• Anonym

inte ok att skaffa barn om man är över 50+

Jag tycker det är frukttansvärt egoistiskt att skaffa eller att planera att skaffa barn om man passerat 50 +
    Jag menar inte att dessa människor är /blir dåligare föräldrar , utan att dom helt enkelt är för gamla och att dom kunde ha skaffat barn tidigare om dom ville ha ungar.

Nu menar jag inte dessa människor som måste kämpa med olika behnadlingar och kanske påbörjat att försöka skaffa barn runt 40 men inte lyckats förens vid nästan 50 , utan dom som medvetet planerat att skaffa barn efter dom fyllt 50 år.

Läste om en mamma som var 73 och hennes dotter 5 år , fy fan vad illa.

Många tycker det är hemskt när en 17 åring blir gravid , men det är fan så mycket hemskare med en 60 åring.
    Nej det borde förjudas ( alltså på konstgjord väg) att skaffa barn om man passerat 50 år.

• Svar på tråden inte ok att skaffa barn om man är över 50+
  • puss

jag säger bara hurra till alla som är bra mammor.
    resten är väl skit samma.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • frupoulsen
    liag skrev 2010-11-25 09:46:51 följande:

Enligt TS:
    De som skaffar barn med behandlingar och hållet på länge och sedan blir gravid vid 50 har då blivit gravida omedvetet?

kanske menade att dom som börjar försöka runt 50 år , inte dom som börjat innan men inte lyckas på några år.
    skillnaden är att inte BÖRJA fundera på eller försöka skaffa barn runt 50 ...
  • Skogsråttan
    Kan bara utgå från mig själv i denna fråga.. Min pappa är 50 år äldre än mig, o jag kan säga att det inte är någon hit!
    Mamma å andra sidan var bara 32, så det inte pappa orkade när jag var liten gjorde mamma, så det har inte gått någon nöd på mig, men jag har inte haft en aktiv pappa som gjort de där faderliga sakerna som pappor brukar göra..
    Dessutom är jag hans sjunde barn, mammas 5:e. Min syster är 5 år äldre än mig och man kan väl säga att det var ett litet gränsfall med henne med, men han engagerade sig iaf. Han hjälpte henne med läxorna o skjutsade henne till kompisarna.
    Denna generationsskillnad kom mer och mer ju äldre jag blev. En sån enkel sak som att använda telefonen kunde bli ett JÄTTEBRÅK hemma hos oss. På hans tid satt man inte i vars ett hörn o pratade i telefon, man TRÄFFADES och på den tiden var telefonen dyr att ringa med, det är den ju inte idag.
    Ni kan ju tänka er hur det lät när jag satte igång min stereo med musik från 90-talet och början på 2000-talet!! Snacka om krock du! Och TV:n ska vi inte ens prata om.. det slutade med att jag sparade ihop pengar till en egen TV så jag fick titta på vad jag ville.
    Dessutom när man är 50-60 år och har varit förälder sen 24 års ålder vill man kanske ha ett eget liv med sin fru och inte springa efter barn eller ta tonårsdispyter.. När jag är 60 hoppas jag att mina barn är utflugna och har skaffat egna familjer så jag o mannen kan starta ett nytt liv igen, bara han och jag,

Så för mig känns det som att fast man känner att man orkar med en liten bebis när man fyller 40 eller 50 så kommer det en dag när man inte är lika pigg o alert längre.. o jag kan säga att som 26-åring är det inte kul att se sin pappa vara så gammal och skröplig och hela tiden gå och oroa sig för den dagen han inte finns, för den dagen kan komma fortare än man tror.......
  • Red Velvet

Jag står för att jag tycker det är sjukt i de fall där man är lastgammal och skaffar barn, som i fallet med 73åringen som har en 5åring. Visst, skaffa barn är alltid en egoistisk handling, men jag tycker faktiskt att man bör ge barn förutsättningar till ett bra och stabilt liv, där föräldrar ingår. Visst KAN man leva tills man är 100 men oddsen att man blir så gammal och är pigg och frisk och orkar med att ta hand om barnen på ett bra sätt genom åren är minimala.

• Göteborgsmamman75

Men denna 73 åring var nog inte 5 åringens riktiga mamma tänker jag, det är biologiskt helt omöjligt jag lovar.

Det kan varit så att 5 åringens mamma tex dog och mormor fick ta över vårdnaden eller något sådant. Jag känner en vars mamma dog vid födseln och hon adopterades av sin mormor och morfar.

Naturen sätter själv stopp för när den anser att man inte ska bli gravid längre.

Och dessutom varför är det aldrig någon som reagerar över när gamla gubbar gifter sig för 15:e gången med en 40 år yngre kvinna och skaffar barn. Är inte det också helt sjukt då eller är det bara för kvinnor som åldersgränser gäller?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Göteborgsmamman75 skrev 2011-01-12 20:06:36 följande:
    Men denna 73 åring var nog inte 5 åringens riktiga mamma tänker jag, det är biologiskt helt omöjligt jag lovar.
    Det beror på om man anser att IVF gör en till en riktig mamma eller inte. Det finns flertalet fall där kvinnor över 60 har blivit gravida genom IVF. Det finns också ett par fall där kvinnorna varit över 70.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Göteborgsmamman75
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-01-12 20:16:58 följande:
    Det beror på om man anser att IVF gör en till en riktig mamma eller inte. Det finns flertalet fall där kvinnor över 60 har blivit gravida genom IVF. Det finns också ett par fall där kvinnorna varit över 70.
    Men det får man inte utföra på så gamla människor, det är rent livsfarligt att utföra sådana behandlingar på så gamla kvinnor.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Göteborgsmamman75 skrev 2011-01-12 20:18:54 följande:
    Men det får man inte utföra på så gamla människor, det är rent livsfarligt att utföra sådana behandlingar på så gamla kvinnor.
    Kan hända, men det har gjorts och kommer att göras.

Det är dessutom inte alla länder som har den sortens förbud.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Apelsiner och Kanel

Jag skulle nog inte skaffa barn i den åldern. Att bli förälder när man närmar sig 45-årsåldern tycker jag är lite väl sent. Det finns väl en anledning till att klimakteriet infinner sig när det gör. Men det är ju givetvis upp till var och en hur man väljer att göra.

• REGEN
    kakmamman skrev 2010-11-22 13:06:20 följande:
    håller med! kroppen är inte gjord för att skaffa barn efter 45 ens.. Därför kommer man in i klimakteriet :D..

Min mormor är liksom 62 (tror jag) och jag skulle vara lite generad ifall hon hade en 7åring..eftersom jag är 23 haha! 
  • REGEN
    Pimpinellan skrev 2010-11-22 14:45:28 följande:

Så alla som får barn efter 45 borde förlora vårdnaden då eller? Min bekant som fick första barnet vid dryga 47,5 och var överlycklig-är hon en usel mamma p.g.a sin ålder? Klimakteriet infaller f.ö runt 51-52,inte runt 45!

Varför valde hon att skaffa barn så sent då??
  • Made in Taiwan

Det är lite olika i en del länder, farligt ja men money talks. 73åringen är det hon i Italien? Det var väl Ivf? Sen var det ett par i Indien, 60-70 nåt som ville ha en pojke. Men efter födseln så blev mamman sjuk, och hon var arg då det inte var någon som hade berättat att det kunde vara farligt. *duh* Snacka om att höra det man vill höra...

• Anna Maja 30

Tycker man ska sluta barntillverkningen när man passerat 40. Då är tiden ute i mina ögon..

• Anna Maja 30
    Pimpinellan skrev 2010-11-22 14:45:28 följande:

Så alla som får barn efter 45 borde förlora vårdnaden då eller? Min bekant som fick första barnet vid dryga 47,5 och var överlycklig-är hon en usel mamma p.g.a sin ålder? Klimakteriet infaller f.ö runt 51-52,inte runt 45!

Hur kommer det sig att din väninna valde att skaffa barn vid en sån hög ålder? Det är ju mycket mer risker att få barn sent också.. Sen känns det väl lite så där halvkul att börja första klass och ha en mamma på 54 bast..
  • liag
    Anna Maja 30 skrev 2011-02-25 03:46:27 följande:
    Hur kommer det sig att din väninna valde att skaffa barn vid en sån hög ålder? Det är ju mycket mer risker att få barn sent också.. Sen känns det väl lite så där halvkul att börja första klass och ha en mamma på 54 bast..

Mina två tjejer tycker det är helt ok att gå i ettan och ha en mamma på 50.

Jag måste verkligen fråga dig vad som inte är halvkul att ha en mamma på 54 år.
    Hur tror du att en person på 54 är?
    Är en sådan person nära döden eller orkar inte leka eller kan inte förstå något eller?
    Skulle vara otroligt roligt att få reda på hur man är när man är 50 plus av er som tycker det är synd om barnen med sådana föräldrar.

• astro
    Anna Maja 30 skrev 2011-02-25 03:46:27 följande:
    "Mycket mer risker" är det faktiskt inte, däremot är det svårare att bli havande. Men riskerna är överdrivna, det märkte jag när jag läste på inför att vi funderade på att skaffa barn igen (vilket vi också gjorde, pojken föddes när jag var 40, nur är jag 42 och väntar nästa). Det största problemet är helt enkelt att bli gravid vilket gör att det är synd att vänta så länge tills man får första barnet. Jag hade ju dock fyra redan.

Min pappa var 58 när han fick mig. Det bekom inte mig ett dugg, däremot skämdes han på föräldramöten och vägrade därför gå på dem - det var synd, för han sa inget om det förrän jag var nästan vuxen och som barn trodde jag att han skämdes för mig.

I övrigt led inte jag av att ha en äldre pappa.  Han var f ö mycket mer med i svängarna är mamma som var 24 år yngre. Han visste vad vi ungar läste och lyssnade på, för mamma var det bara "sånt där skräp" och "sånt där kommersiellt oväsen", hon hörde knappt skillnad på Abba och Depeche Mode ...

Jag tror inte att föräldrars ålder spelar någon större roll, det handlar om hur de är. 
  • annmin

Hmm... varför är det mer synd om barn till föräldrar som planerar barn sent än barn till föräldrar som bara råkat att bli med barn sent? 

• mastress

Så det är det samma om man gifter sej med som  redan har barn, att man är för gammal om man är över 40 år, är det så är 40 år bäst före datum för att bli förälder.
    Många saker om det som skrivs i media för oss som passerat 40 och 50 år är bara rykten, media är experter på att överdriva det dom hör, och tar aldrig reda på fakta, om sjukdomar. Media driver häxjakt på män från 40 år och uppåt, stämplar män från 40 år och uppåt för att vara pedofiler och att dom sprider sjukdomar om dom skaffar barn. Finns inga läkarbevis på att barn kan bli handikappade för att en förälder är över 40 år eller äldre, bara det som media skrivit som inte bygger på ingen läkare har sagt. Att sätta en gräns för när man ska bilda familj är diskugremering av alla som är över 40 och äldre, och för att dom är män.

Svar på tråden inte ok att skaffa barn om man är över 50+