• spöket

Planerat snitt är fusk!

Jag blir så förbannad när jag hör om alla dessa som får kejsarsnitt för att de är rädda för förlossningen. Själv har jag genomgått flera vaginala förlossningar och visst det gör ont. Men det är hör till och om man inte är beredd att ta det så ska man inte ha barn. Varför ska jag genomgå all denna smärta när andra kan gråta lite och slippa?

• Svar på tråden Planerat snitt är fusk!
  • Proppen81
    liji77 skrev 2011-01-02 17:40:12 följande:
    Oj, oj, oj!

VARFÖR gör vi kvinnor så här mot varandra!? Varför dömmer vi varandra?
    Det är helt otroligt vad förlossningen är laddad med känslor och uppfattningar.

Vissa kvinnor mår jätte dåligt över sin vaginala förlossning. Andra mår jätte dåligt över sitt kejsarsnitt. Vissa får grava komplikationer av vaginal förlossning och andra får det av kejsarsnittet.
    Vissa har inget val. Om de ska få barn så måste de genomgå kejsarsnitt.
    Ja, ni fattar, det finns en massa olika anledningar.

För fan, glädjs i stället med varandra om det underbara lilla barn vi fått i stället!
    Puffar ditt inlägg.. väldigt bra sagt! Skrattande
  • Milliemolly

Jag är INTe gjord för att fösa barn, så är det. Det har jag läkarord på.

Däremot är jag jävligt bra på att vara gravid och mår då toppen, men förlossningarna har inte alls gått bra.

SÅ det finns visst kvinnor som inte är gjorda för att föda barn.

Håller med ovan inlägg. Sluta fördöma - peppa och gratulera varandra istället!

• pancake

oj vad trött jag blir...
    tur att så många andra svarat så bra redan :)

• Zeitgeist

Själv reagerar jag inte på smärtlindrande och har därför genomgått flera operationer utan smärtlindring efter att ha vaknat upp ur narkosen. Det är alltså möjligt att göra det även om det gör ont och får nog ses som ett ganska naturligt alternativ. Tänk då om jag skulle applicera ditt resonemang på detta istället för på förlossningar? "Javisst, det gör ont  men det är hör till och om man inte är beredd att ta det så ska man inte genomgå operationer". Hör du själv hur dumt det låter?

Det finns en mängd skäl till varför någon "väljer" kejsarsnitt istället för vaginal förlossning. En del av skälen är bra, andra är mindre bra, men i slutändan är det ändå deras val (i den mån läkarna går med på det) och deras förlossningar.

• Tutilure

Tack för dagens skratt TS!
    Hahaha!

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Jagsajudet
    spöket skrev 2011-01-01 20:56:07 följande:
    Jag blir så förbannad när jag hör om alla dessa som får kejsarsnitt för att de är rädda för förlossningen. Själv har jag genomgått flera vaginala förlossningar och visst det gör ont. Men det är hör till och om man inte är beredd att ta det så ska man inte ha barn. Varför ska jag genomgå all denna smärta när andra kan gråta lite och slippa?
    Fusk vill jag inte kalla det... Jag själv är lite skraj för KS, tycker det verkar mycket läskigare.

Men jag tycker att det va så häftigt med vaginal förlossning så jag tycker att man "går miste" om nåt om man väljer bort den. Jag tyckte det va en hisnande upplevelse att själv (med lite hjälp av en barnmorska) föda fram sitt barn. Ett KS är ju inte samma sak, det är en operation även om målet (bebis) är det samma.. och i det här fallet är ju målet det viktigaste :)
  • ninagirrl

Vad menar du med fusk? Fusk att kunna få hjälp  (KS) av att föda ett barn som kanske skulle kunna dö eller att modern skulle dö i en vaginalfödelse. 
    Så du väger det högre att föda barn vaginalt än att det står liv på spel`? 

• Arcoiris

Har en väninna som var fruktansvärt förlossningsrädd. När hon födde 2 dagar efter bf så var barnet dödfött och hade dött för inte så länge sedan. Hon kommer alltid undra: OM hon fått planerat kejsarsnitt som hon bett om, men inte fick- hade barnet då levt?

Hon blev gravid igen men löfte om att hon skulle få planerat kejsarsnitt, vilket hon fick. Har har nu ett friskt och vackert barn!

• Skogsflickan
    tiiiny skrev 2011-01-02 20:59:52 följande:
    Hur kan en kvinna inte vara gjord för att föda barn?
    Trams och påhitt!
    U
    Ja jag förstår att du är opåläst...Men fråga vilken kompetent läkare som helst som arbetar inom gynekologi/förlossning så kommer du lilla vän att få lite fakta om att alla är INTE gjorda för vaginalförlossning..men alla kvinnor är kanske stöpta i samma form enligt dig? Men som sagt du behöver inte oroa dig om mig, jag kommer ALDRIG föda vaginalt utan jag föder med snitt..Bekvämt,lätt,smärtfritt(för mig),snabbt och bara toppen!
  • Vissla

Japp det är jätte fuskit med planerade snitt, riktigt orättvist när en läkare 5veckor innan BF bestämmer sig för att snitta istället för att göra det naturliga ord som "det är farligt för dig att föda naturligt" gör inte direkt att man känner sig mer kvinlig och som en stolt mamma.
    Så jag är jätte feg o dum som gjorde som farbror docktorn sa istället för att bebis nr 1 riskera mit liv bebiis nr 2 riskera hennes liv och bebis nummer 3 mitt liv igen.. fyyyyy mig
    Inte kunde jag amma utan amningsnapp heller ett till fusk, kanske skulle låtiit ungarna svälta istället så att ingen kan gnälla över att jag fuskar

Svar på tråden Planerat snitt är fusk!