Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Lime, beklagar verkligen. Usch så trist.

• cilla67

Sara, låter lite som den feber A hade i helgen. Han somnade fint i lördags, men vaknade mitt i natten och var kokhet. Hade feber till och från på söndagen, feberfri på måndagen och pigg som en mört. Konstigt med dessa korta febertoppar!

• cilla67

Juni, lite?! Jag tycker det HELt uppåt väggarna. Jag tyckte det var fel när min dåvarande tolvåriga bonusdotter tjöt sig till ett par klackskor på semester i Italien, så storlek 25, nädu. Det finns inte på min karta.

Mrs F, håller tummarna för din pappa och hoppas på det längre intervallet. 15 år ÄR kort, alldeles för kort, men så klokt av er att ta vara på varje dag!

Anna, jag vet inte vad jag ska säga, mer än att din sambo är en idiot och att du är en fantastisk och stark tjej som kommer klara detta hur bra som helst. Fast jag förstår ju att det gör ont att se slutet på många bra saker också. 
    Jag har en väninna som också ställde ultimatum en gång, och också hon fick svar av det slag din sambo ger. Hennes man sa rakt ut att han verkligen aldrig tänkte diska eller stryka tvätt, för det kunde de faktiskt betala en polska för. Så småningom sansade han sig och de lever fortfarande tillsammans. Jag tror faktiskt till och med att de är lyckliga numera. Men de behövde förstås inte ta diskussionen om ett till barn. 

Johlinn, hoppas på en längre period utan sjuka nu då! 

• cilla67

Marge, vilka hopplösa förskoleplanerare! Hoppas det löser sig bra. Ska ni flytta nu i månadsskiftet?

Ang. klackskor på 70-talet kan jag berätta att min mamma tvingade på mig ett par "sandaler" med någon slags platåsula av kork 1975. Jag ville ha ett par hela skor med samma sula, för de var gröna, men mamma har alltid varit en hård förespråkare för marinblått och vitt, så det blev "sandalerna" . Ska kanske påpeka att jag i alla fall var nästan 8 då. Lika fullt kunde jag ju inte gå i dem och trillade några gånger.

• cilla67

Persefone, var det för att maken hade tänkt ta hand om all disk och matlagning som han ville ha bänken så hög?! 

• cilla67

Johlinn, min mamma prackade på mig en lergryta för ett par år sedan och jag tänkte i mitt stilla sinne att den nog skulle kortaste vägen till Myrorna, men av olika anledningar kom jag inte iväg dit just då. Sedan dess har vi faktiskt använt grytan ganska många gånger, den är jättebra att steka en hel eller i vårt fall halv kyckling i. Vi brukar ibland köpa sk Bosarpskyckling, och de är ju hur stora som helst. En halv sån passar utmärkt i, och det blir jättegott.
    Man skivar lite lök eller purjo och morot i botten, häller på ca 1,5 dl äpplejuice och två matskedar soya, lägger i kycklingen och låter den stå i nån timme, en och en halv. Mörare får man leta efter. Ibland har vi experimenterat med andra grejer i, eftersom man kanske inte alltid har just äpplejuice hemma, och det funkar utmärkt. 

• cilla67

Johlinn och ni andra om microanvändning...
    Jag har just läst om hur mycket vitaminer som förstörs när man micrar och börjar bli lite tveksam till att använda micron så mycket som jag har gjort innan. Du som jobbar med ämnet, Johlinn, hur är det? Använder du micron mycket eller tänker du på vilka grejer som klarar sig bättre i micro-klimatet?

• cilla67

Tack för info! Jag läser fortsättningen på Den hemlige kocken, Döden i grytan... Där stod främst och B och C-vitaminer som förfars i uppvärmning och liknande.

• cilla67

Ja, boken handlar mycket om skolmat och sjukhusmat och hur olika tillagningssätt påverkar maten. De framhåller ett exempel på ett danskt sjukhem där de har en riktig restaurang som lagar på beställning det patienterna vill ha, och jämför det med vad gamla och sjuka får i sig i t ex Sodexos mumsiga plastlådor! Rätt intressant, med tanke på att sjuka och gamla verkligen behöver all näring de kan få.
    Och barn. De skriver också om mat på förskolor, det var ett mycket roande kapitel! Och för den delen oroande, men vi har ju vår lille kock som alltid ska hjälpa till när vi lagar mat och äter halva måltiden direkt från skärbrädan, så jag är inte så orolig!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13