Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Persefone, jag vet ju inget om just den psykologen, men du kan få numret till en annan toppenmänniska med stor empati, praktiskt taget i ditt kvarter, om du vill! Säg bara till! (Nu vet jag ju bara ungefär var du bor, men det är i alla fall rätt stadsdel!)

• cilla67

Alltså, den här berömda kolan, Marge, hur god är den på en skala?
    Jag sitter på en liter vispgrädde och lutade åt att göra kola. Blir det nåt över vill jag ha pannacotta...!  (Ja, den ska räcka till Janssons frestelse också!)
    Recept på kolan, någon?

• cilla67

Somna, He is AAAALL yours, skönt att veta att han kommer till ett bra hem!
    För övrigt älskar jag min man och tror att vi kommer överleva även denna kväll, så småningom.
    LIme är min idol, för jag blir galen av att inte få vara ifred på kvällen. Julstök? HA! Julkort? Jaja, de finns, kuvert är skrivna, men när ska vi hinna skriva på själva korten?! Fruktkakan jag skulle baka ikväll får jag väl baka i morgon, för nu orkar jag inte göra det och sedan vänta ut att den ska stå 90 minuter i ugnen. Vilket sätter köttbullarna och granen i farozonen, men vad tusan. Nåt ska vi väl göra i mellandagarna?

• cilla67

Nej, vet du, bilstolen måste vi väl ha till lillebror, så den får du inte. Vid närmare eftertanke, nu när han har somnat äntligen, är han kanske ändå inte till salu. Nej, det är han inte, säger maken, som annars är den av oss med kortast stubin och genväg till Blocket. Jag tror vi behåller honom! 

• cilla67

Eva, vi har en sån pulka, jag köpte den förra året när A var som M. Jag tyckte nog att det var bättre att han själv drullade ur i snön, än att han skulle sitta fast om pulkan välte! De sitter som klistrade i den där pulkan, och om inte M är van att leka ute i snön så tror jag hon kommer vara helt nöjd med att sitta och titta! Och skulle hon ge sig av, så märker hon nog snabbt att snö är fint, men inte kul i ansiktet. 
    Förstår att ni satt som på nålar på julbordet, A fyller snart två och vi har aldrig lämnat bort honom ännu! Men vi måste ju öva på det nu, så...

• cilla67

Juni, nu är de klara, julkorten! Hälsningen stod påtryckt, men man ska ju gärna skriva under också!
    Eftersom vi flyttade i somras och alla inte hunnit hälsa på eller få flyttkort så ville vi gärna klämma in en liten extra hälsning på vissa kort. Eller vi, jag! Maken är sorgligt ointresserad av allt kring julen. Han gillar det ju när det är klart, men han vägrar befatta sig med granen, t ex, eftersom han är helt säker på att hunden ska äta upp den eller åtminstone belysningen... Och julkorten ska vi bara inte tala om. HELT oväsentligt, om du frågar maken.
    Dina tips om Lepheton ska jag hålla i minnet i morgon när vi ska till doktorn med A.
    Han hostar om nätterna så han vaknar,  och vill därför inte sova alls. Eller åtminstone inte i sin säng, utan i vår säng. Detta har nu pågått i någon månad, och efter de senaste kvällarnas cirkus med tre läggningar med  eskalerande tidsåtgång tyckte vi det var dags att söka hjälp.

Igår la maken A vid 20-tiden, det gick fort och bra, men han hostade sig vaken igen kl 21. Jag gick upp och började om läggningen, men plötsligt var han hungrig och skulle ner och äta något. Han vet precis vilka knappar man kan trycka på, spinkisen. Mat funkar alltid. Han ville så klart inte alls ha något att äta, fick syn på julkortspennan och skulle istället rita. Så vi gick upp igen och jag berättade samma saga fem gånger, somnade själv ett par gånger, men inte A. Efter att ha berättat sagor i över en timme sa min hals ifrån, och jag var tvungen att gå ut och hosta, varpå han blev tokledsen och maken tog över läggningen igen. Så fick även han berätta sagor i över en halvtimma innan A äntligen somnade vid halv tolv. Lepheton låter jättegott, tycker jag! Om det hjälper mot hostan och han somnar, så blir det jättebra!

• cilla67

Eva, jag tror vi köpte den på Coop Forum. Jag såna på Forum häromdagen också, när jag tänker efter. När vi köpte fanns det röda och blå, i år fanns det gröna!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13