Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Det blev inget kalas idag. A vaknade vid midnatt, hostade så han kräktes och var het som en bakugn. 40 graders feber, och det har han aldrig haft förr. Så vi stoppade i honom alvedon, tvättade med kallt vatten och bäddade ner honom i vår säng. I morse hade han feber igen, men var rätt pigg ändå. Vi valde att ställa in kalaset, för han är ju förstås lite trött och grinig, och framförallt vill vi inte att gamla mormor ska komma hit och skaffa sig baciller. 
    Nu sover han äntligen middag, det behövs verkligen efter den natten. 

• cilla67

Tack för alla grattis! A mår bättre nu, men boken är fortfarande oöppnad. Jag vill nog att mamma är med när han får den.
    Riktiga födelsedagen är ju imorgon egentligen, men eftersom han var så pass sjuk i morse, men ändå svår att tygla, så fick han paketet med p-garaget. Det var succé i ungefär en timme, sen steg febern och allt blev jobbigt, så då ville han inte längre ha garaget. Det går säkert över i morgon.
    Resten av dagen har han lekt med makens 10 år gamla digitalkompaktkamera. Det tog en timme innan han kom på åt vilket håll man ska hålla kameran, men sen knäpptes det friskt. Lika roligt är det att stoppa kameran i fodralet och ta ut den igen.

• cilla67

Persefone, Tack! Ja, visst är det konstigt vad fort det går? Jag tänkte på det när n fyllde, att det gick fort och att jag mindes den dagen/kvällen så tydligt.
    Både du och Fiji och Emertin på förlossningen samtidigt. Jag tror det var Emertin som rapporterade löpande från förlossningsrummet! "Nu sitter jag på en pilatesboll"...  Ja, två år, det har ju gått blixtsnabbt! Så här dags för två år sedan började bm tjata om lustgas och ville att jag skulle röra på mig, samtidigt... eller hur?!

• cilla67

Just det, kalasgrejer... jisses vad tiden flyger iväg! Det var ju alldeles nyss? 

• cilla67

Somna, jag tror att bajsningsminerna kommer att bli tydligare. Eller kanske inte miner särskilt, kanske gör han nåt särskilt då, eller går till ett särskilt ställe. A brukar smita från matbordet ibland, springa fram och tillbaka i hallen ett par varv och sen ställer han sig bakom min stol. 
    "Har du bajsat nu?"
    "Mmm. Byta bölla!" och så sätter han av mot badrummet. 

• cilla67

Johanna, han är en pladderkvarn utan like. Jag tror minsann han har ärvt det efter farmor, som kan ringa upp och fråga om maken är hemma, få nej till svar och lägga på efter 45 minuter.
    Det TAR henne så lång tid att ursäkta att hon störde, men hon skulle bara fråga om si för minsann hade inte så hänt, och hon visste att maken skulle vilja veta eller kanske redan visste hur det låg till med den saken, och när hon ändå hade ringt upp; hur ÄR det med din hosta/As snuva/hunden. Svar hon inte väntar på utan ångar vidare i en oändlig sträng av associationer för att avsluta med "Nejmen här sitter jag och blarrar, det ska jag ju inte! Hej med dig!" 

A har påtagliga likheter med farmor där... i morse höll han en lång harang om just farmors hundar, som vid varje besök sätter outplånliga spår i As sinne.
    "Vovvarna! Hoppar pisen! Inte! Farmor aja - ner! Hoppar grinden - toooora!!"

Vilket alltså är en berättelse från mellandagarna, då vi besökte farmor, vars tre stora settrar står och hänger över en grind i köksdörren. När man kommer hoppar de upp med framtassarna på grinden och blir lika långa som vi, och i As ögon gigantiska bestar. De blir ju förstås snälla igen när de sitter ner. Men det hände en kväll att de hoppade upp med framtassarna på farmors spis där det stod en gryta med nåt gott, och farmor och A fick lov att banna vovvarna och säga åt dem att gå ner.

• cilla67

Anna, stor kram! Bra att sambo vaknade till i alla fall, även om det var spiken i kistan. Köpenhamn ligger ju kvar om en månad, så låt honom ta lite tid, men inte för mycket! Ta hand om dig! (I vilket en ny telefon absolut kan räknas in!) Hjärta

Hanya, jag tycker det låter normalt att vakna 7. Och att vilja kissa vid 23. Vem vill inte det?! A kan också vara torr på morgonen om man tar blöjan meddetsamma. Jag tror däremot att han kissar massor när han väl är ordentligt vaken.

• cilla67

Mrs F, vad roligt att D börjar samtala! Det är säkert sant som du säger, att ett språk lättare ger ett annat. Använder ni tecken till Babblarna? Jag antar att ni har någon av Babblarna-böckerna, med memo-spelet? Där får man ju lite tecken också.

• cilla67

Mrs Fisk. böckerna är jättebra, och till varje hör ett memospel med kort som man kan använda på olika sätt. Det är inte två lika nånstans, man får sätta ihop dem som man vill, eller som det är i boken.
    I memospelsasken är det dessutom tryckt extra teckeninstruktioner med flera ord än de som är bak i boken. Det tror jag skulle vara toppen för er! Jag har köpt våra på adlibris, tror de kostade kring en hundring eller så. På Babblarnas hemsida kan man också köpa dem, men där kostar det 165. Däremot har de där en annan bok som verkar bra, Fingerresan. Ta en titt på hattenforlag.se

• cilla67

En widget är ett litet miniprogram, en symbol man kan klicka på för att få igång t ex en väderapplikation som talar om temperaturen eller ett notisblad att skriva på.

Visst är det bra att se till att mamma är glad och mår bra! Jag hörde min man säga det till A för lite sedan. Så himla rart!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13