• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

{#emotions_dlg.flower}Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!

Mer om oss som hänger i 30+trådarna kan man läsa här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m54549982.html

• Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13
  • chiqita

Nattsuddar vidare.. Inte fått sova sedan 1.. E detta normaaaalt? Inte första natten ovh tyvärr inte sista e jag rädd Vad gör man???Zzzzznark

• Gladhannapanna

Barbabra: Det råd vi fått från bvc vid magproblem är: Myxket fett och lite fibrer, Alltså pulvermos med extra smör, kokta makaroner osv.

• Namaste72

Hormonstinn: Hjälper det om hon får sova mellan er?

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • cilla67

Nu när julen nalkas och det talas om önskelistor och man tänker på jular som gått, paket man fått och mest av allt önskar att man ska slippa få ytterligare en omgång fula kläder i fel storlek...
    Tänker särskilt här på Marge, vars svärmor tycks handla i samma affär som min svägerska med samma resultat!
    Jag har gjort en önskelista som jag ska mejla till svägerskan och svärmor, med bara böcker och filmer, och länkar till dessa på Adlibris. Lätt för dem att bara beställa det de tycker passar och så slipper vi rutiga fleecebyxor som A kan ha till skolstarten.... Hoppas jag! Vi får se om det funkar. 

• Barbabok
    Gladhannapanna skrev 2010-11-26 08:06:16 följande:
    Barbabra: Det råd vi fått från bvc vid magproblem är: Myxket fett och lite fibrer, Alltså pulvermos med extra smör, kokta makaroner osv.
    Ja jag läste det på sjukvårdsupplysningen eller nåt liknande. Det märkliga är att hon bara bajsat 1gång/dygn men ändå är det så löst när det väl kommer. Hon har fått proviva blåbärsdryck nu då det inte skulle vara så mycket socker enl. VC.

cissi, hoppas du får som du vill. Här är jag emot allt som ska vara bara för att hon är tjej. Hon är ffa ett barn, inget annat. Hon måste inte bara få "flicksaker". Hoppas bara svärmor inte kommer med en julklänning ala prinsessa som förra julen, dessutom var den förliten. Ska slänga ut den på Tradera i helgen.
    Här har önskats kök med tillbehör, det vet jag att hon ska få mormor+sängkläder med Hello Kitty (ok, hon är tokig i Kitty), svärmor-gungstol med docka (?)
  • Piggley Wink

cissi: Härliga julklappar verkar det som När jag ser tillbaka på mina egna julklappar så är snowracern vid ca 4 års ålder i topp ihop med diskmaskinen jag och maken fick av mina föräldrar för ett par år sen H har int fått några riktigt gräsliga kläder, men en del opraktiska som inte ens är använda insåg jag när jag började kolla igenom bebiskläderna...

H juni 07, syskon november 10
  • cilla67

Juni, ja vi har en binge fådda bodies från Name it, inget ont om dem i stort, men bebis-bodiesarna är smala och jättetrånga i ärmhålen. Det tänker jag inte utsätta nästa barn för, så jag hoppas de inte hittar på att köpa mer sånt.

A önskar sig Ingrid-böcker, Fia går till sjöss, Viggos bok och fler filmer av de som gjort Fia-filmerna.
    Viggo-boken hade vi diskussioner om igår, A ville absolut läsa dem, men vi lånade dem på biblioteket och har lämnat tillbaka dem sedan länge. När han kom på att han måste ha dem, blev det ett letande! Vi tömde hela bokhyllan för att A var helt säker på att de måste ligga "bakom". Sedan skulle han till "teket" och låna om dem, men de hade stängt igår, så nu har han glömt det.

Nästan alla kläder A har fått av svägerskan och farmor har varit gigantiska. Förra julen hade farmor stickat en tröja, som han fortfarande inte kan ha.  Han fick även ett par fleecebyxor som han heller inte har vuxit i denna jul. Det var av samma slag i de paketen, och jag köper nog gärna kläderna själv så det blir rätt. Däremot har jag fått bokköpsförbud av maken, så böcker kan de gärna få ge honom!

Barba, kök är toppen! A leker med sitt jättemycket. Igår kokade han pasta, som han sedan planterade (ja, det vet du ju) och stekte låtsas-blodpudding i rikliga mängder solkräm som han hade hittat i badrummet. Han har ju sett oss använda flytande smör... Jag funderar på en servis i plåt jag såg... en i plast käkar ju hunden upp på en dag eller två. 

• Milla C

Slänger mig in med lite "gamla" kommentarer eftersom det skulle ta mig hela dagen att läsa ikapp allt :

Minnie69 skrev 2010-11-23 19:29:04 följande:
    CaCC - ska för övrigt nämna att även jag strider med depression. Har haft det tidigare och visste att det då var ökad risk för förlossningsdepression, så jag lämnade ut mig helt till MVC/BVC osv så det skulle vara extra koll på mig. 6 månader värsta kolik och skrik gjorde inte saken bättre.... Nåja, när jag sa att jag var deprimerad så fick jag frågan om jag tog hand om henne, och jag svarade att den lilla ork jag hade lade jag såklart på just det . Då var det inte deras problem utan jag skulle ta hand om det själv.

Say what ! När Gabriel föddes fick jag både panik och ångest (trodde att allt bara skulle "falla på plats" och kände mig som världens uruslaste för att jag inte bara ville vara med honom 24/7 som man ju "skulle "vilja mm). De första veckorna bode vi i Sthlm fortfarande, och där fick jag höra av BVC att jag skulle kontakta psykjouren (! ) för hjälp. När vi kom på ett av de första besöken på BVC här i Arboga fick jag (som du) fylla i en blankett angående depression, och fick sedan komma på samtal hos min underbara BVC-sköterska om hur jag mådde och hur vi skulle tackla allt tillsammans. När jag väntade Lucas fick jag dessutom komma till BVC/BMM´s psykolog och prata eftersom det var så mycket som var ouppklarat sedan förra bebistiden. Så här behöver man inte klara sig själv bara för att man är "frisk nog" att ta hand om sitt barn och inte skiter i precis allt.

CaCC: Välkommen till en av de bästa trådarna på FL (fast det vet du ju redan ). När det gäller sömn så hoppas jag att ni hittat ett sätt som fungerar för er. Här har det gått i perioder - och olika med olika barn. Gabriel har ända sedan han var liten behövt ganska mycket "kontakt" vid läggningen, medan Lucas somnade själv redan ifrån början. Sedan har det gått allt ifrån att man fått sitta med Gabriel i knät i över en timme för att få honom att sova till att han nu somnar själv i sin säng (med olika perioder av allt därimellan), till att Lucas från att somna själv och sova nästan ostört hela nätter behövde bli upplyft i famnen många gånger (tills man gav upp och lät honom somna i famnen) och vaknade och skrek flera gånger per natt.

Och jag själv är 37, maken är 32 (japp, Lammkött !). Vi har Gabriel som fyllt fyra och Lucas som är drygt ett och ett halvt.

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • MrsFreckles

Barabra - men vad hemskt och sorgligt

Angående julklappar så sitter jag nu på tåget hem, fick lite handlat till bra rabatt bla ett fint juleljus till mig, lite julgranssaker, och så en bebisdocka som gör ljud mm till M, halva priset så är nöjd. Blev ett jättepussel också på rabatt. M leker mest picknick och med dockor/nallar, älskar böcker och film så får väl bli lite av den varan med. Annars är det nog bra. Egentligen har hon redan flera olika dockor men ingen som kan säga något och hon pratade om en sådan häromdagen när jag frågade vad hon önskade sig av tomten.

Så efter lite shopping dags att gå till naprapaten och lite massage, medans maken fixar fredagsburgare. Behövs efter en vecka då det varit turbulens på jobbet! Ska njuta av adventsstjärnan jag hittade på Clas Ohlson!

Ha en skön fredagskväll!

• Marge75

Professor Somna klingar utmärkt i mina öron! Fast det kanske inte är riktigt det du vill ... Har du blivit docent? Jag har alltid tyckt att docent låter lite tyngre och mer komplicerat än något annat i universitetsvärlden. Vet att jag har fel, men jag skulle bli grymt impad om du vore docent! Mer än professor!
    Och vad kul att utvecklingssamtalet var bra - det är ju viktigt det där som man lägger så mycket tid på i syfte att försörja sin familj!

Annaloo - jag är impad av att du är skenis, det måste innebära att det någonstans någongång har förekommit du-vet-vad mellan dig och sambon. Och det är fasiken inte illa!

Hormonstinn - oj! Det var en lång natt! Vad gör A på natten? Är ni kvar i sängen, eller går ni upp, eller ger välling eller något annat? Hur ser natten ut? 
    Utan att ha någon aning om vad ni testat skulle jag säga - håll fast vid nattkänslan. Ligg kvar, håll fast om det behövs, sjung lite om det lugnar. Om det inte funkar - går det att ha ett begränsat utrymme som hon kan hålla till på, och där du kan ligga bredvid i en säng? Antingen om ni har en spjälsäng och att hon kan greja runt i den bäst hon vill och att du ligger och "sover" bredvid så att hon fattar vad det är man ska göra, eller om hon inte går med på spjälsängen ett rum med inte allt för mycket skoj i. Kanske ert sovrum? Så kan hon knata runt där lite fram och tillbaka medan någon av er "sover". S kan i svaga stunder greja runt i en halvtimma, timma, men kommer sen och lägger sig självmant bara vi själva inte dragit igång och gått upp. Sover vi (ja, eller "sover") så lugnar han ner sig förr eller senare om det är mitt i natten. Jobbigt med så långa nätter!
    Hoppas att ni får en lugn natt i natt!

Cissi - rutiga fleecebyxor, ska genast tipsa svärmor! Vet inte om någon förändring inträffat efter att Herr M frankt gick och bytte vinteroverallen som vi fick sist. Jag har mer skyllt på felaktiga storlekar (vilket har varit en med sanningen överensstämmande delförklaring) när jag bytt, och så har jag samtidigt råkat köpa enfärgat eller randigt istället för kräkmönstrat i neonfärg. (Nä, riktigt så illa är det sällan. Men det händer.)
    S önskar sig också ett kök i julklapp, stekta klossar är standardrätten här hemma. Gärna med nappvisp till.

Olimpia - bra eller dålig jobbturbulens?

Vi var på öppna förskolan (två dagar på raken - fråga mig inte varför!) i veckan, och jag insåg verkligen att S framstår som en korkad tvååring. Det var en pytteliten kille där som var två veckor yngre och typ normalstor ... och så var det några barn som var bara lite mindre än S, vars föräldrar kommenterade att det var kul med fler barn i samma ålder. "Annars har ju alla börjat på dagis senast när de är två". Eh, ja, jo ... vi hoppas ju på dagis när S blir ett och ett halvt ... "Jaha?!" och så såg de lite generade ut. 
    Och så hade de en gräslig sångstund, som jag alltså deltog i två gånger. Hon som ledde sångstunden kunde lika gärna (eller hellre) ha satt på ett kassettband. Hon körde EXAKT samma grej båda dagarna, helt utan att prata eller visa något som helst engagemang eller glädje. 
    Nu har jag spanat in några andra ÖF som jag ska testa i nästa vecka. Både personalen och lokalen där jag har varit är katastrofala. 

Dags att krypa ner, god natt!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13