Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Oj, blodbad igen! Tur det gick bra, och hoppas H har lärt sig att inte hoppa för vilt i soffan nu!

Vi klarade oss som tur var utan det igår, när vi på var sitt håll hörde ett tiotal dunsar i trappan följt av ett illvrål.
    A kom farande på magen nerför trappan, men hade tydligen voltat på nåt sätt, säger han. I går kväll hade han en präktig blå bula i pannan och sa att det hade gjort ont på magen, men det gick tydligen över snabbt.
    Jag tror han mest blev rädd, för efter fallet har han pratat mycket om att "gå siktigt trappan" och "inte ramma". Bra om det funkar så att de lär sig av ett fall, så vi slipper vara med om det igen!

• cilla67

Juni, vi har ju pratat så mycket om att gå med rumpan före osv, och det gör han för det mesta. Men ibland åker han på rumpan ner istället, och syrran brukar gå med honom som "stora" gör, fast hålla honom i handen förstås. Det kan ju hända att han ville prova det...
    Förr eller senare måste det ju hända, det är bara att acceptera, men maken blir alltid lika hispig och vill åka till akuten varje gång han slår sig. Varje gång får jag dra symptomen på hjärnskakning och inspektera pupillerna. Man får ju hoppas att han blir lite coolare med tiden!

• cilla67

Kate, om du har mac finns det en föräldrakontroll i systeminställningar! Där kan du kanske spärra vissa sidor?! Annars brukar det väl finnas liknande i virusskyddsprogram?

• cilla67

Johanna, han är oftast en försiktig general, så det är nog en personlighetsgrej. Fast jag är rädd att han måste drutta ner från soffan också, och bli biten av hunden innan han lyssnar på alla våra förmaningar. Det där med "men AAAA!!! Du VEEET att du inte får gå till Wilma när hon sover!!! Hon kan vakna och bli rädd och bitas!!" tar inte särskilt hårt, han bara slänger sig över stackars Wilma helt ohämmat igen och säger "kompis"....

Persefone, nej, det ska jag hålla tyst med! Ju mindre han vet om sånt desto bättre. Han är något av en hypokondriker till att börja med, och ett av våra första interna skämt lyder "ska vi åka?". Efter bara ett par månader tillsammans satt han ett stämjärn i tummen och stod och höll om handen en stund, varpå jag skämtsamt utbrast "ska vi åka?" och tänkte att jag skulle gå efter plåster...
    "Jaa, vi ska nog det..." sa han och visade handen där blodet pumpade ut. Sedan dess har vi nog förfinat tonen i skämtet! 

• cilla67

Kram till Hanya! Typiskt att det ska vara så...

Lycklig, vi har dem inte, men jag har tittat på dem eftersom jag tycker om teckningarna. Jag skulle säga att E är lite för stor för dem, men det är bara jag! Jag skulle satsa på samma författares böcker om Fia istället. Fia och djuren är toppen! 

• cilla67

Somna, vi håller också hårt i silvriga barnkammarboken. Den sjungs det ur dagligen och har så gjorts i åtminstone ett halvår. Innan nötte vi ut den vita... Det trista är ju att man inte kan de moderna sångerna, och extra frustrerande blir det ju när han ber om dem och påpekar att på dagis kan man minsann de sångerna!
    Ketchup ska prutta har jag t ex inte en susning om hur den går. Vissa kan man ju kanske hitta på lite eller försöka treva sig fram med noterna, men en del är för svåra. 

• cilla67

Juni, den med blått blänk på fick A i födelsedagspresent av mormor. Ännu har han liksom inte fattat att vi har den också, men det kommer snart. Han tar ju fram vilken som helst och pekar sig igenom böckerna på baksidan med kommentarer: "Har den. Har den. ÖNSKAR den!!" Det senare är ju då mest den blå, men även den gröna får komma med på önskelistan. Han har järnkoll på vilka vi har. Sedan gör han likadant med andra böcker, men då får böckerna på dagis också vara med. "Har den, dagis!"

• cilla67

Fiolina, Kjell Lönnå?! Hjälp! Knacka på är jättebra, Hitta på som finns i Vita barnkammarboken är också en höjdare. Fia och djuren har vi på dvd - tre olika filmer som går och går och går. A älskar dem... Den fjärde boken som inte är med på film har vi köpt och lagt på lager.
    Syrrans råd nr 1 till när syskonet kommer, är nämligen att ladda med en hel hög nya böcker att läsa under amning. Jag kan säga att jag inte var sen att efterkomma denna uppmaning!

Cacc, vad bra att det funkar nu och att det känns ok med bebis snart!

• cilla67

Juni, tack för tipset! Vi har pratat om Pippi, jag tror de läser eller kanske lyssnar på Pippi på dagis. A har nämnt henne, men vi har ännu inte introducerat det hemma. Här är det annars mest Pingu och Nalle Puh som rullar, vid sidan av Fia då. Om han inte vill se "lammet schåån" på datorn! Det kan lätt bli lite tjatigt...

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13