• Anonym

inte ok att skaffa barn om man är över 50+

Jag tycker det är frukttansvärt egoistiskt att skaffa eller att planera att skaffa barn om man passerat 50 +
    Jag menar inte att dessa människor är /blir dåligare föräldrar , utan att dom helt enkelt är för gamla och att dom kunde ha skaffat barn tidigare om dom ville ha ungar.

Nu menar jag inte dessa människor som måste kämpa med olika behnadlingar och kanske påbörjat att försöka skaffa barn runt 40 men inte lyckats förens vid nästan 50 , utan dom som medvetet planerat att skaffa barn efter dom fyllt 50 år.

Läste om en mamma som var 73 och hennes dotter 5 år , fy fan vad illa.

Många tycker det är hemskt när en 17 åring blir gravid , men det är fan så mycket hemskare med en 60 åring.
    Nej det borde förjudas ( alltså på konstgjord väg) att skaffa barn om man passerat 50 år.

• Svar på tråden inte ok att skaffa barn om man är över 50+
  • Chrome
    LjubaviMoja skrev 2010-11-23 16:24:35 följande:
    Jag har sagt vad jag tycker och du behöver absolut inte hålla med men tydligen har du svårt att acceptera att andra tycker annorlunda.

Det är äckligt, vidrigt , egoistisk allt på samma gång.
    Nänänä, det är _du_ som har problem med folk som tycker annorlunda. Det du gör är inte att _tycka_, du vill ju _förbjuda_. Då har det gått från tyckande till att aktivt försöka tvinga andra att göra som _du_ tycker.
  • LjubaviMoja
    Chrome skrev 2010-11-23 17:34:57 följande:
    Nänänä, det är _du_ som har problem med folk som tycker annorlunda. Det du gör är inte att _tycka_, du vill ju _förbjuda_. Då har det gått från tyckande till att aktivt försöka tvinga andra att göra som _du_ tycker.
    Öh ok??? då tycker vi olika helt enkelt för mig betyder att aktiv vilja föbjuda att jag är aktiv inom området att jag faktikst försöker göra något så att det förbjuds vilket jag INTE gör så alltså betyder det fortfarande att jag TYCKER att det ska förbjudas och det står jag fast vid.

Sen får andra tycka vad de vill jag har sagt mitt, take it or leave it.
  • Åsa
    LjubaviMoja skrev 2010-11-23 16:42:31 följande:
    Ja jag ser nu att du inte snackade goja om att du gillar att ta saker till en djupare nivå.

Svårt att svara på det då det hade varit svårare att förbjuda men just att man som 50 eller 70 åring (som jag skriver om i min blogg)väljer att skaffa barn borde förbjudas. Men sen tycker jag att det är dumt att som döende 20 åring välja att skaffa barn men sen tänker jag oxå att den personen kanske har syskon som kan ta hand om barnet.
    Det där är välj tämligen tänjbart. Det är väl varken större eller mindre sannolikhet att den som är äldre har släktingar som kan ta hand om barnen i så fall än att den som är yngre har den.

Jag får ju acceptera att du tycker att det är alla de där fula orden du använder att få barn som äldre. Även om jag blir ledsen och provocerad och även om det innebär att du kallar såväl mina kära morföräldrar som andra i släkt och bekantskakspkrets dessa ord. Det är inte annorlunda än dem som gärna skulle förbjuda sjuka, handikappade, utlänningar, lågutbildade, tonåringar, arbetslösa, sjukskrivna, ensamstående, homosexuella, personer med fascistoida åsikter, genderblinda, karriärfanatiker, eller någon annan grupp som i deras ögon inte bör få avkomma att få barn om det gick. (Och ja, det är åsikter jag sett luftas även om man oftast inte talar i termer av förbud...) Att det i ett demokratiskt samhälle (som väl är) är omöjligt att både förbjuda och hindra är en annan historia.
  • LjubaviMoja
    Åsa skrev 2010-11-23 18:26:06 följande:
    Det där är välj tämligen tänjbart. Det är väl varken större eller mindre sannolikhet att den som är äldre har släktingar som kan ta hand om barnen i så fall än att den som är yngre har den.

Jag får ju acceptera att du tycker att det är alla de där fula orden du använder att få barn som äldre. Även om jag blir ledsen och provocerad och även om det innebär att du kallar såväl mina kära morföräldrar som andra i släkt och bekantskakspkrets dessa ord. Det är inte annorlunda än dem som gärna skulle förbjuda sjuka, handikappade, utlänningar, lågutbildade, tonåringar, arbetslösa, sjukskrivna, ensamstående, homosexuella, personer med fascistoida åsikter, genderblinda, karriärfanatiker, eller någon annan grupp som i deras ögon inte bör få avkomma att få barn om det gick. (Och ja, det är åsikter jag sett luftas även om man oftast inte talar i termer av förbud...) Att det i ett demokratiskt samhälle (som väl är) är omöjligt att både förbjuda och hindra är en annan historia.
    Skillanden är att alla du nämde förmodligen har föräldrar.

Ja tyvärr ser det ut så att alla människor har åsikter och alla gillar inte varandras åsikter och man kan inte gilla allt heller.

Men vad jag har skrivit är MINA åsikter och dom behöver INTE gillas är inte ute efter det heller men har lika mycket rätt som alla andra att säga vad jag tycker.
  • frupoulsen
    KarolinaGöteborg1980 skrev 2010-11-23 17:30:35 följande:
    Jag håller inte med!

Har inte läst tråden.

Min man och jag har precis fått vårt första barn, han är 50 år och jag är 30 år.
    Vi är mer lämpade som föräldrar än många 17 åringar eller många 30 åringar för den delen.
    Vi har en stabil ekonomi, sund livsstil, hus, bra utbildning, god hälsa m.m.

Om 10 år vet man inte hur läget ser ut med gällande vårat liv, hälsa m.m. Men det vet man inte om vi båda skulle ha varit 30 år heller.

Föräldrar kan dö oavsett ålder, de kan också vara oengagerade föräldrar oavsett ålder.

För oss var förutsättningarna dom rätta för att vi skulle skaffa barn och det var det som avgjorde.

Jag tycker mycket mer synd om alla dom barnen som har föräldrar utan jobb, hälsa, ordnad ekonomi m.m.
    Varför skulle Du och din man vara mer passande som föräldrar än en 17 åring?
    Och Du är ju 30 och då kommer ju du att leva längre än din man om ni båda får leva och ha hälsan.

Denna tråd handlar inte om att man inte är lämplig förälder när man passerat 50 och vill ha bebis , utan om det är ok att kanske missa mycket av sina barns liv pga av att man kommer dö innan ens barn blivit vuxna.

Att vara bra förälder har ingenting med ålder, ekonomi , jobb , utbildning eller hur vida man har hus att göra , utan hur man är som person.

Du och din man är säkert underbara föräldrar till erat barn ,

Du anser ju att ingen ska dömma er , eller i detta fall din man som är över 50 för att han nyss blivit pappa , men du dömmer ju både unga föräldrar och arbetslösa föräldrar mm ...

vill bara veta hur du tänker?

grattis till bebben föresten
  • Åsa
    LjubaviMoja skrev 2010-11-23 18:54:25 följande:
    Skillanden är att alla du nämde förmodligen har föräldrar.

Ja tyvärr ser det ut så att alla människor har åsikter och alla gillar inte varandras åsikter och man kan inte gilla allt heller.

Men vad jag har skrivit är MINA åsikter och dom behöver INTE gillas är inte ute efter det heller men har lika mycket rätt som alla andra att säga vad jag tycker.
    Många sjukliga tillstånd ger faktiskt statistiskt (givetvis inte i individens fall) en förhöjd dödlighet. Depression, beroendeproblem, somliga kroppsliga tillstånd... Sak samma med viss livsstil, rökning, onyttig mat, stillasittande. Kriminalitet. (Den sistnämnda gruppen skulle jag själv bli glad om den inte skaffade barn...) Ålder ger statistiskt större risk för sjukdom givetvis. En faktor bland andra att väga in för familjen.

Min mammas "gamla" föräldrar levde tills jag hon var några och trettio resp närmare femtio. Jag vet just inte om det är så mycket att beklaga sig över..  Förmodligen var det lättare för min 50+moster att hjälpa mormor på ålderns höst än för min sjuttiåriga moster om man ska vara sådan.

Och ja, du har rätt att säga din åsikt även om andra tar illa vid sig på samma sätt som jag antar att du då och då tar illa vid dig av vad andra säger. Att tala om förbud tycker jag liksom ovan går för långt dock. (Tankarna går till gårdagens tvångssteriliseringar av misshagliga grupper.)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    LjubaviMoja skrev 2010-11-23 18:54:25 följande:
    Det är ingen som har ifrågasatt din rätt att säga vad du tycker, det som kritiseras är dina åsikter och det är en milsvid skillnad som ungefär 90 % av FLs medlemmar har svårt att ta till sig.

Du måste väl förstå att dina åsikter upprör, det du föreslår är dels en kraftig inskränkning av den personliga friheten och dels så förespråkar du förbud grundat på dina personliga känslor och inte rationella argument.

Jag läste din blogg förresten och det jag kunde se var mer av det du skrev ovan, att det är äckligt och egoistiskt.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • LjubaviMoja
    Åsa skrev 2010-11-23 19:09:56 följande:
    Många sjukliga tillstånd ger faktiskt statistiskt (givetvis inte i individens fall) en förhöjd dödlighet. Depression, beroendeproblem, somliga kroppsliga tillstånd... Sak samma med viss livsstil, rökning, onyttig mat, stillasittande. Kriminalitet. (Den sistnämnda gruppen skulle jag själv bli glad om den inte skaffade barn...) Ålder ger statistiskt större risk för sjukdom givetvis. En faktor bland andra att väga in för familjen.

Min mammas "gamla" föräldrar levde tills jag hon var några och trettio resp närmare femtio. Jag vet just inte om det är så mycket att beklaga sig över..  Förmodligen var det lättare för min 50+moster att hjälpa mormor på ålderns höst än för min sjuttiåriga moster om man ska vara sådan.

Och ja, du har rätt att säga din åsikt även om andra tar illa vid sig på samma sätt som jag antar att du då och då tar illa vid dig av vad andra säger. Att tala om förbud tycker jag liksom ovan går för långt dock. (Tankarna går till gårdagens tvångssteriliseringar av misshagliga grupper.)
    Klokt inlägg och tack för att du inte brusar upp av mina "hemska" åsikter.

Klart jag oxå kan ta åt mig av folks åsikter jag är inte gjort av sten. Men jag tycker oxå att det är viktigt att alla ska kunna och våga framföra sina åsikter annars hade det inte varit några disskusioner.
  • LjubaviMoja
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-11-23 19:12:19 följande:
    Det är ingen som har ifrågasatt din rätt att säga vad du tycker, det som kritiseras är dina åsikter och det är en milsvid skillnad som ungefär 90 % av FLs medlemmar har svårt att ta till sig.

Du måste väl förstå att dina åsikter upprör, det du föreslår är dels en kraftig inskränkning av den personliga friheten och dels så förespråkar du förbud grundat på dina personliga känslor och inte rationella argument.

Jag läste din blogg förresten och det jag kunde se var mer av det du skrev ovan, att det är äckligt och egoistiskt.
    Det är vad jag tycker och det är vad jag anser att det är egoistisk alltså och varför jag tycker det har jag redan förklarat här och tycker att det räcker.

Sen skiter jag i om det skulle vara 100% emot mig JAG står för vad jag tycker och tänker inte smyga med det bara för att inte uppröra andra.
  • Kan inte bli bättre än såhär

Hellre en mamma på 50 än en på 16!

Svar på tråden inte ok att skaffa barn om man är över 50+