• Anonym

inte ok att skaffa barn om man är över 50+

Jag tycker det är frukttansvärt egoistiskt att skaffa eller att planera att skaffa barn om man passerat 50 +
    Jag menar inte att dessa människor är /blir dåligare föräldrar , utan att dom helt enkelt är för gamla och att dom kunde ha skaffat barn tidigare om dom ville ha ungar.

Nu menar jag inte dessa människor som måste kämpa med olika behnadlingar och kanske påbörjat att försöka skaffa barn runt 40 men inte lyckats förens vid nästan 50 , utan dom som medvetet planerat att skaffa barn efter dom fyllt 50 år.

Läste om en mamma som var 73 och hennes dotter 5 år , fy fan vad illa.

Många tycker det är hemskt när en 17 åring blir gravid , men det är fan så mycket hemskare med en 60 åring.
    Nej det borde förjudas ( alltså på konstgjord väg) att skaffa barn om man passerat 50 år.

• Svar på tråden inte ok att skaffa barn om man är över 50+
  • Anonym
    Anonym (20års skillnad) skrev 2010-11-23 00:59:13 följande:
    slarvigt av mig också kanske, att inte fylla i något efter "anonym" i mitt första inlägg. Det bäddar ju lite för missförståelser. Men det har jag rättat på nu
    Alltså det må vara dubbelmoral men jag tycker faktiskt det är skillnad att ena förädern e "ung" och den andre "äldre" i senare år, varför jag tycker det kan jag nog inte svara på..
    Däremot hade jag aldrig som 50 åring velat bli mamma..
  • Åsa
    kakmamman skrev 2010-11-22 13:06:20 följande:
    håller med! kroppen är inte gjord för att skaffa barn efter 45 ens.. Därför kommer man in i klimakteriet :D..

Min mormor är liksom 62 (tror jag) och jag skulle vara lite generad ifall hon hade en 7åring..eftersom jag är 23 haha! 
    Nja. medelåldern för klimakteriet är 52 år. I vår släktforskning är mödrar uppåt de femtio tämligen vanligt. Att det inte är det idag har mer med preventivmedel och samhällssyn att göra än med klimakterium att göra även om fruktsamheten statistiskt givetvis sjunker markant i den åldern.
  • Åsa
    kakmamman skrev 2010-11-22 21:45:15 följande:
    Klimakteriet infaller för dom flesta innan 50 års ålder!
    Nej. Däremot kan det givetvis vara vanligt i din familj.
  • Anonym (elakt mot barnet)

Har en bekant vars pappa gick bort för att tag sen. Han är 29 och hans pappa blev 86, hans mamma är betydligt yngre än pappan. Tror inte han tyckte att det var speciellt kul att förlora sin pappa pga ålder när han själv bara är 29.

• Anonym
    Anonym (elakt mot barnet) skrev 2010-11-23 02:16:18 följande:
    Har en bekant vars pappa gick bort för att tag sen. Han är 29 och hans pappa blev 86, hans mamma är betydligt yngre än pappan. Tror inte han tyckte att det var speciellt kul att förlora sin pappa pga ålder när han själv bara är 29.
    Nej, det är säkert inte roligt och jag hoppas att mina barn inte kommer att kritisera oss för att ha satt dem till världen trots att pappa är äldre. (Min mamma hade dock äldre föräldrar, yngst av syskonen, och såg inget fel i det, beror som med allt på omständigheterna). Ålder är som allt något att ta med i beräkningen. Precis som man förhoppningsvis funderar över konsekvenserna med annat hos sig själv som förälder och hur det kan påverka: sjukdom, kroppsliga eller intellektuella förutsättningar, prioriteringar, livsstil, relationer i familjen, socialt nätverk m m , m m.
    Jag ser det inte som idealt att mina barn fått en äldre pappa och en inte helt purung mamma. Dock är jag glad att ha fått dem och tidigare kunde det knappast ha blivit när jag var trettio när vi blev ett par och min man rätt mycket äldre, ett par år till innan vi hade en stabil relation där barn kunde bli aktuellt och sedan fick vänta ett par år innan de kom. I mitt turbulenta ungdomsförhållande var barn aldrig på tapeten; att medvetet skaffa barn med strulpellar är något inte jag tycker är bra  
  • Anonym (tackar)

Har en gammal klasskompis vars pappa dog när kompisen var 13år. Hans pappa var då 73år.
    Tycker att det är egoistiskt att skaffa barn när man är över 45år.

• annmin
    Tror inte att det är speciellt kul att förlora en förälder vare sig man är 29 eller 59...
  • Anonym

Orka bry sig om vad andra gör! En viss ålder behöver inte betyda en dålig förälder.

Som föregående här nämner, det var högst vanligt förr att skaffa barn sent. För hundra år sedan var mammorna ofta 45-50 år, och mycket mer sällan under 25. Unga kvinnor hade nämligen vanligen ingen försörjning och bidrag fanns inte. Som du förstår ts, så var livslängden betydligt kortare och ändå har vårt släkte inte dött ut. Jag tror därför inte du behöver oroa dig så mycket över gamla mammor.

• astro

Jamen inte en TILL tråd som hackar på äldre mammor. Var inte en sån är i rotation för bara några veckor sedan?

Möjligen kan man resonera om det naturliga i att "fuska" sig till barn efter klimakteriet men i övrigt, kan vi inte bara låta bli att köra samma diskrimineringstråd i repris? 

• astro
    Man är faktiskt ordentligt fullvuxen vid 29.

Min pappa dig när jag var 26 och det var en ren katastrof för mig men det berodde för sjutton inte på min ålder. Vår moderna tid är knäpp, man är inte "bara 29" och man är inte tonåring längre vid 35 heller.

Föräldraansvaret tar slut vid arton eller allra senast vid 21. Resten är en bonus. 
Svar på tråden inte ok att skaffa barn om man är över 50+