30+ med första barnet 1-3 år, del 13
Hurra för Kate! Bra jobbat! (När ni är i Dublin måste ni gå på Galaghers Boxty House, det låter skumt, men är jättegott!) Hoppas hostan går över snabbt!
Grattis Marge till att ha fått tillbaka internet!
Hurra för Kate! Bra jobbat! (När ni är i Dublin måste ni gå på Galaghers Boxty House, det låter skumt, men är jättegott!) Hoppas hostan går över snabbt!
Grattis Marge till att ha fått tillbaka internet!
CaCC, vi har liknande rutiner för läggning. Vi läser saga, sen lägger sig A i sin säng och någon av oss bredvid på golvet. SÅ har det funkat ganska länge nu, och vi tycker det är helt ok. Periodvis har A varit som du beskriver, gråter när jag är där, men inte med pappa. Han har dessa perioder varit extra mammig, och jag tror jag kan säga säkert att en av dessa perioder inföll ganska exakt kring 18 månader.
Jag tycker inte alls du har någon anledning att känna att du är en dålig mamma eller gör nåt fel, du är den bästa mamma som finns för E!
Här i tråden har vi tidigare pratat mycket om just olika faser barnen har och att de kan bli extra mammiga emellanåt. Det hänger oftast ihop med en utvecklingsfas, t ex när barnet tydligare inser att föräldrarna kan "försvinna". Det finns en bok om det som många här har läst, men som jag nu har glömt titeln på. Växa och upptäcka världen, eller nåt sånt. Den är lite tjatig för varje kapitel inleds i princip likadant, men varje fas som avhandlas har ju olika orsaker och olika tips på hur man kan hantera det. Den finns som pocket och jag har också sett den på biblioteket. Ta en titt i den, den handlar huvudsakligen om första året, men jag tror man får en inblick i hur principen för barns utveckling fungerar även senare!
Den pålitligaste informationskällan av alla, TRÅDEN!
Vårt dagis har först vid direkt fråga igår meddelat att, ja, på måndag när det är luciafirande ska barnen ha antingen lusse-, tomte- eller pepparkaksdräkt. Var hittar jag det?
Jag såg en jättesöt pepparkaksklänning på PoP för ett tag sen, men det känns inte riktigt aktuellt... Jag såg nåt annat, någon annanstans på stan förra veckan, men jag minns inte alls var. Har någon ett bra tips?
Tack! Tråden är som vanligt en klippa att luta sig mot!
Anna, precis! Det är nästan så att jag skulle nöja mig med en mössa! Röda kläder har han ju redan!
Tack för tips! Jag hittade en tomtedräkt, det var ganska utplockat, men den gjorde succé i alla fall. Sällan har A varit så glad för något! Han sover nu sött i denna tomtedräkt, med mössa och allt!
Igår gick As spis sönder. Den liksom bara föll i bitar. Det är väl kanske inte helt förvånande, eftersom den sitter ihop med plastlister, men herregud vilken katastrof! Jag tror aldrig A har varit så förfärligt ledsen som i går kväll.
Tur att han har förtroende för sin pappa, som lovade laga och hämtade trälim. (En list som fästet sitter i hade spruckit också)
I dag har spisen blivit lagad, och det glädjetjut som hördes när A upptäckte att spisen var på plats igen gick verkligen inte av för hackor! Jag TROR inte några glas sprack, men hade de det, skulle jag inte blivit förvånad! Jag visste ju att det var en favoritleksak, men jag hade inte klart för mig i hur stor utsträckning!
Pyttis, vad bra att det verkar gå bra med op!
Johlinn, hoppas innerligt att E mår bättre idag! Och slipper bli mera sjuk på länge!
Anna, vad har hänt med din sambo?! Han kanske har slagit sig? Intressant med dina kompisar som bett om ursäkt... det måste betyda att svårmor alltså är rätt knepig inte bara mot dig?
Mrs Fisk, jag håller med om att ni verkar vara otroligt kloka föräldrar! Hoppas nu att fortsättningen kan bli bra och konkret, och att ni får den hjälp ni behöver - OM ni behöver!
CaCC, kan också bara hålla med tidigare kommentarer om att somna själv. Vi började försöka få till det, men det vill sig inte. A vill ha sällskap när han somnar, så är det bara. Han somnar i sin säng, och en av oss ligger bredvid hans säng. Länge har man inte behövt göra nåt alls mer än bara vara där, men ibland vill han ha hjälp med täcket. Sedan några dagar tillbaka vill han också ha en berättelse om en uggla...
Den kommer egentligen ur en bok, en lite tjatig historia som vi har läst ibland, men en kväll förra veckan var han nästan otröstligt ledsen och hade svårt att ligga stilla. Då började jag återberätta sagan om ugglan som inte kunde sova (den dumma ugglan försöker sova inomhus i miljöer som låter) med min allra mest sövande röst, långsamt och med många utvikningar som inte finns i boken. Han somnade som en stock på några minuter, och sedan dess vill han absolut att vi ska "belätta ugglan" när han somnar.
Ugglehistorien har alltså kortat ner våra sövningar från en dryg halvtimme till max tio minuter! Alla sätt som funkar är bra, bara man själv är nöjd! Visst låter det bra i böckerna om barn som somnar av sig själva, men det är väl ungefär som en harlekinroman - det FINNS de som har det så, men de är inte många!
Heja Couplings! Även vi har sett den boxen många varv.
Andra favoriter vi har är Black Books (svart brittisk humor i antikvariatsmiljö) och Green Wing (knasig brittisk humor i sjukhusmiljö, fast utan sjukhustema). Boston Legal är en annan favoritserie, om man gillar humor byggd på retorik.
Fiolina, Johlinn, härligt att era grabbar kan somna själva! Det är klart jag vet att det finns massor av barn som gör det, jag ville bara poängtera att det alls inte är några 95% som gör det när de är så små.
Nu ska jag ha en nattmacka....
Eftersom det då är en förhoppningsvis framtida röd dag idag, så kastar jag in ännu en i-landsfråga!
Vi rimmar egen skinka i år, och behöver hitta en sk marinadspruta. Alltså en stor spruta med nål, med vilken man kan spruta in saltlag i själva skinkan för att få ett jämnare resultat än man får om man "bara" lägger den i saltlag.
Är det någon som vet var man hittar en sån?
Detta projekt upptog halva söndagen och hela måndagen... Det har hittills krävt två inköpta och returnerade 10-litersgrytor från Ikea. De rostfria grytorna vi köpte visade sig fälla ut rostpartiklar när vi kokade lag... Till slut gav vi upp och kokade lagen en liter i taget i en gammal rostfri kastrull, som inte fällde ut rost. Det var bättre förr!!