Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Fiolina, jag ska låta bli lagad mat och mest äta frukt och yoghurt ett tag. Magen la av helt efter julhelgen och BM tror att det är en kombo av strejkande galla, magkatarr och förstoppning.
    Nu har jag fuskat lite och ätit miniportioner av det maken och A äter, och det har peppar peppar hittills gått bra. Man kan liksom inte äta sig mätt på frukt utan att det blir ganska mycket syra i magen... och det är ganska trist att gå omkring och vara hungrig hela tiden.

Hoppas verkligen att O blir sig själv snart igen. Det låter ju onekligen lovande med två spyfria dagar, även om han inte äter så mycket. Det tar sig nog!

• cilla67

Fiolina, näää vad trist. Det var säkert mitt fel som använd e ord som spyfria.... förlåt!

Marge, vad tråkigt att även ni skulle drabbas. Av ren nyfikenhet, har din man kvar rester av sin födelseorts dialekt? Det har ju min, vilket nu har smittat av sig. Får se hur A låter efter en dag på dagis...

• cilla67

Kate, jag förstår precis vad du menar med språket! Min äldsta syster har just gått i pension som förskolechef, vi snackar alltså över 40 år i yrket. Nästan lika länge har hon varit gift med min stackars svåger som får familjeinfo i samma ton och språk som syrran kommunicerar med barnen!

• cilla67

Fio, vad skönt att O är bättre! Jag tänkte när jag läste din beskrivning att det lät ungefär som jag mådde i mellandagarna. Och det stämde ju rätt bra, fast jag slapp lavemang!

Johanna, min man är likadan. Han har höga staplar i garderoberna med gamla papper. Där finns säkert prov och uppsatser från både högstadiet och gymnasiet, men mest är det kompendier från Lundatiden. Vissa kan jag förstå att han vill spara, men gamla labbuppgifter?!
    Vi har inte alls plats för sånt, men jag kan inte rubba honom. Ett tag försökte han scanna alla papper, men det tog sån tid så det projektet självdog. Faktiskt sålde jag den scannern på blocket idag. Det var en sån man kan mata in hela högar i på en gång.... Kanske kan vara nåt för din man, på lediga stunder?! Kläder är också svårt, fast lite lättare att övertala honom till att slänga. Jag menar, vem behöver 60 urtvättade svarta t-shirts? Visst borde det räcka att äga 30, varav 10 inte fullt så urtvättade?

• cilla67

Tappert, Mulle! A har börjat klä på sig flera gånger, men vi vill inte gå ut i detta oväder, som väl är i det närmaste identiskt med det du har! Vi väntar på uppehåll...

• cilla67

Den som inte vill läsa "skryt" kan hoppa över detta!

Jag är helt fascinerad av språkutvecklingen här hemma. A har ju babblat på sen i somras, men nästan uteslutande enstaka ord, helst enstaviga.
    I julas började han sätta ihop två ord och nu är han uppe i längre meningar. Han har en tid sagt "sött fäss" när han önskat köttfärssås till middag. Det ska vara en ganska lång paus mellan orden när han säger dem. Plötsligt igår meddelade han att det skulle blir "söttfäss-ås" till middag och önskade sig dessutom "Anton etttelätt glass" . Vi sitter och bara stirrar på varandra ibland, när det kommer såna där haranger plötsligt. Hur går det till där inne i hans lilla huvud? Det processas en hel del där, det är ju helt säkert. Och ut kommer meningar med tysk ordföljd! Det är hur häftigt som helst! Den här tiden mellan 18 månader och två år har varit en synnerligen fascinerande period. Hoppas det fortsätter vara lika spännande!

• cilla67

Anna, ja det är precis den fasen som just verkar pågå här! Man blir lite paff när det plötsligt kommer helt begripliga saker som "flytta på dig!" ur den mun som alldeles nyss oftast sa sitt namn bara.

I samband med en helt annan utveckling under senaste veckan som jag inte alls tänker säga nåt om eftersom det ju kan gå i baklås så fort man knystar nåt här, så har vi haft en, ska vi kalla det följd?
    A har det senaste dygnet bajsat 7 gånger. Det hände inte ens när han var spädis. Han är en kille som bajsar som mest en gång per dygn. Denna fullkomliga kaskad av bajsblöjor har fått hans far att börja räkna på blöjåtgången och oss båda att oroa oss för allt det röda i rumpan. Han har baske mig nästan köttsår här och där, stackars unge.
    Vi har alltid tyckt att Silon funkat utmärkt, men trots att han gått praktiskt taget inpackad i eländet hela dagen är det fortfarande alldeles rött och svider en hel del. A blir jätteledsen när vi ska tvätta rumpan,  var sig det är med våtservetter eller bara vatten eller tvål och vatten. Har ni några tips? Vad göra? Inotyol? 

• cilla67

Johanna, en sak jag har lärt mig är att det bara är sig själv man kan ändra på! Så, ja, på sätt och vis är det ju ditt problem... Jag förstår dig, för som sagt, så har min man också märkliga samlingar. Jag har valt att försöka släppa irritationen över högarna, men komma med förslag på var de kan vara och hur man kan förpacka dem så de slipper ligga lösa. Ibland får jag igenom mina förslag...
    Jag samlar också på saker, men jag inbillar mig att det mesta jag samlar är jobbrelaterat, och eftersom jag jobbar hemifrån så märks det mer än om jag haft ett annat slags jobb. Sedan är ju mina många böcker ett eget kapitel...

Somna, jag är säker på att även G kommer få mat på förskolan! På "vår"  förskola är det också frukt på förmiddagen och mackor på eftermiddagen. De barn som stannar längre än 16.30 brukar få frukt igen ungefär då. 
    Bepathen inhandlades idag, men Inotyol står väl på schemat när det värsta har läkt lite. 

Johlinn, förlåt om min berättelse strödde salt i såren, det var absolut inte min mening. Jag hade bara så svårt att tygla min egen fascination för hur saker ibland händer plötsligt. Kram!

• cilla67

Upptäckte nyss att vi har 27 grader i sovrummet. Tack A! Han har skruvat upp termostaten på elementet på max, sedan har vi stängt alla dörrar där uppe för att A ska kunna leka där själv utan att hitta på dumheter, så det var kvalmigt värre. Kan man sätta lås på termostater, tro?! I badrummet skruvade han ner termostaten till "frostsäkert"...

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13