• Anonym

inte ok att skaffa barn om man är över 50+

Jag tycker det är frukttansvärt egoistiskt att skaffa eller att planera att skaffa barn om man passerat 50 +
    Jag menar inte att dessa människor är /blir dåligare föräldrar , utan att dom helt enkelt är för gamla och att dom kunde ha skaffat barn tidigare om dom ville ha ungar.

Nu menar jag inte dessa människor som måste kämpa med olika behnadlingar och kanske påbörjat att försöka skaffa barn runt 40 men inte lyckats förens vid nästan 50 , utan dom som medvetet planerat att skaffa barn efter dom fyllt 50 år.

Läste om en mamma som var 73 och hennes dotter 5 år , fy fan vad illa.

Många tycker det är hemskt när en 17 åring blir gravid , men det är fan så mycket hemskare med en 60 åring.
    Nej det borde förjudas ( alltså på konstgjord väg) att skaffa barn om man passerat 50 år.

• Svar på tråden inte ok att skaffa barn om man är över 50+
  • Anonym
    Anonym (elakt mot barnet) skrev 2010-11-23 02:16:18 följande:
    Har en bekant vars pappa gick bort för att tag sen. Han är 29 och hans pappa blev 86, hans mamma är betydligt yngre än pappan. Tror inte han tyckte att det var speciellt kul att förlora sin pappa pga ålder när han själv bara är 29.
    Det ar aldrig kul att forlora sin foralder. Jag forlorade min pappa nar jag var 25, pappa blev inte ens 56.
    Men nog ar det viktigare att man som barn far vaxa upp med bada sina foraldrar och att man kanner att man har bra kontakt med sina foraldrar, aven om dom ar gamla och inte finns med sa lange.

Att det skulle vara elakt mot barnet tycker jag ar hojden av frackhet. Menar du att de manniskor som kanske gift om sig och verkligen langar efter att fa barn tillsammans helt ska avsta for att dom blivit gamla?
    Jag ar 39, min man 49. Vi har 2 jattefina pojkar och vill hemskt garna ha ett tredje barn. Menar du att vi ar elaka och helt ska avsta fran att ens forska oss pa varan hogsta onskan?
  • Moderator
    Tråden flyttas ut i allmänna forumet i enlighet med forumreglerna:
    "Trådar som postas i Känsliga Rummet ska ha någon form av personlig koppling. Etisk debatt kring t.ex. abort ska inte föras i Känsliga Rummet. Allmänna åsiktsdebatter hänvisas till annan plats. "

MVH Moderator
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • KristenTjej84

Men tänk om man blir gravid av en olyckshändelse? och ser barnet som en gåva i alla fall?
    man kanske inte tror att man kan bli gravid efter 50 och kör på utan skydd och sedan blir gravid.
    Inte alla gravida 50 + åringar som tycker abort är en bra idé, speciellt om de redan har barn.
    En släkting till mig är 52 och hon har fortfarande inte kommit in i klimakteriet, så det finns undantag.
    Kan också påpeka att hon är emot abort och skulle aldrig kunna göra det.

• bella03
    kakmamman skrev 2010-11-22 21:45:15 följande:
    Nej absolut inte.. Föräldrarna e så klart jätte glada. Men jag hade idag inte velat ha en mamma som e 80..Jag behöver henne en lååååååååååååååååååååååånt tid tid.. Mamma!!!!

Klimakteriet infaller för dom flesta innan 50 års ålder!
    visst vill man ha sin mammma jättelång tid framöver, men glöm inte heller vi som förlorat våran mamma alldeles för tidigt. min mamma var en ung mamma, men fick ändå inte hänga med i livet. Sen tycker jag att var och en får själv bestämma hur och när dom vill barnen ska komma. den dagen dom kommer oavsett ålder på mamman så är dom minst lika välkomna i vilken ålder det sen är. Glöm heller aldrig ett barn älskar sin mamma.
  • bella03
    KristenTjej84 skrev 2010-11-23 11:28:43 följande:
    Men tänk om man blir gravid av en olyckshändelse? och ser barnet som en gåva i alla fall?
    man kanske inte tror att man kan bli gravid efter 50 och kör på utan skydd och sedan blir gravid.
    Inte alla gravida 50 + åringar som tycker abort är en bra idé, speciellt om de redan har barn.
    En släkting till mig är 52 och hon har fortfarande inte kommit in i klimakteriet, så det finns undantag.
    Kan också påpeka att hon är emot abort och skulle aldrig kunna göra det.
    Håller med dig, jag vet en del som fått barn efter 45 års ålder, då får ni oxå tänka att detta är en hel del år sen, på den tiden var man äldre än vad man är idag. medelåldern stiger hela tiden pga att vi blir bara äldre och äldre, en 50åring idag motsvarar en 40 åring för en hel del år sen tillbaka. Sen finns det äldre som har ungdomligare sätt att vara än vad en del yngre har. Har stött på 30 åringar som man kan tippa en ålder som är mycket högre än 30.
  • Mummyfied

Nu finns det ju inga garantier,  men man bör ju försöka finnas till hands för sitt barn så länge det är under ens ansvar, minimum 18 år då alltså - Skaffar man barn vid 73 är ju risken kanske överhängande att man kan råka svika det ansvaret.

• bella03
    Mummyfied skrev 2010-11-23 11:43:30 följande:
    Nu finns det ju inga garantier,  men man bör ju försöka finnas till hands för sitt barn så länge det är under ens ansvar, minimum 18 år då alltså - Skaffar man barn vid 73 är ju risken kanske överhängande att man kan råka svika det ansvaret.
    är nog lite svårt att som 73 åring få barn överhuvudtaget.. du får nog sänka åldern rejält där:) sen tror jag dom som tar ansvar tar ansvar oavsett ålder, dom som inte tar ansvar tar inte ansvar oavsett ålder. men jag tror en äldre känner mer hur ansvar är, går inte heller in i det på det viset som då en bra mycket yngra gör.
  • Curious

Självklart är det aldrig kul att förlora en förälder oavsett hur gammal man själv är, det var inte dit jag ville komma. Jag ville heller inte påvisa att man är tonåring vid 29. Det jag ville få fram var att det är ganska ovanligt att förlora en föräldersom går bort  PGA ÅLDER när man själv är endast 29. Är man däremot 59 så är det fullt normalt att man förlorar en förälder pga just ålder.

• frupoulsen

Jag menar inte att man inte ska få skaffa barn när man är över 50 , bara att man kanske borde tänka till lite innan.
    Alla som gnäller på unga mammor att dom inte vet eller kan eller är för unga , är det ok?

Mina föräldrar är "normal gammla dvs dom skaffade barn i 30 års åldern men min mamma dog när jag var 20 år , hon var då 48 , jag förstår inte hur man kan vilja utsätta barn för att kanske förlora sina föräldrar i den åldern.

det är hemskt , men jag menar ju inte att 50 60 åringar är dåligare föräldrar , bara att dom kanske kommer dö ifrån sina barn alldelles för tidigt pga av åldern.

det någon skrev om att man bara hade ansvar för sina bbarn tills dom var 18 , jo visst , men nu är jag snart 30 har en tjej på 7 och en nyfödd på 2 månader och jag skulle verkligen behöva min mamma nu.

min mamma fick aldrig träffa någon av sina barnbarn , hon dog 16 dagar efter min äldsta flicka föddes.
    nu var hon ju sjuk och det är inget man kan göra nåt åt ( bröst cancer).

men det är som sagt inget jag skulle vilja riskera att mina barn skulle bli utsatt för , alltså att jag skulle dö ifrån dom pga av min ålder.

men än en gång , äldre mammor och pappor är inte på något sätt sämre ( eller bättre)föräldrar , alla föräldrar är dom ästa för sina barn.

Det handlar ju inte om att vara en bra mamma eller pappa , utan att få uppleva så mycket som möjligt med sina barn och ev barnbarn

Svar på tråden inte ok att skaffa barn om man är över 50+