• Anonym

inte ok att skaffa barn om man är över 50+

Jag tycker det är frukttansvärt egoistiskt att skaffa eller att planera att skaffa barn om man passerat 50 +
    Jag menar inte att dessa människor är /blir dåligare föräldrar , utan att dom helt enkelt är för gamla och att dom kunde ha skaffat barn tidigare om dom ville ha ungar.

Nu menar jag inte dessa människor som måste kämpa med olika behnadlingar och kanske påbörjat att försöka skaffa barn runt 40 men inte lyckats förens vid nästan 50 , utan dom som medvetet planerat att skaffa barn efter dom fyllt 50 år.

Läste om en mamma som var 73 och hennes dotter 5 år , fy fan vad illa.

Många tycker det är hemskt när en 17 åring blir gravid , men det är fan så mycket hemskare med en 60 åring.
    Nej det borde förjudas ( alltså på konstgjord väg) att skaffa barn om man passerat 50 år.

• Svar på tråden inte ok att skaffa barn om man är över 50+
  • Pimpinellan
    kakmamman skrev 2010-11-22 21:45:15 följande:
    Nej absolut inte.. Föräldrarna e så klart jätte glada. Men jag hade idag inte velat ha en mamma som e 80..Jag behöver henne en lååååååååååååååååååååååånt tid tid.. Mamma!!!!

Klimakteriet infaller för dom flesta innan 50 års ålder!
    Och man är självklart garanterad att  få ha sina föräldar i livet länge om de fick en som unga? Skitsnack! Mormor efterlämnade 6 barn mellan 5 och 15 år när hon dog endast 36 år gammal. Pappa dog vid 55 och var "bara" 32 när jag föddes. Min svärfar är 86 och fick barnbarn för två år sen trots att den pappan föddes när svärfar var nästan 46. Ingen vet hur länge man får leva och som försvar för att få barn som ung är det ett uselt argument.
  • bella03
    Pimpinellan skrev 2010-11-23 15:33:46 följande:
    Och man är självklart garanterad att  få ha sina föräldar i livet länge om de fick en som unga? Skitsnack! Mormor efterlämnade 6 barn mellan 5 och 15 år när hon dog endast 36 år gammal. Pappa dog vid 55 och var "bara" 32 när jag föddes. Min svärfar är 86 och fick barnbarn för två år sen trots att den pappan föddes när svärfar var nästan 46. Ingen vet hur länge man får leva och som försvar för att få barn som ung är det ett uselt argument.
    ett bra inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    LjubaviMoja skrev 2010-11-23 14:56:14 följande:
    Klart det borde förbjudas det är vidrigt.
    1. Tycker du att det finns fler områden där dina personliga äckelkänslor ska diktera vad andra ska få göra?
    2. Vad är det som är så äckligt?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • LjubaviMoja
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-11-23 16:04:28 följande:
    1. Tycker du att det finns fler områden där dina personliga äckelkänslor ska diktera vad andra ska få göra?
    2. Vad är det som är så äckligt?
    Jag har sagt vad jag tycker och du behöver absolut inte hålla med men tydligen har du svårt att acceptera att andra tycker annorlunda.

Det är äckligt, vidrigt , egoistisk allt på samma gång.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    LjubaviMoja skrev 2010-11-23 16:24:35 följande:
    Jag har sagt vad jag tycker och du behöver absolut inte hålla med men tydligen har du svårt att acceptera att andra tycker annorlunda.
    Inte alls, jag har väldigt lätt att acceptera att andra tycker annorlunda.

Jag tycker om att gå djupare helt enkelt, det var därför jag frågade. Jag är här mest intresserad hur du kan motivera att dina egna känslor ska styra över lagstiftning eller om du har andra argument. Om du väljer att svara eller inte är helt upp till dig, men jag kan ju knappast förvänta mig att du ska utveckla om jag inte frågar, eller hur?
    Ja, det har du givetvis rätt att tycka men tycker du verkligen att det är skäl nog att förbjuda det?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • LjubaviMoja
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-11-23 16:30:41 följande:
    Inte alls, jag har väldigt lätt att acceptera att andra tycker annorlunda.

Jag tycker om att gå djupare helt enkelt, det var därför jag frågade. Jag är här mest intresserad hur du kan motivera att dina egna känslor ska styra över lagstiftning eller om du har andra argument. Om du väljer att svara eller inte är helt upp till dig, men jag kan ju knappast förvänta mig att du ska utveckla om jag inte frågar, eller hur?
    Ja, det har du givetvis rätt att tycka men tycker du verkligen att det är skäl nog att förbjuda det?
    Jag har skrivit lite om den skaen på min blogg så du får gärna kika in där om du vill. Men att barn ska riskera att förlora sina föräldrar/förälder för tidigt är inte ok. Och sånt trams om att alla kan dö skiter jag i de mer logiska är att man dör när man blir gammal och kraftlös det är så sjukdommarna hinner ikapp än.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    LjubaviMoja skrev 2010-11-23 16:35:26 följande:
    Jag har skrivit lite om den skaen på min blogg så du får gärna kika in där om du vill.
    Det ska jag göra.
    Men att barn ska riskera att förlora sina föräldrar/förälder för tidigt är inte ok. Och sånt trams om att alla kan dö skiter jag i de mer logiska är att man dör när man blir gammal och kraftlös det är så sjukdommarna hinner ikapp än.
    Anser du också att en person som är 20 men har 10-15 år kvar att leva också ska förbjudas att skaffa barn?
  • LjubaviMoja
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-11-23 16:38:33 följande:
    Det ska jag göra.
    Men att barn ska riskera att förlora sina föräldrar/förälder för tidigt är inte ok. Och sånt trams om att alla kan dö skiter jag i de mer logiska är att man dör när man blir gammal och kraftlös det är så sjukdommarna hinner ikapp än.
    Anser du också att en person som är 20 men har 10-15 år kvar att leva också ska förbjudas att skaffa barn?
    Ja jag ser nu att du inte snackade goja om att du gillar att ta saker till en djupare nivå.

Svårt att svara på det då det hade varit svårare att förbjuda men just att man som 50 eller 70 åring (som jag skriver om i min blogg)väljer att skaffa barn borde förbjudas. Men sen tycker jag att det är dumt att som döende 20 åring välja att skaffa barn men sen tänker jag oxå att den personen kanske har syskon som kan ta hand om barnet.
  • The Hermit

Det är nog så pass ovanligt att man blir gravid på naturlig väg när man är 50 så då tar nog många par emot det som en speciell gåva eller tar bort fostret pga åldern om det inte kommer ut av sig själv som det ofta gör vid den åldern.
    Om man försöker få barn på konstgjord väg så är nog längtan efter ett barn väldigt stor så man är beredd att ta stora risker för att få det barnet.
    Så för min del så har jag inte några problem med vid vilken ålder folk får sina barn.
    Däremot så tycker jag att de läkare som hjälper mödrar att bli gravida sent i livet skall ta beslutet att hjälpa dem efter noggrann utredning pga riskerna. 
    Att man är vid god psykisk och fysisk hälsa är en särskilt viktig faktor. 

Hur lång en minut är, beror helt på vilken sida av toadörren man befinner sig
  • Maja1980

Jag håller inte med!

Har inte läst tråden.

Min man och jag har precis fått vårt första barn, han är 50 år och jag är 30 år.
    Vi är mer lämpade som föräldrar än många 17 åringar eller många 30 åringar för den delen.
    Vi har en stabil ekonomi, sund livsstil, hus, bra utbildning, god hälsa m.m.

Om 10 år vet man inte hur läget ser ut med gällande vårat liv, hälsa m.m. Men det vet man inte om vi båda skulle ha varit 30 år heller.

Föräldrar kan dö oavsett ålder, de kan också vara oengagerade föräldrar oavsett ålder.

För oss var förutsättningarna dom rätta för att vi skulle skaffa barn och det var det som avgjorde.

Jag tycker mycket mer synd om alla dom barnen som har föräldrar utan jobb, hälsa, ordnad ekonomi m.m.

Svar på tråden inte ok att skaffa barn om man är över 50+