• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

{#emotions_dlg.flower}Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!

Mer om oss som hänger i 30+trådarna kan man läsa här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m54549982.html

• Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13
  • cilla67

Somna, bästa julkortet! Vi har en snarlik film, men det är med valpen i påsen!

Igår tänkte jag att A nu fått ögoninflammation, men gegget försvann till idag. Jag konsulterade en liten broschyr vi fick när A började förskolan, och där stod att det oftast var en virusinfektion och att man bara behövde stanna hemma om barnet var allmänpåverkat eller väldigt svullet.
    Idag när jag hämtade A på dagis fick jag genast en av pedagogerna på halsen som sa att A varit geggig i ögonen efter middagsvilan och att vi borde stanna hemma. Så mycket för broschyren! Han är inte alls påverkad av kletet mer än när han blir förbannad för att vi vill tvätta bort det. Ni som haft eländet, vad gör man? Kan man göra nåt alls mer än tvätta?

• chiqita
    Sara: Nja.. betvivlar att det skulle vara så väl men hoppas går ju

Hanya: Det låter ju underbart att ni får sova så länge. I är i o för sig lite äldre men kanske vore det värt ett försök att korta ner tiden ännu mer. Själv är jag glad om A sover före åtta om kvällen.. 

Pysslig: Haha.. jo ett nattdjur är hon, precis som hennes mamma var som barn - tror mig ha hört att mina föräldrar slet en del med mig också så nu får jag väl igen av egen medicin

Ser att det pratats lite klippning.. Kanske det redan har diskuterats men hur tidigt ska man klippa första gången? Agnes har inte så superlångt, nätt och jämnt så det räcker att få upp i en hästsvans, och hon är superlockig i nacken.. Hår som alltid envisas med att vara rufsigt. En annan fråga - klippte ni själva eller gick ni till en frisör? Tänker att det måste vara lätt att råka klippa på fel ställe då hon knappast skulle sitta still länge nog.. 
    (¯`°? Vår snutta kom 2/7-09 *kärlek* ?°´¯)
  • Ela
    Älgen skrev 2010-11-29 12:11:15 följande:
    Jag har sms'at Johlinn, hoppas det är bra med dem.
    Vad bra! Hoppas detsamma!

Och Sara - jag röstar på fler ego-inlägg från alla. Det är så roligt att läsa om allas vardag och fest, funderingar och reflektioner!
    Två är dubbelt så bra
  • Namaste72

hormonstinn: Hon har sovit så bra hela tiden, men det beror garanterat på att vi samsover. Plus att tiderna i stort sett hålls på minuten. Finns ju liksom ingen anledning att härja runt på natten när båda föräldrarna finns på 20 cm avstånd

Jag klipper trollets hår själv, men så klipper jag ju maken och mig också Snål är jag

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • Pokergirl

Jag glömde ju fråga, C har väldigt mkt slem och rosslar när hon andas. Hon är inte allmänpåverkad i övrigt. Lite snorig men det hör väl till när man startat på dagis.
    Köpte slemlösande på apoteket men tycker inte det gör någon skillnad. Hur länge ska man vänta innan man kontaktar BVC?

Bonum vinum laetificat cor hominis
  • Pysslig
    Pokergirl, been there done that, aldrig mer franska bilar för oss...

Cissi, vi torkar ögonen med bomullsrondeller som vi doppar i vatten som varit kokt (me som svalnat så klart). Men en av gångerna blev det riktigt inflamerat med rödrodnad så då fick vi receptbelag ögon klegg medicin från vårdcentralen. Men annars har första trixset fungerat de andra gångerna.

Hormonstinn, jag har varit flitig med saxen själv här hemma. Men för någon månad sedan gick jag till frisören med dottern. Hade på näthinnan en bild av Persefones N som blev superfin efter frisörbesöket när han var 1. Men jösses, den frillan som L fick var inte precis vad jag täkt mig, som en pottfrisyrs/page... nej dit går jag inte tillbaka. Får fixa till det själv när det blivit lite längre.

Natti natt.
  • Namaste72

Poker: Inte helt enligt skolboken kanske, men jag ger I örtte med smält Vicks Blå i. Löser upp slem och snor.... Höj sängen rejält också, minst 5-7 cm.

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • MrsFreckles

Hej i traden! Forlat att det blir mest ego-inlagg fran mig just nu men det har varit sa mycket omkring med jobb och allt sa ar trott helt enkelt, kanner mig ganska urlakad...MEN, imorgon ska jag saga upp mig! Blev erbjuden ett nytt jobb idag, fast jobb, mer betalt och ett steg uppat, och mer strategiskt jobb. Hurra! De vill jag ska borja om nagra veckor och har redan fatt OK pa att fa semester over jul/nyar som jag redan bokat. Naja, vill att referenser mm ska bli klara innan jag ropar hej...Det ar inte dromstallet jag berattade om tidigare men tror detta kan bli riktigt bra! Ar fortfarande lite chockad for var pa en 2.5timmars  test/intervju/presentation idag och kande att det inte var stralande men tankte ocksa att jag gor mitt basta och mer kan man inte, och var arlig med det - de ringde 15 min efter jag lamnat kontoret och erbjod jobbet Snabba ryck! Var pa forsta delen av intervjun forra mandagen.

Det har varit helt kaos pa mitt nuvarande jobb, vi jobbade ihop med en annan organisation och jag rapporterade in till deras HR-chef da tanken var att vi skulle dela kontor och dela finans/HR...sa jag satt med den andra organisationen redan (och min kollega) - inte helt idealt heller men men. Tyckte bra om min chef osv. Sa blev flytten forsenad en gang, 2 ggr...och i fredags sa ringde var finanschef (hanger ni med?) och sa att jag inte skulle ga in pa deras kontor, dar jag da jobbar(de), utan komma in pa det "gamla" kontoret da samarbetet skulle sluta, sadar liksom...sa under ett par dagar sa visste jag inte vem min nya chef skulle bli. Finanschefen berattade sedan att var CEO skulle bli min ny chef...han hade hallt sig borta och jag har over en vecka senare inte ens traffat honom for att prata om det som hant...Gahhh. Vi fick ga in pa "vart" kontor i torsdags och hamta vara saker, saga hej da till min "gamla" chef som var lika forvanade som vi var over detta. Sa jag ar enormt glad over att lamna allt detta bakom mig nu...

Oj oj en massa svammel, knappt jag forstar sjalv Om nu nagon orkat lasa sa langt

Med M ar det bara bra och hoppas det blir annu battre med en mindre stressad mamma...usch, kanns som detta med jobbet atit upp sa mycket av ens sinnesro och frid.

Somna - underbar bild! Kopa tomten i sacken eller hur var det nu?

Sara - ar sa impad av er J som kan simma och allt redan!

• Piggley Wink

Poker: Håller tyvärr med om Renault! Dessutom fick jag som höggravid en lånebil där airbagen inte fungerade, gissa om jag direkt åkte tillbaka och klagade (det var maken som hämtade ut den) !
    Sist H var slemmig och hostade ringde jag till vc och fick ett recept på Mollipect utan att vi ens behövde gå dit. Den gamla tog slut och hon var inte påverkad i övrigt...

Pysslig: Det är verkligen olika hur de ser ut efter frisörbesöken! Min erfarenhet är att man INTE ska låta någon elev pilla, tan välja en erfaren frisör. De är mycket snabbare när barnet inte sitter stilla också!

H juni 07, syskon november 10
  • Ela

Olimpia - GRATTIS! Vad glad jag blir för din skull. Låter verkligen som att det var rätt tid att komma loss från det gamla...

Somna - Olimpias kommentar om tomten i säcken fick mig att komma på att jag är spekulant på att köpa. Billigt ju! Vill ju gärna ha fyra barn egentligen och sömnstrulare är vi ju vana vid i den här familjen.

Två är dubbelt så bra
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13