Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Marge, jotack - maken kom hem igår, i rätt uselt skick. Det blev en lång och komplicerad operation, han gick på morfin ett par dagar och stapplar nu runt hemma och knaprar citodon och alvedon i skön blandning. Och visar sin fina korsett för A. Han ligger mest och får inte lyfta mer än ett mjölkpaket den närmaste månaden. Men det är skönt att han är hemma, även om det inte är mycket till avlastning!

• cilla67

Stackars Ela! Fy vilken pärs, måtte den gå över snabbare än man hinner säga försäkringskassan fk.

Persefone, det var på inrådan av doktorn han gjorde den kombon, den ena är för smärtlindringen och den andra för febern, tror jag. De erbjöd nåt annat medel också, men eftersom vi redan innan hade 100 oätna citodon hemma tyckte hand det var onödigt att hämta ut ytterligare en sorts värktabletter. 

• cilla67

För en massa sidor sedan rabblade vi upp roliga saker barn sa, ballablu och var det nu var. Här är ett bidrag till den samlingen: Vi lagar mat, hemlagade "hambrummare" med "pincette"...

• cilla67

A väljer också själv ibland, särskilt pyjamasar. Det finns de han aldrig vill ha och de han alltid väljer om de ligger i lådan. Den absoluta favoriten håller på att förvandlas till korvskinn, så jag har jagat reda på en likadan i nästa stolek på Tradera...

• cilla67

Johlinn, får jag vara nyfiken och fråga om hormonerna E får? Växtmedicinen? Vi har pratat med bvc om att A växer så himla långsamt och jag började fundera på om han har något problem med t ex sköldkörteln precis som sin bror. Han får ju hormoner, och växer som ogräs av dem... Vad är det för typ av hormon man ger för tillväxten?

• cilla67

Johlinn, tack! Finns det alltså många delfaktorer i hormonväg till att barn växer eller inte? A har alltid haft skral aptit, men är ju pigg och glad i övrigt. Han ser väl hyggligt proportionerlig ut, men åt sparrishållet. Han är nu strax efter tvåårsdagen 80 cm lång och väger 10,3.
    Det i sig är väl kanske inte så stor katastrof, det är -3-kurvan, men det tog honom över ett år att växa ur storlek 74. Det tycker jag känns lite långsamt. Visst inser jag att barn växer i omgångar, men jag trodde nog att de skulle växa lite snabbare än att man kan ha samma julfinkläder två år i rad...

• cilla67

Johlinn, vad skönt att det funkar så bra! Trist bara att det måste vara så jobbigt att få i dem...
    Vi får väl se vad de säger. Bvc-tanten skulle konferera med doktorn och höra av sig, annars tar jag nog upp det med Gs doktor när vi får komma dit. Som du säger är ju inte det viktiga att han blir lång, men det vore trist om det var så att han växer långsamt för att nåt är fel och vi inte vet om det. Tack för svaren!

• cilla67

Johlinn, Tack, G mår prima bortsett från en eländig förkylning. Han snorar och snörvlar och näs-frida är hans bästa vän!

Juni, ja, bvc är lite trögtstartat, kan man säga! Det vet ju du! Har ni hört nåt mer om H och hennes ev allergi/överkänslighet? 

• cilla67

Juni, jag tror Assar har rätt. Jag hade en kollega som gjorde en förminskning av hälsoskäl, och jag tror inte att hon betalade själv. Detta var tidigt 90-tal och då kostade väl sånt ungefär som ett hus...

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13