Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Tack snälla ni för medkännande ord och råd.

Johlinn, jag skulle bli oändligt tacksam om du kunde ge lite tips på bra mat när du har tid.
    Han är lite nyckfull med maten, för EGENTLIGEN äter han nästan allt. På rätt humör och i rätt sällskap osv. Han älskar allt med köttfärs, vitkålssallad kan han äta hur mycket som helst och frukt, bullar och glass behöver man aldrig tjata i honom. Nån gång ibland äter han rejält, men nu har vi en period haft dockservisportioner. Däremot dricker han väldigt mycket. Ibland vill jag begränsa det för jag är rädd att han dricker sig mätt. 
    Vi avslutade dagen med att han bad om en macka, som jag sedan satt och höll i medan han sprang omkring som en ekorre.... Inte ett bett tog han. Klart han blir trött och gnällig...
    Suck. Det blir jag också.  

Hanya, ja salt älskar han. Vi slutade tidigt med "barnkryddad" mat eftersom han gärna äter salta saker och vill ha peppar och andra kryddor på maten. Pasta är bra, det brukar gå ner, men just nu är inga av de vanligtvis säkra korten gångbara. 

• cilla67

Ja, igår lämnade han en Ellas kitchen smoothie orörd. Det är nästan lika illa som att säga nej till glass, fast det har ännu inte hänt. Jaja, i natt satt vi uppe och diskuterade och analyserade och gjorde en lång lista på saker vi skulle pröva och sånt vi ska förändra för att se om det påverkar. Vi var hemskt ambitiösa i morse, men inte hjälpte det ett enda dugg. Vi får väl ge det några dagar.

Assar, jag var hos en fotortoped för något år sedan, och han godkände Ecco. Han hade en lista på märken som han tyckte var bra, men den var inte lång!  

• cilla67

Jag vill också byta till tre. Får se när jag får tummen ur med det.

Klart E måste ha nonger. A har en plastlåda med olikfärgade ("blonger" heter det hos oss) som vi måste blåsa upp och låta flurpa iväg ibland. Det är hemskt roligt.

Efter några matlösa dagar åt A äntligen lite igår. Mmm, köttfärssås! Sedan for vi på valborgsfirande med min syster, sång & musik, brasa och fyrverkeri. A var storögd och mycket fascinerad av "stjärnorna" och sa "vilken smäll!". Han lät ungefär som Dynamit-Harry... 
    Sedan kräktes han upp rubbet på natten. Jag börjar luta åt att det ät nåt fel på hans mage. Vidare på dagordningen har maken haft en allergichock efter att vi handlade blommor till trädgården och råkade få med en in...

Deklarerat? Nej. Ärligt talat har jag aldrig någonsin förut deklarerat själv, men nu måste jag. Hur ska det gå?!

• cilla67

Apropå semesterplaner, vi tänkte oss en vecka på Österlen. Är det någon som har några tips om trevligt boende där?

• cilla67

Nu har A och jag lunchat vid det lilla bordet i hans rum. Det gick mycket bättre än det brukar vid köksbordet... Miljöombyte kanske är bra, eller så är det fel på vår köksmiljö.

• cilla67

Trycka på sugrörsdrickor är ju en höjdare! Men visst är det märkligt - A äter mycket bättre hos mormor eller farmor. Synd bara att det är 10 mil till den ena och 30 till den andra...

• cilla67

Är det någon som har "Vem sover inte"? Jag har just hört maken läsa den för första gången och hur han liksom stakade sig vid sidan "Men vad nu? De vuxna sover inte fast det är natt?!" 
    Jag minns ju att jag själv blev en smula överraskad av bilden på den sidan, men det är ju en del av livet! Fast jag hade inte väntat mig det i en barnbok  för så små barn och med nallar och kaniner! 

• cilla67

Jag gillar dem jättemycket. Just den här kände jag nog egentligen var för lite större barn än A, eftersom den handlar om att nalle sover över hos kanin, men till slut får kanins mamma ringa efter nalles, för nalle törs inte sova där allt är annorlunda. Det känns ju som om det är en liten stund kvar innan det är dags att sova över... Favoriterna här är annars Vem blöder och Vems mormor. Den senare lånade vi av en slump på biblioteket dagen innan vi skulle åka till min mamma och baka pepparkakor, vilket ju är vad de gör i den boken. 

• cilla67

Nej, döden är kanske lite för knepigt även i sagoform. Vem bestämmer ska vi låna så snart vi hittar den! A gillar att gå till "teket" men han blir alltid lika besviken när böcker han bespetsat sig på inte finns där, Man får akta sig för att bygga upp förväntningar på att det ska finnas vissa böcker inne.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13