annmin skrev 2010-11-24 19:39:21 följande:
Att förlora en förälder är aldrig kul oberoende av ålder. Tror ni verkligen att folk vid 50 tycker att det är "kul" att föräldrarna dör? Får man psykiska problem av att förlora en förälder när man är i trettioårsåldern så tror jag nog att det är större problem bakom än att föräldern är en äldre person...
Tydligen så är man vuxen nog att skaffa barn i övre tonåren men inte vuxen nog att klara sig utan en förälder innan man fyllt 40...
allvarligt , hur menar du ?
vad jag menar med pysiska problem är att man kanske sörjer på ett annat sätt än om man haft sina föräldrar längre = upplevt mer med dom.
att man kanske hade behövt sin mamma eller pappa vid sin sida i olika skeden i livet tex när man får barn mm , och på det sättet kanske vissa av dessa saker känns tyngre när det går fel att man hadde veat haft en mamma eller pappa att ringa till.
pysiska problem kanske är fel beskrivet , man jag skulle självklart sörja min mamma när hon än gick bort , men inte på samma sätt.
att hon inte fick träffa sina barnbarn , vara med när jag gifte mej , fick det där dröm jobbet eller vad det nu kan vara
hur vuen man än är eller inte är så kan en förälders bortgång vända upp och ner på hela livet , hur stabillt liv man än hade innan så ditt resonemangg att inte vara mogen att skaffa barn vid kanske 20 är fel om man inte kan hantera en förälders bortgång , allafall enligt mej.
tänkdej själv , du är 30 år , din mamma kanske närmare 80 , du ska få ditt första barn och hon sitt barnbarn , men du och hon vet att hon kanske inte kommer få uppleva att vara mormor , du kanske inte har så många vänner som har barn eller någon att fråga alla tusen frågor som man har när man väntar och får bran , då skulle ju sin mamma vara guld värd.
eller att du ska gifta dej inom kort men måste kanske räkna med i planerna att din mamma inte kommer leva så länge , det är INTE kul.
men som med allt annat så kanske man anpassar sej till sin egen sitution och är beredd på att detta kan hända , men inget och jag menar inget kan beskriva känslan av att mista sin mamma och om man gör det mitt i livet eller när man som mest skulle behöva en mamma så blir man att må pysiskt dåligt oavsett hur man levde innan.
men visst , alla har rätt till sina åsiker men jag skulle ALDRIG vilja utsätta mina barn för det , jag kanske skulle tänka annorlunda om jag var i 50 års åldern och barnlös.
man kanske bara är förälder på papperet tills barnen är 18 men i livet är du tills du dör och då ska du enligt mej se till att kunna finnas för dina barn så länge som möjligt.
en mamma är alltid en mamma även om du är 4 eller 40 år.
tvivlar inte en sekund på att dessa mammor och pappor älskar sina barn mer än något , men det är barnen som får betala priset av det när föräldrarna dör ifrån dom , man kanske tror att man skulle klara det bättre när man är 30 än 5 år när man mister en förälder , men ju längre du levt med en människa ju mer saknar du henne och om vi nån gång behöver våra föräldrar på riktigt och inser hur mycket dom betyder för oss är det just i 25-35 års åldern