Inlägg från: LjubaviMoja |Visa alla inlägg
  • LjubaviMoja

inte ok att skaffa barn om man är över 50+

Klart det borde förbjudas det är vidrigt.

• LjubaviMoja
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-11-23 16:04:28 följande:
    1. Tycker du att det finns fler områden där dina personliga äckelkänslor ska diktera vad andra ska få göra?
    2. Vad är det som är så äckligt?
    Jag har sagt vad jag tycker och du behöver absolut inte hålla med men tydligen har du svårt att acceptera att andra tycker annorlunda.

Det är äckligt, vidrigt , egoistisk allt på samma gång.
  • LjubaviMoja
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-11-23 16:30:41 följande:
    Inte alls, jag har väldigt lätt att acceptera att andra tycker annorlunda.

Jag tycker om att gå djupare helt enkelt, det var därför jag frågade. Jag är här mest intresserad hur du kan motivera att dina egna känslor ska styra över lagstiftning eller om du har andra argument. Om du väljer att svara eller inte är helt upp till dig, men jag kan ju knappast förvänta mig att du ska utveckla om jag inte frågar, eller hur?
    LjubaviMoja skrev 2010-11-23 16:24:35 följande:
    Det är äckligt, vidrigt , egoistisk allt på samma gång.
    Ja, det har du givetvis rätt att tycka men tycker du verkligen att det är skäl nog att förbjuda det?
    Jag har skrivit lite om den skaen på min blogg så du får gärna kika in där om du vill. Men att barn ska riskera att förlora sina föräldrar/förälder för tidigt är inte ok. Och sånt trams om att alla kan dö skiter jag i de mer logiska är att man dör när man blir gammal och kraftlös det är så sjukdommarna hinner ikapp än.
  • LjubaviMoja
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-11-23 16:38:33 följande:
    Det ska jag göra.
    LjubaviMoja skrev 2010-11-23 16:35:26 följande:
    Men att barn ska riskera att förlora sina föräldrar/förälder för tidigt är inte ok. Och sånt trams om att alla kan dö skiter jag i de mer logiska är att man dör när man blir gammal och kraftlös det är så sjukdommarna hinner ikapp än.
    Anser du också att en person som är 20 men har 10-15 år kvar att leva också ska förbjudas att skaffa barn?
    Ja jag ser nu att du inte snackade goja om att du gillar att ta saker till en djupare nivå.

Svårt att svara på det då det hade varit svårare att förbjuda men just att man som 50 eller 70 åring (som jag skriver om i min blogg)väljer att skaffa barn borde förbjudas. Men sen tycker jag att det är dumt att som döende 20 åring välja att skaffa barn men sen tänker jag oxå att den personen kanske har syskon som kan ta hand om barnet.
  • LjubaviMoja
    Chrome skrev 2010-11-23 17:34:57 följande:
    Nänänä, det är _du_ som har problem med folk som tycker annorlunda. Det du gör är inte att _tycka_, du vill ju _förbjuda_. Då har det gått från tyckande till att aktivt försöka tvinga andra att göra som _du_ tycker.
    Öh ok??? då tycker vi olika helt enkelt för mig betyder att aktiv vilja föbjuda att jag är aktiv inom området att jag faktikst försöker göra något så att det förbjuds vilket jag INTE gör så alltså betyder det fortfarande att jag TYCKER att det ska förbjudas och det står jag fast vid.

Sen får andra tycka vad de vill jag har sagt mitt, take it or leave it.
  • LjubaviMoja
    Åsa skrev 2010-11-23 18:26:06 följande:
    Det där är välj tämligen tänjbart. Det är väl varken större eller mindre sannolikhet att den som är äldre har släktingar som kan ta hand om barnen i så fall än att den som är yngre har den.

Jag får ju acceptera att du tycker att det är alla de där fula orden du använder att få barn som äldre. Även om jag blir ledsen och provocerad och även om det innebär att du kallar såväl mina kära morföräldrar som andra i släkt och bekantskakspkrets dessa ord. Det är inte annorlunda än dem som gärna skulle förbjuda sjuka, handikappade, utlänningar, lågutbildade, tonåringar, arbetslösa, sjukskrivna, ensamstående, homosexuella, personer med fascistoida åsikter, genderblinda, karriärfanatiker, eller någon annan grupp som i deras ögon inte bör få avkomma att få barn om det gick. (Och ja, det är åsikter jag sett luftas även om man oftast inte talar i termer av förbud...) Att det i ett demokratiskt samhälle (som väl är) är omöjligt att både förbjuda och hindra är en annan historia.
    Skillanden är att alla du nämde förmodligen har föräldrar.

Ja tyvärr ser det ut så att alla människor har åsikter och alla gillar inte varandras åsikter och man kan inte gilla allt heller.

Men vad jag har skrivit är MINA åsikter och dom behöver INTE gillas är inte ute efter det heller men har lika mycket rätt som alla andra att säga vad jag tycker.
  • LjubaviMoja
    Åsa skrev 2010-11-23 19:09:56 följande:
    Många sjukliga tillstånd ger faktiskt statistiskt (givetvis inte i individens fall) en förhöjd dödlighet. Depression, beroendeproblem, somliga kroppsliga tillstånd... Sak samma med viss livsstil, rökning, onyttig mat, stillasittande. Kriminalitet. (Den sistnämnda gruppen skulle jag själv bli glad om den inte skaffade barn...) Ålder ger statistiskt större risk för sjukdom givetvis. En faktor bland andra att väga in för familjen.

Min mammas "gamla" föräldrar levde tills jag hon var några och trettio resp närmare femtio. Jag vet just inte om det är så mycket att beklaga sig över..  Förmodligen var det lättare för min 50+moster att hjälpa mormor på ålderns höst än för min sjuttiåriga moster om man ska vara sådan.

Och ja, du har rätt att säga din åsikt även om andra tar illa vid sig på samma sätt som jag antar att du då och då tar illa vid dig av vad andra säger. Att tala om förbud tycker jag liksom ovan går för långt dock. (Tankarna går till gårdagens tvångssteriliseringar av misshagliga grupper.)
    Klokt inlägg och tack för att du inte brusar upp av mina "hemska" åsikter.

Klart jag oxå kan ta åt mig av folks åsikter jag är inte gjort av sten. Men jag tycker oxå att det är viktigt att alla ska kunna och våga framföra sina åsikter annars hade det inte varit några disskusioner.
  • LjubaviMoja
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-11-23 19:12:19 följande:
    Det är ingen som har ifrågasatt din rätt att säga vad du tycker, det som kritiseras är dina åsikter och det är en milsvid skillnad som ungefär 90 % av FLs medlemmar har svårt att ta till sig.

Du måste väl förstå att dina åsikter upprör, det du föreslår är dels en kraftig inskränkning av den personliga friheten och dels så förespråkar du förbud grundat på dina personliga känslor och inte rationella argument.

Jag läste din blogg förresten och det jag kunde se var mer av det du skrev ovan, att det är äckligt och egoistiskt.
    Det är vad jag tycker och det är vad jag anser att det är egoistisk alltså och varför jag tycker det har jag redan förklarat här och tycker att det räcker.

Sen skiter jag i om det skulle vara 100% emot mig JAG står för vad jag tycker och tänker inte smyga med det bara för att inte uppröra andra.
  • LjubaviMoja
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-11-23 19:28:42 följande:
    Det behöver du inte göra heller men du behöver heller inte gå på defensiven och säga att du minsann har rätt till din åsikt när denna åsikt ifrågasätts, det är det nämligen ingen som har ifrågasatt.

Dessutom undrade jag om du är medveten om att dina åsikter upprör och om du förstår varför folk blir upprörda, gör du det?
    Har inte jag redan svarat på den frågan ? Tittar du lite längre upp så finner du svaret. Man ska inte sluta framföra sina åsikter bara för att det upprör vissa eller hur menar du?

Ja jag förstår oxå att att folk som du t.ex vill vad vill du mer egentligen?
  • LjubaviMoja
    Gladabarnensmamma skrev 2010-11-23 20:09:01 följande:
    Vilken tragisk inställning till livet.
    Menar du på fullaste allvar att t.ex. jag (39) & min man (49) med två barn på 2 & 4 år borde förbjudas att skaffa oss ett tredje barn? Kommentarer som dina kan vara otroligt träffande och sårande ska du veta. Vi längtar enormt efter ett tredje barn och har gjort länge - åsså läser man något så genomelakt som din kommentar. Fy fan säger jag, har du inget hjärta?
    Sorry men människor har åsikter du vet, och alla dessa åsikter kan inte uppskattas utav alla människor, men man vill ändå kunna framföra dom.

Man kan inte leva sitt liv genom att gynna andra hela tiden och få andra att älska en. Gillar du inte mina åsikter så bryr jag mig inte ett dugg de är MINA åsikter.
  • LjubaviMoja
    Gladabarnensmamma skrev 2010-11-23 20:40:52 följande:
    Tack du har utförligt svarat på min sista fråga.
    Attityder som "jag skiter i vem jag sårar, bara jag får gapa ut mina hjärtlösa synpunkter" vad gäller vilka som ska ha rätten att skaffa barn får mig ärligt talat att må illa. Kan inte alls förstå vitsen att vilja framföra synpunkter som verkligen kan såra - mår du bättre av det på något sätt?  
    Men snälla nån man kan inte gå runt och tänka att "nä men gud jag måste hålla in med mina åsikter för att det kan såra andra" jag kan faktikst själv bli sårad av att inte få framföra dom tro det eller ej, jag beklagar att du är så känslig och tar åt dig men du ska veta att jag inte är den enda som tycker såhär.

Men gå du och må illa jag är glad över att kunna ha rätt i att säga vad jag tycker sen om nån blir sårad på köpet är inte hela världen det är bara åsikter inget annat. Folk har säkert åsikyter om mig också men inte fan sitter jag och gråter för det alla har rätt till att säga vad dom vill.
  • LjubaviMoja
    Gladabarnensmamma skrev 2010-11-23 21:02:39 följande:
    ojdå - med den attityden borde man inte vistas bland folk (än mindre uppfostra andra människor). Men du låter ung och har massor med tid på dig att mogna till att bli lite mer smidig och berika din emotionella intelligens.
    Under tiden hoppas jag att du råkar ut för ditt eget sätt att bemöta & få andras åsikter nerkörda i halsen
    Det löser sig

Ha en fortsatt bra kväll.
  • LjubaviMoja
    bella03 skrev 2010-11-24 17:03:01 följande:
    Det handlar inte om att hålla in, vissa saker ska man respektera till sina med människor, Jag tror du rentav är en bitter person som går och stör dig på det mesta i livet. En bråkstake som måste hävda sig så ingen kan se vilken sårad själ du är. Väx upp
    Haha eller så känns det bara väldigt bra att säga vad man tycker helt enkelt, men visst du verkar känna mig såååå mycket bättre än vad jag själv gör.
  • LjubaviMoja
    bella03 skrev 2010-11-24 17:09:28 följande:
    Man behöver inte känna dig, för att förstå hur du funkar
    Jasså det var något nytt , var det något mer?
  • LjubaviMoja
    bella03 skrev 2010-11-24 17:15:56 följande:
    Nä det var inget mer, orkar inte lägga energi på dig. men håll på du. det mår du säkert jättebra i
    Haha varför börja då öht? Jag mår jättebra livet rullar på som den ska och att få kunna säga vad man tycker är bara för härligt.

Ha det bra hej svejs
  • LjubaviMoja
    frupoulsen skrev 2010-11-24 17:34:08 följande:
    klart man klarar sej själv oavsett när mamman eller pappan dör om man är vuxen , men det är ju kanske inte så kul att ens mamma eller pappa dör samtidigt som man själv fått barn , har barn eller kanske ska gifta sej eller andra saker man vill dela med sina föräldrar.

och som nån annan skrev klart man inte känner nån skillnad om mamman eller pappan är 50 eller 30 , men det är just det att dom dör långt innan en i 30 års åldern skulle göra om man får leva sitt liv frisk.

självklart älskar man sina föräldrar oavsett åldern på dom och föräldrar äälskar sina barn oavsett förälderns ålder ,

jag tycker allafall att människor över 50 ska ta sej en riktig funderare innan dom skaffar barn just pga av att dom kan missa hela sina barns vuxna liv.

Pysiskt sett kanske man inte klarar av att ens mamma eller pappa dör i från en när man är i 30 års åldern
Svar på tråden inte ok att skaffa barn om man är över 50+