• spöket

Planerat snitt är fusk!

Jag blir så förbannad när jag hör om alla dessa som får kejsarsnitt för att de är rädda för förlossningen. Själv har jag genomgått flera vaginala förlossningar och visst det gör ont. Men det är hör till och om man inte är beredd att ta det så ska man inte ha barn. Varför ska jag genomgå all denna smärta när andra kan gråta lite och slippa?

• Svar på tråden Planerat snitt är fusk!
  • Älskar min lille gos

Äh pucko... Alla gör väl det som är bäst för dem!! Jag födde som man ska enligt dig men gick sönder å samman så vid nästa barn är det snitt som gäller enl läkaren och så här i efterhand kanske snitt varit bättre vid första! Hans hjärtljud gick ner å de tryckte ut honom... Operation för mig i 4h.. Amningen strula för min kropp var så trasig.. Ville vara sova i en månad.. Kände mig som en bra mamma?? Nej! Men barnets far var underbar å idag är jag å min son supertighta men första tiden var kaos.. Låt varje mamma föda som det passar den!!

• Limael

man får inte planerat snitt av vilken anledning som helst, att ha förlossningsrädsla är som att ha fobi för något och det är helt okej att få planerat snitt då tycker jag, förlossningen ska man se som någonting posivit och har man haft en traumatisk förlossning innan så ska man inte behöva gå igenom en till.
    Det krävs en psykologisk bedömning innan man får beviljat snitt pga förlossningsrädlsa.

& sen så gör snittet mer ont efter förlossningen än när man föder vaginalt.

• WiiPoo
    Anna Paulita skrev 2011-01-03 10:46:08 följande:
    Fast det blir ju väldigt konstigt om man ska göra grader av vad som är okej eller ej. Jag upplevde min första förlossning som traumatisk och skitjobbig, en annan kanske tyckte den hade varit skitsmidig. Vem avgör när det blir ett trauma  för den enskilde föderskan? Ska det finnas en skala eller hur tänker du? Och hur ska man göra mätningarna?

Jag tror man får förutsätta att alla som vill snittas har sina orsaker, och inte ifrågasätta dem.
    Att dt gör ont och är jobbigt att föda barn är ingenting någon kan komma och säga är nytt..
    Men när dt kmr till folk, då kan jag ta 2 personen jag känner väldigt väl, som valde planerat snitt enbart  för att "jag är ung och vill inte bli slapp än" och "jag tycker det är äckligt med tanken av att mitt barn kommer ut från min vagina"!! Tycker jag då fan inte att dom ska få dt..
    Men på något sätt måste ju läkare eller kuratorer med hjälp av  psyk.bedömning eller ngt kunna sålla bort dessa människor från den mängden som behöver snitt.. men tyvärr görs dt inte på alla!

Trauma för mig, betyder ngt som satt väldigt djupa spår i en. I en förlossning för mig skulle dt innebära på ett ungefär att den personen som väntar sitt andra barn är livrädd och får/känner rent utav panik eller ångest bara av tanken av att behöva gå igenom samma sak igen.
    Självklart kan man inte dra en rak gräns bara sådär, för alla upplever och känner olika för allt.

Min förlossning va smått traumatisk, men sjukt smidig och jag är nog lyckligt lottad. Men finns INGENTING som säger att denna förlossning jag får nu kmr vara dt.. Men dt är en risk jag tar, för jag tänker då fan inte gå och gnälla om ett snitt för att jag känner för dt eller kanske har oturen av att bli "slapp" (som så många skyller på idag)! Dt kan finnas någon annan som den dagen behöver snittet mer än mig och måste vänta pga sånt tänkande! Och DT tycker inte jag är ok.
  • Jagvetmest

Ts: Ta och skaffa dig ett liv. Du är patetisk. För det första väldigt okunnig. Det är en BRÅKDEL av alla planerade snitt som utförs på moderns begäran- de flesta har medicinska orskaer. Sådant som du förmodligen aldrig skulle kunna fatta. Vaddå fusk?? Fuskar gör man i en tävling och att föda barn ser du uppenbarligen som en sådan? Jag tycker att det var fusk av dig att föda på sjukhus överhuvudtaget. Du kunde väl för fasen ha klarat den där lilla bagatellen själv hemma?? Varför slösa med kunniga barnmorskors tid när du ändå vet allting så jäkla bäst? Du ger ordet LÖJLIG en helt ny innebörd. Och DUM ( i bemärkelsen IQ-befriad.)
    Tack för ordet.

• Anna Paulita
    WiiPoo skrev 2011-01-03 14:07:17 följande:
    Att dt gör ont och är jobbigt att föda barn är ingenting någon kan komma och säga är nytt..
    Men när dt kmr till folk, då kan jag ta 2 personen jag känner väldigt väl, som valde planerat snitt enbart  för att "jag är ung och vill inte bli slapp än" och "jag tycker det är äckligt med tanken av att mitt barn kommer ut från min vagina"!! Tycker jag då fan inte att dom ska få dt..
    Men på något sätt måste ju läkare eller kuratorer med hjälp av  psyk.bedömning eller ngt kunna sålla bort dessa människor från den mängden som behöver snitt.. men tyvärr görs dt inte på alla!

Trauma för mig, betyder ngt som satt väldigt djupa spår i en. I en förlossning för mig skulle dt innebära på ett ungefär att den personen som väntar sitt andra barn är livrädd och får/känner rent utav panik eller ångest bara av tanken av att behöva gå igenom samma sak igen.
    Självklart kan man inte dra en rak gräns bara sådär, för alla upplever och känner olika för allt.

Min förlossning va smått traumatisk, men sjukt smidig och jag är nog lyckligt lottad. Men finns INGENTING som säger att denna förlossning jag får nu kmr vara dt.. Men dt är en risk jag tar, för jag tänker då fan inte gå och gnälla om ett snitt för att jag känner för dt eller kanske har oturen av att bli "slapp" (som så många skyller på idag)! Dt kan finnas någon annan som den dagen behöver snittet mer än mig och måste vänta pga sånt tänkande! Och DT tycker inte jag är ok.
    Vilken tur att det inte är upp till dig.

Sedan tror jag inte det funkar så, den mest akuta snitta snog först skulle jag hävda.
  • Queenie70
    tiiiny skrev 2011-01-02 20:59:52 följande:
    Hur kan en kvinna inte vara gjord för att föda barn?
    Trams och påhitt!
    U
    Lite upplysning på kvällskvisten...

Varje minut dygnet runt, året runt så dör en kvinna av komplikationer i samband med graviditet och förlossning.  I utvecklingsländerna är det, den vanligaste dödsorsaken bland unga kvinnor. Så nog finns det många som inte är gjorda för att föda barn....jeeeezzzeee....Människors okunskap alltså...
  • My Girls

Om mitt andra barn också behöver snitt för att överleva så fuskar jag mer än gärna. 
    Du är välkommen på hembesök sen så får du se mig i fuskvardagen tiden efteråt  

Ignorance is a bliss
  • Bedorah
    mirre67 skrev 2011-01-03 08:03:19 följande:
    Skit du i andras förlossningar och sköt dina egna. Och framförallt SKAFFA ETT LIV.
Svar på tråden Planerat snitt är fusk!