Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Sarahkka, vi hade stort kalas när A fyllde 1. Jag tror vi var 35 personer inklusive barn. Vi körde helt och hållet på vuxenkalas, A brydde sig inte ett smack annat än om att han fick paket, förstås. Dekorationer hade vi nog inga alls, om jag minns rätt, däremot bjöd vi på gulasch och tårta, och spisen gick sönder under gulaschkokandet!
    Kalaset var nog mest för vr skull eftersom vi några veckor tidigare hade varit tvungna att avliva vår hund.
    Nu när A fyllde 2 var det en annan femma, nu var kalaset viktigt för honom och han hade själv synpunkter på vilka som skulle komma och var med och gjorde tårtan!

• cilla67

Tack för alla medkännande ord! Nu har vi lyckats avverka en helg och en nästan normal dag. Livet börjar bli ungefär som vanligt, men A har verkligen påverkats. Han är som ett plåster och stundtals lite nere.
    Jag förstår att det måste ha varit konstigt att plötsligt först få ett syskon och sen bli av med både morsan och brorsan i två veckor... 
    Jag tänker att det viktigaste för A måste vara att jag visar att jag älskar honom lika mycket som förut, och att jag inte tänker försvinna igen. Han måste få känna sig trygg i allt det nya. Vad tror ni? Hur skulle ni göra?

Kate, fy så trist att det inte funkade. Hoppas på bättre napp i frysen! 

Anna, stackars din sambo! 

• cilla67

Fiolina, jag tror bara det är den enda låten, men man kan ju förledas att tro annat eftersom det står "Första låten" eller nåt sånt. Man undrar ju när den andra kommer iså fall...

• cilla67

Ela, eller kanske bestämt hävda att dina bihålor trillat ner ett par våningar efter graviditeterna? Allt för att få behålla en toppenläkare, när man väl hittar en!

• cilla67

Marge, skönt att det börjar ordna upp sig!

Ela, vi hade en liknande händelse förra veckan, men hos oss räckte det med att ha tre plattor på + fläkten. Och, ja, huset är nybyggt... Man kunde dock få frysen att gå igång igen genom att slå på en platta.

• cilla67

Mrs Fisk, jag vet inte exakt hur man gör, men gå till apoteket. Jag har hört att det finns en mojäng där som fixar biffen... ursäkta att jag låter så luddig, men jag minns inte mer än att det skulle finnas hjälpmedel där. Jag tror jag har ställt frågan själv någon gång, nämligen, men sedan inte behövt gå till handling.

• cilla67

Mrs Fisk, lycka till i morgon!

Kate, å vad avis jag blir! Jag vill också ha ett barn som somnar själv utan halvtimmeslånga seg-sagor! Numera är det "sagan om A" som ska berättas. Maken is to blame... Man ska alltså redogöra för hela långa dagen och alla As uppelvelser. Vilket ju på sätt och vis är rart, men lite knepigt när han varit på dagis. Hur gör man?!

Barba, konstig föskola...jag trodde snippa hade slagit igenom på bred front och var allmänt vedertaget nu.

Numera är jag ju omgiven av ingenjörer som kan såna där grejer, så jag har lärt mig lite!
    Om någon undrar hur i allsindar det funkar, så är det så här: De flesta har ju tre faser. (Småbarn har förstås fler...) Vissa saker, t ex vår spis, går på alla tre och inte en enda av dem, som man annars gärna skulle tro. I och med det kan ström "krypa" om man slår på spisen, så att el smiter iväg genom det lilla av spisen som funkar till andra grejer, som frysen.

På den tiden jag bodde i en 40-talslägenhet på söder hade vi ett liknande fenomen, men mer intrikat i sin självkonstruktion. Där kunde man nämligen tända badrumslyset med diskmaskinen och sätta på tvn med badrumslampan...

• cilla67

Oj, mitt "hur gör man" syftade egentligen på hur man får en liten gosse att somna själv!

Persefone, "våra" fröknar berättar sällan särskilt mycket. Idag fick vi veta att de varit ute och lekt - via en tavla i hallen. That's it. Så ibland får man dra ut på berättelsen om hur frukosten gick till och vad som åts och liknande.

Ela, jo Poltergeist var på tapeten, men en elektriker vid namn Berra löste saken. Minns inte hur, men det var säkert också krypande ström. Den kan ha krupit långt, för hela den våning vi bodde på bestod av två lägenheter som en gång varit fyra plus en tvättstuga... Jag vill inte veta hur de ledningarna var dragna.... Troligen livsfarligt, men exet bor ju kvar och lever! Fast han är en sån person som kan tycka att det lite ballt med Poltergeist-ström om det kostar mer än 500 att få den att bli normal.

• cilla67

Jag såg en annan tråd här på FL idag där trådstartatren verklign ville värna om pojkars rätt att klättra och springa iförda spindelmannenkläder och flickors rätt att leka med dockor i rosa hello kitty-utstyrsel och tyckte allt annat var feltänk...

• cilla67

juni, det var en ren slump. Poltergeist-elen uppstod tillfälligt och höll i sig någon dag tills vi fick det fixat. Tror att även det var något med faserna. Vi upptäckte ju effekterna lite pö om pö. Jag minns att vi hade levande ljus i badrummet, men när man satt där i mörkret tändes plötsligt lampan! Så då gick vi runt och skruvade på och av olika grejer för att se vad som hände.
    Jag tror det utlöstes av att vi fick en torktumlare  och en andra tvättmaskin i tvättstugan, vilket huset ingalunda var säkrat för. Det tog lite tid att förstå hur allt hängde ihop.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13