• spöket

Planerat snitt är fusk!

Jag blir så förbannad när jag hör om alla dessa som får kejsarsnitt för att de är rädda för förlossningen. Själv har jag genomgått flera vaginala förlossningar och visst det gör ont. Men det är hör till och om man inte är beredd att ta det så ska man inte ha barn. Varför ska jag genomgå all denna smärta när andra kan gråta lite och slippa?

• Svar på tråden Planerat snitt är fusk!
  • mirre67

Skit du i andras förlossningar och sköt dina egna. Och framförallt SKAFFA ETT LIV.

• Rikard

Vår dotter låg så att hon hade kommit ut död om det inte hade varit planerat snitt.
    Även det är fusk, så hade vi inte tvekat att fuska igen. 

• WiiPoo

Dt är en jävligt stor skillnad på AKUT och livhotande ks och ett bara planerat !

Jag va livrädd, ville inte alls föda vaginalt. Usch fy och blä för att spricka och allt dt nu kunde innebära.
    Jag började istället kolla på förlossningar och läsa mkt om dt och bestämde mig för att bita ihop.
    När jag väl kmr in på sjukhuset är jag 9cm öppen och min son hade låga hjärtljud.
    Efter att 5 läkare springer in i förlossningssalen, existerade jag inte längre och hörde dom bara prata om ks ks ks, förbered osv.. Jag bröt ihop och fick ett spel på läkarna.. Dom sa att jag skulle få lite tid till, men om hjärtljuden skulle sjunka ytterligare så var ett snitt enda sättet att rädda liten..

I den situationen har man inget val. Dt finns inget annat rätt än att göra dt som är bäst för ens egen och barnets hälsa.
    Jag hade tur, min första förlossning och han va ute vaginalt 2tim efter att jag klev in på förlossningen. Mkt tack vare min underbara barnmorska och undersköterska !

Men vet många i min omkrets  som bara INTE VILL föda vaginalt pga bekvämlighet eller rädsla för slapphet osv.. SÅNA ska inte få ks bara för att, men är dt akut, livhotande eller har med en tidigare traumatisk förlossning att göra så tycker jag att dt är MINST lika mkt "värt" !

• Anna Paulita
    niobit skrev 2011-01-03 01:41:36 följande:
    Jag förstår vad du menar TS. Jag upplever att det finns olika anledningar till att folk vill ha snitt; antingen har de rättfärdigade anledningar så som riktig förlossningsrädsla, eventuella komplikationer osv...

Sen finns det dom som vill ha det för att det de anser att det är en lättare utväg och "tjatar & ljuger" tills sig ett snitt. Bara för att det är snyggare och bekvämare att ha ett ärr på magen än spricka och bli slapp där nere. Eller för att det gör för ont att föda. Och dom här, kan jag också reta mig på rätt rejält, tycker det är ganska fult mot alla dom som går igenom en förlossning, utan att gnälla.

Näää, men har stor förståelse för att det finns många som behöver snitt. Men tycker att det är då¨ligt att folk tror att man kan välja det, bara för att man inte ska bli slapp... Nää.. fy!
    Det är inte förlossningen utan graviditeten som gör att man blir slapp, som snittad måste man göra knipövningar precis lika mycket som en ickesnittad.

Jag förstår faktiskt inte varför det är ett problem för dig att andra väljer snitt, av vilken orsak de än gör det för. Jag bad att bli snittad för att min son vägde 5 kg och jag var rädd, delvis för att spricka från naveln till anus...hur gör mitt snitt att din förlossning gjorde mer ont? Jag fattar inte. det är lite som att "man måste äta sin mat för i Etiopien svälter det barn".

De som förövrigt trot att det är en lättare väg går verkligen bet, det finn INGENTING med ett snitt som är enkelt och lätt!
  • Anna Paulita
    WiiPoo skrev 2011-01-03 09:48:00 följande:

Men vet många i min omkrets  som bara INTE VILL föda vaginalt pga bekvämlighet eller rädsla för slapphet osv.. SÅNA ska inte få ks bara för att, men är dt akut, livhotande eller har med en tidigare traumatisk förlossning att göra så tycker jag att dt är MINST lika mkt "värt" !

Fast det blir ju väldigt konstigt om man ska göra grader av vad som är okej eller ej. Jag upplevde min första förlossning som traumatisk och skitjobbig, en annan kanske tyckte den hade varit skitsmidig. Vem avgör när det blir ett trauma  för den enskilde föderskan? Ska det finnas en skala eller hur tänker du? Och hur ska man göra mätningarna?

Jag tror man får förutsätta att alla som vill snittas har sina orsaker, och inte ifrågasätta dem.
  • Hyperduttan
    spöket skrev 2011-01-01 20:56:07 följande:
    Jag blir så förbannad när jag hör om alla dessa som får kejsarsnitt för att de är rädda för förlossningen. Själv har jag genomgått flera vaginala förlossningar och visst det gör ont. Men det är hör till och om man inte är beredd att ta det så ska man inte ha barn. Varför ska jag genomgå all denna smärta när andra kan gråta lite och slippa?
    Hahahaha...

Jag menar snitt är ju sååååå skönt och kul. NOT.
  • lilla mej
    Fiyali skrev 2011-01-03 07:57:50 följande:
    Yes! Fy fan för planerade snitt!!!! Jävla dåligt.....
    Vi skulle helt enkelt låtit mina barn dö i magen. Det hade ju varit så mycket bättre. Jävla påhitta av läkarna att plocka ut den sista fem veckor tidigt! Tog ifrån mig chansen att stolt briljera med - jag födde vaginalt!!! För att föda vaginalt betyder ju allt, det är ju inte själva slutprodukten man är ute efter, en stycket välmående mamma och bebis!?
    För övrigt är det inte så jävla lätt att bli snittad heller. Det är inte som om någon säger tittut och så hoppar bebisen ut med ett skutt.
    Jag har provat vanlig förlossning i över fyrtio timmar - hade ändå valt det framför mitt sista snitt. Satt i rullstol tre veckor efter.
    Och de som väljer snitt själva - framför vaginal förlossning, de gör de nog av en anledning, och en bra sådan. Det är inte många som vill att läkarna ska skära upp hela buken på en för att det är roligt....
    men det star ju i ts att planerade stitt for att man ar radd for att foda normalt...ditt var ju pga akuta skal inget du valt sjalv alltsa.
  • Fiyali
    lilla mej skrev 2011-01-03 11:10:31 följande:
    men det star ju i ts att planerade stitt for att man ar radd for att foda normalt...ditt var ju pga akuta skal inget du valt sjalv alltsa.
    Jo men jag skulle förstå mig själv fullständigt om jag ville ha snitt nästa gång också!!!
  • Fiyali
    lilla mej skrev 2011-01-03 11:10:31 följande:
    Dessutom är hela TS intryck av kejsarsnitt som om det vore en bagatell. En enkel utväg och det är det inte...
  • 3 barns mamma84

Har fött vaginal och fått planerat kejsasnitt 2 ggr
    Du vet inte vad du pratar om när du skriver sådanna trådar.

1:a barnet födde jag = komplikationer 2 varv runt hasen livlös dötter en mor som svimmar under krystningsvärkar dottern hjärta går ner.
    akutsnitt plingar på men jag valde sugklockan i sista stund efter 24 timmar kom hon ut.

2:a planeradsnitt pågrund av stort barn på 5810g mitt liv stod i spel.
    är tacksam att jag förhuvudtaget LEVER idag.
    BF+10

3:a planeradsnitt ej komplikstioner sonen fick titta ut på BF-15 dagar innan då han var stor 4150g och när moderkakan var ute så såg vi att navelsträngen bara var 10 cm lång = ALVARLIGA komplikationer om jag fått föda vaginalt.

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Planerat snitt är fusk!