• miyouuss

operera bort bristningar på mage! jag står inte ut!

under hela graviditeten smörjde jag in mig med massa olika oljor och krämer varje dag, jag var jämt och ständigt kladdig på magen av alla krämer. Jag var så rädd att få bristningar!
    Jag var skit mallig hela tiden och stålt över att jag inte hade fått bristningar, i vecka 37+ kom första sprickan, min sambo såg det eftersom jag hade så stor mage då att jag inte kunde se så långt ner som det satt. sen blev det en till och en till. detta hände när magen blev lägre och bebisen sjönk ner, alltså brisningarna är under naveln, inte så mycket men tillräckligt för att irritera mig, efter förlossningen har jag bristningar på framsidan av låren (längst upp) och på rumpan, och på insidan av låren långst upp. dessa bristningar kom efter förlossningen. jag bryr mig inte så mycket om dom. Men just de på magen, jag vill ha bort dom! 

jag vägde 50 innan grav och hade lågt BMI. gick upp 24 kg men var ändå inte "fet" utan som en gravid ska vara. 
    nu väger jag 58 och är nöjd med min vikt och storlek, men bristningarna gör att jag inte ens kan se min egen mage i spegeln, jag mår illa när jag ser den! jag mår riktigt dåligt och tappar lusten till allt, jag tappar lust för min sambo jag tappar lust för att hitta på saker och jag vill bara gräva ner mig?

men till min fråga, jag har sätt att man kan operera bort bristningarna genom att ta bort huden där och sy ihop det vid bikinilinjen, var kan man göra detta pålitligt och hur mycket kostar det? jag vet att det inte finns några andra sätt. och tro mig jag solar minst 2 gånger i veckan så att försöka bleka dem med det har jag redan prövat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 19:17
    eftersom att många har uppfattat mig som att ha jävligt taskig självkänsla så vill jag förklara den biten.
    jag är väldig social och utåtriktad, jag är inte ett offer som hatar mig själv, det handlar inte om att ha dålig självkänsla, det handlar om att trivas i sin egen kropp, och det gör jag, bortsett från magen, även om jag har bristningar överallt, brösten, rumpan låren osv, så är det magen jag är missnöjd med, jag kan gärna vara fet och ful. men bristningarna på magen vill jag inte ha och så enkelt är det. Min fråga till er var hur mycket det kosta att operera och vart man kan göra det pålitligt. och inte hur låg/hög självkänsla ni tror att jag har. PS. bilden jag la upp på bristningarna var ENDAST de 2-3 första SMÅ bristningarna jag fått! det ser ju såklart inte ut så idag, för då hade det ju inte vart ett problem!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 21:25
    Jag har nu betällt en dermaroller som förmodligen kommer i morgon 3/3
    jag beställde storleken 1,0. hoppas det funkar! någon som har erfarenhet av en sån?

• Svar på tråden operera bort bristningar på mage! jag står inte ut!
  • Isabelsmamma

förstår inte ditt problem alls, ser inga bristningar? Du har definitivt problem men av något annat slag
    Herregud du skulle se min kropp efter 2 barn! Tror du verkilgen at du blir lyckligare av att genomgå en stor operation när dina problem är minimala jämfört med andra? Har du gjort efterforskningar? har du någon aning om hur kvinnor kan se ut efter barnfödsel? jämfört med dina problem borde vi ta självmord imorgon!
    Din utseende fixering är inte normal,stackars barn

• Kluttis

Jag fick inte heller några bristningar..Men förstår dig..Min största rädsla va bristningar och "häng pattar" lyckades komma undan båda..Jag kunde inte se några bristningar på dig..Men mår man inte bra så ska man göra nåt åt det..Kan man så ska man..Dom kan inte ta bort allt men den huden som dom tar i en buk plastik är ju den överblivna dlarriga el va man ska kalla den..Sen syr dom ihop vid bikini linjen..Dom syr ihop musklerna så du får en platt mage o drar sedan ner huden så mkt som det går..Dock försvinner inte alla bristningar beroende på om du har långa+på sidorna..Kan gissa att det kostar från 40.000 tror jag

• Lindreas

Det jag tänker på är att det inte är så länge sen du fick barn, och jag är osäker på om någon läkare ens vill göra en operation på dig såhär "snart" efter graviditeten. Man brukar väl säga att man ska ge kroppen ett år ungefär för att återhämta sig? 9 månader upp - 9 månader ner sa min barnmorska angående vikten, så jag kan tänka mig att detsamma gäller annat.

Jag förstår att du inte tycker det är kul med bristningar, jag gillar inte heller mina, men jag tänker ge det några år, och när jag är klar med barnafödandet så kan jag känna efter hur det känns då. Men jag tycker du ska konsultera olika plastikirurger och fråga vad de tycker, be om priser och så, så får du nog bäst svar. Det är bara du som kan avgöra om du vill göra en operation, jag tror att du är fin precis som du är, men du ska må bra också. Se till att du är påläst om eventuella komplikationer också, så du inte blir besviken om resultatet blir en mage som ser ännu värre ut.

• miyouuss
    Jahajaj skrev 2011-02-26 22:37:39 följande:
    Aha! Har undrat om det var OK att sola...alla verkar säga olika...
    Hur ser bristningarna ut nu då? De såg inte så farliga ut på bilden tycker jag? =) Mina blev illröda...
    på bilden var det bara de 2-3 första bristningarna, de blev bredare och fler senare men det har jag ju inga bilder på. är inte direkt så att jag skulle vilja fota dem nu. men det är ju inte så farligt som jag har sätt på andra, det är kanske 15 st sammanlagt, mäst på min vänstra sida...
    5 st på högra och 10 på vänstra.
    har inga bristningar över naveln högt upp på magen utan bara längst ner. så därför tänkte jag att det kanske skulle vara lättare med en operation pga det. 
  • miyouuss
    stor grön drake skrev 2011-02-26 22:37:43 följande:
    och mitt i allt blir jag så jävla glad över att jag fick mina bristningar på mage, lår, rumpa, rygg, bröst och armar som 14-15 åring och hade kommit över mina bekymmer med dem när det var dags för bebis. Jag har upp till revbenen på framsidan. Långt upp mot halsen på brösten. från armbåge till armhåla på insidan av armarna.

Jag har sen länge accepterat att jag är en zebra, och faktiskt, det skulle inte vara värt en plastikoperation för att bli av med dem, de kan ju komma tillbaka när som helst, eftersom man får dem pga hormoner, inte pga att huden töjs/spricker...
    det är ju strunt snack att man får de bara av hormoner, jag vet många unga kvinnor som är fyllda av hormoner hela dagarna och inte en enda bristning på kroppen.. huden spricker för att den töjs ut och inte längre är tillräckligt elastisk för att klara vikten bakom sen att hormoner är bidragande kanske stämmer...
  • miyouuss
    johandra skrev 2011-02-26 22:41:01 följande:
    jag förstår att du tycker det är jobbigt men är det verkligen värt en stor bukoperation med ett jätteärr som följd? Att du får snittet under trosan spelar ju ingen roll,DU kommer ju fortfarande se det varje gång du är naken och då kommer det med all säkerhet se värre ut än bristningarna kommer göra om nåt år eller så när dom blekts...

Själv känner jag faktiskt lite stolthet över mina bristningar...alla kilon som är kvar kan jag ju träna bort (så fort tid o ork finns till det) och hängtuttarna som kom på köpet kan jag ta,inget jag jublar över men dom är så små så det är som det är...men just bristningarna tycker jag ger mig ett OK över att inte vara perfekt i kroppen...efter 3 barn så syns det att man fött barn så jag använder mina bristningar som ursäkt för att resten av hyddan ser ut som den gör haha
    ja det är bra att du känner så:) man ska självklart vara nöjd med sig själv det ökar ju självkänslan:) jag är jätte nöjd med mig själv när jag har kläder på. känner mig fin och snygg och allt, men så fort någon drar upp tröjan för att titta på magen "hur den ser ut efter förlossningen" blir jag en liten mus som springer iväg och gömmer mig. är ju jätte nöjd annars men vikten och formen och utseendet men magen alltså... den gör mig osäker:(
  • miyouuss
    Isabelsmamma skrev 2011-02-26 23:02:53 följande:
    förstår inte ditt problem alls, ser inga bristningar? Du har definitivt problem men av något annat slag
    Herregud du skulle se min kropp efter 2 barn! Tror du verkilgen at du blir lyckligare av att genomgå en stor operation när dina problem är minimala jämfört med andra? Har du gjort efterforskningar? har du någon aning om hur kvinnor kan se ut efter barnfödsel? jämfört med dina problem borde vi ta självmord imorgon!
    Din utseende fixering är inte normal,stackars barn
    SOM SAGT! den bilden på bristningarna var DE FÖRSTA jag fick och inte hur det ser ut nu! och vem F'N har snackat något om självmord?? inte så att jag trivs så lite i mig själv så att jag vill dö LILLA DU! snacka om att du tog åt dig DIREKT...
  • miyouuss
    Kluttis skrev 2011-02-26 23:03:27 följande:
    Jag fick inte heller några bristningar..Men förstår dig..Min största rädsla va bristningar och "häng pattar" lyckades komma undan båda..Jag kunde inte se några bristningar på dig..Men mår man inte bra så ska man göra nåt åt det..Kan man så ska man..Dom kan inte ta bort allt men den huden som dom tar i en buk plastik är ju den överblivna dlarriga el va man ska kalla den..Sen syr dom ihop vid bikini linjen..Dom syr ihop musklerna så du får en platt mage o drar sedan ner huden så mkt som det går..Dock försvinner inte alla bristningar beroende på om du har långa+på sidorna..Kan gissa att det kostar från 40.000 tror jag
    Tack för svaret, det FÖRSTA i den här tråden:)
    den bilden jag la upp var bara en liten bristning, som var den förta jag fick. blev värre sedan.. tur att du har klarat dig, önskar jag med gjort det.:) 
  • Jahajaj
    miyouuss skrev 2011-02-26 23:11:35 följande:
    på bilden var det bara de 2-3 första bristningarna, de blev bredare och fler senare men det har jag ju inga bilder på. är inte direkt så att jag skulle vilja fota dem nu. men det är ju inte så farligt som jag har sätt på andra, det är kanske 15 st sammanlagt, mäst på min vänstra sida...
    5 st på högra och 10 på vänstra.
    har inga bristningar över naveln högt upp på magen utan bara längst ner. så därför tänkte jag att det kanske skulle vara lättare med en operation pga det. 
    Aha... tror dock att det kommer att bli mycket bättre...på din sida står det att du fick barn för bara ungefär ett halvår sedan?
    Många får ju bristningar i pubertets-ålder och de brukar ju blekna med tiden, det gör säkert de från graviditeten med, hoppas man :)
  • t0va

Tänk bara igenom det hela, jag gjorde ks och fick ett bikinisnitt men fick infektion i såret. Det är rätt vanligt tydligen och snittet är jättefult. Fick öppna upp igen så jag har ett snitt rakt upp mot naveln också men det syns knappt, där fick jag ingen infektion. Även om få ser det bikinisnittet så ser jag det ochtycker det är mycket jobbigt. Vet inte vad som är värst, mina bristningar känns ok.

Svar på tråden operera bort bristningar på mage! jag står inte ut!