• spöket

Planerat snitt är fusk!

Jag blir så förbannad när jag hör om alla dessa som får kejsarsnitt för att de är rädda för förlossningen. Själv har jag genomgått flera vaginala förlossningar och visst det gör ont. Men det är hör till och om man inte är beredd att ta det så ska man inte ha barn. Varför ska jag genomgå all denna smärta när andra kan gråta lite och slippa?

• Svar på tråden Planerat snitt är fusk!
  • Skogsflickan
    Vissla skrev 2011-01-02 23:12:34 följande:
    Japp det är jätte fuskit med planerade snitt, riktigt orättvist när en läkare 5veckor innan BF bestämmer sig för att snitta istället för att göra det naturliga ord som "det är farligt för dig att föda naturligt" gör inte direkt att man känner sig mer kvinlig och som en stolt mamma.
    Så jag är jätte feg o dum som gjorde som farbror docktorn sa istället för att bebis nr 1 riskera mit liv bebiis nr 2 riskera hennes liv och bebis nummer 3 mitt liv igen.. fyyyyy mig
    Inte kunde jag amma utan amningsnapp heller ett till fusk, kanske skulle låtiit ungarna svälta istället så att ingen kan gnälla över att jag fuskar
    Nej!Fyyyy vilken dålig mor du är!Amningsnapp o sånt fusk! Jag då? Jag gav ersättning...Fanns ingen mjölk (men snart kommer väl vissa ljushuvuden på fl o påstå att det beror på att man är snittad...Bullshit! Känner många snittade som har litervis med mjölk) men aja jag är väl bekväm av mig eller taskig mor..
  • Vissla
    Skogsflickan skrev 2011-01-02 23:16:40 följande:
    Nej!Fyyyy vilken dålig mor du är!Amningsnapp o sånt fusk! Jag då? Jag gav ersättning...Fanns ingen mjölk (men snart kommer väl vissa ljushuvuden på fl o påstå att det beror på att man är snittad...Bullshit! Känner många snittade som har litervis med mjölk) men aja jag är väl bekväm av mig eller taskig mor..
    Nej usch vad kännslig jag blev nu, började nästan gråta av att bli kallad för dålig mor pga ks, myket kännsligt ämne för mig. (vet att du va ironisk men iaf)
    Gott om mjölk har jag alltid haft så att du inte har mjölk är ju inte för att du har fuskat iaf, lyssna inte på folk som skiter i att ta reda på info
  • gravid 2010 tack

jag grät mig till ett akut planerat snitt när jag egentligen skulle bli igångsatt 10dagar efter bf..

jag hade gått på samtal(aurora) m.m.m.m. men min stora rädsla fanns kvar ändå..

va mitt första barn och aldrig kännt en värk i hela mitt liv..sååååå glad över det...

som min läkare sa..den dagen ditt barn kommer ska va den lyckligaste dagen i ditt liv.du ska inte behöva känna dig maktlös elr livrädd...

snitt elr inte....va spelar det för roll??

skulle och kommer aldrig utsätta min kropp för en vaginal förlossning...enligt mig själv då..hehe

• BeccaStina
    Skogsflickan skrev 2011-01-02 23:16:40 följande:
    Jag födde minsann naturligt och inte hade jag någon mjölk för det, därför sattsar jag på snitt denna gången för att se om det blir bättre :P
    beccastina.blogg.se - mamma till Theodore 080805
  • Anna Paulita
    spöket skrev 2011-01-01 20:56:07 följande:
    Jag blir så förbannad när jag hör om alla dessa som får kejsarsnitt för att de är rädda för förlossningen. Själv har jag genomgått flera vaginala förlossningar och visst det gör ont. Men det är hör till och om man inte är beredd att ta det så ska man inte ha barn. Varför ska jag genomgå all denna smärta när andra kan gråta lite och slippa?

Vem hindrar dig att "gråta lite" och slippa?

Jag har gjort både snitt och fött vaginalt och kan säga att jag hellre ger en eloge till snittade kvinnor än de som fött vaginalt, ett snitt är 7 resor värre. Det tycker iallafall jag. Det finns inget, förutom möjligen att man vet när barnet föds, som är positivt med att snittas. Jag var livrädd, förlorade 2 liter blod, svimmade tre gånger dagen efter, fick mitt sår infekterat, hade sjukt ont i snittet i en vecka och kunde knappt lyfta min son. Det var absolut ingen genväg som många verkar tro.
  • lilla mej

ahhh fusk ar det val inte men jag kan inte fatta att man vill ha magen uppskuren frivilligt, det ar ju mer an mardrom om nagot....fattar inte hur man vagar det men inte foda naturligt som kroppen ar fixad att gora....jag har otrolig skrack for allt nar det kommer till sjukhus men kk skulle nog vara det sista jag skulle vilja...

• niobit

Jag förstår vad du menar TS. Jag upplever att det finns olika anledningar till att folk vill ha snitt; antingen har de rättfärdigade anledningar så som riktig förlossningsrädsla, eventuella komplikationer osv...

Sen finns det dom som vill ha det för att det de anser att det är en lättare utväg och "tjatar & ljuger" tills sig ett snitt. Bara för att det är snyggare och bekvämare att ha ett ärr på magen än spricka och bli slapp där nere. Eller för att det gör för ont att föda. Och dom här, kan jag också reta mig på rätt rejält, tycker det är ganska fult mot alla dom som går igenom en förlossning, utan att gnälla.

Näää, men har stor förståelse för att det finns många som behöver snitt. Men tycker att det är då¨ligt att folk tror att man kan välja det, bara för att man inte ska bli slapp... Nää.. fy!

• Fiyali

Yes! Fy fan för planerade snitt!!!! Jävla dåligt.....
    Vi skulle helt enkelt låtit mina barn dö i magen. Det hade ju varit så mycket bättre. Jävla påhitta av läkarna att plocka ut den sista fem veckor tidigt! Tog ifrån mig chansen att stolt briljera med - jag födde vaginalt!!! För att föda vaginalt betyder ju allt, det är ju inte själva slutprodukten man är ute efter, en stycket välmående mamma och bebis!?
    För övrigt är det inte så jävla lätt att bli snittad heller. Det är inte som om någon säger tittut och så hoppar bebisen ut med ett skutt.
    Jag har provat vanlig förlossning i över fyrtio timmar - hade ändå valt det framför mitt sista snitt. Satt i rullstol tre veckor efter.
    Och de som väljer snitt själva - framför vaginal förlossning, de gör de nog av en anledning, och en bra sådan. Det är inte många som vill att läkarna ska skära upp hela buken på en för att det är roligt....

• Ramborg

Niobit, kan du utveckla det där lite? Varför är det fult?

Kvinnan ska föda sina barn i smärta. Alltså är smärtlindring vid vaginal förlossning lika fult. Om man vill stå för det man tycker hela vägen ut.

Eller så kopplar man loss från Bibeln och låter kvinnor välja. Hade det varit män som födde barn kan jag garantera att snitt hade varit tillgängligt för alla som önskar.

Visst, det tar lite mer resurser från sjukvården, men att tvinga någon att plågas av ekonomiska skäl är inte värdigt en välfärdsstat.

Dessutom är det som många påpekat ovan inte så jävla bekvämt med snitt heller.

Svar på tråden Planerat snitt är fusk!