• Kattflickan

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Germany: Läkaren sa först att jag kanske borde göra en lungröntgen. Hon hörde ett svagt väsljud på ena lungan. Först missade hon det, så svagt var det. Jag fick prova att blåsa i en sån där mätare och kom inte riktigt upp i rätt blåsstyrka. Anledningen att läkaren funderade över lungröntgen var nog att jag inte haft astma innan. Men hon sa att astma kan debutera vid en förkylning och även vid graviditet, så troligen är det astma. Jag sa att jag helst inte ville göra lungröntgen pga barnet och då sa hon att jag ska först testa med bricanyl och se om det blir bättre. Jag har ju pollenallergi, så att få astma är inte så konstigt.

Jag tror inte egentligen att jag har lungcancer eller KOL, men det är väl för att utesluta dessa saker man för säkerhets skull gör en lungröntgen.

Jag tror främst det är en segdragen förkylning och att hostan inte gått över för att det varit så fuktigt ute.

• Kattflickan

Germany: När kör du igång med nästa IVF?

• Kattflickan

Nej, jag fick inte pulmicort märkligt nog. Min man har astma och han frågade detsamma. Bricanylen gör väl bara luftvägarna bättre just när man tar den?

Jag hoppas också att ni lyckas på egen hand! Annars så har ni en ivf efter det och nu har du tagit dhea ett tag, ska bli intressant att se skillnaden. Hoppas verkligen att du får många ägg med toppkvalitet!

Millan 

• Kattflickan

Linn, blödningen behöver inte betyda nåt. Min syster hade en sån vid sin Ivf och trodde det var kört, men det gick bra. Kul att du redan får svagt pluss! Det är tidigt! Har du fått plus förr?

Testa igen om ett par dar! Jag håller alla tummar jag har! Hoppas verkligen det går vägen för dig nu!

• Kattflickan

Germany: Skönt att det inte var nån fara med ditt MCV värde. Visst skulle det vara enklare om man vore miljonär

Linn: Hur går det? Det blev så tyst från dig! Jag hoppas det går bra.

Är i vecka 15 och undrar om jag idag kände första antydan till rörelse i magen.

Millan

• Kattflickan

Linn, beklagar verkligen! Jag hade verkligen hoppats att det skulle funka nu! Bra att det blir ny utredning innan ni går vidare! Förstår hur tungt det känns! Kram!

Att stress är dåligt under graviditet har väl att göra med att det kan påverka fostret?  Jag tror allmäntillståndet kan ha en viss påverkan på fertiliteten. Det ska exempelvis vara bättre att vara vältränad om man vill bli gravid.

• Kattflickan

Å Germany! Jag känner så igen mig i dina tankar! Det kan kännas helt hopplöst och man blir nerslagen i skorna av både läkare och sin egen kropp som sviker en. I höstas, när jag fick min diagnos och fick höra att mitt AMH var lågt så att mina chanser inte var så bra så blev jag helt knäckt, det kändes som om vi aldrig skulle få barn. En vän till mig sa " ja, då får du väl acceptera det och leva utan barn". Hon förstod nog inte vidden av det. Att bara acceptera en sådan sak kan man inte utan att ha gjort sitt allra yttersta. Vissa får barn så lätt och fattar inte ens vilken tur de har. De förutsätter att det bara är att skaffa barn. En annan vän säger att vi inte kan nöja oss med ett barn, för barnet behöver syskon. Jag blev lite sur på henne också. Med mina problem är det inte bara att skaffa barn. Om det här barnet är friskt och graviditeten går bra kommer jag vara så nöjd!

Jag hoppas verkligen att när du minst anar det så vänder det och miraklet sker! Du förtjänar det verkligen! Du peppar oss andra och är glad för andra när de blir gravida, jag hoppas verkligen att det snart är din tur!

Jag fick lite hjälp att  hantera min ångest, för ja, jag kände faktiskt ångest i höstas för första gången i mitt liv. Jag fick prata med en kurator som var bra några gånger. Hon fick mig att försöka släppa känslan att det här var min enda chans. Att göra upp en plan över vad vi gör om inte PGD funkar. Det fick mig att planera framåt, undersöka äggdonation som alternativ och även adoption. Vi gifte oss i somras delvis för att om vi skulle behöva adoptera ska man ha varit gift i två år. För mig hjälpte detta synsätt. Jag insåg att bara för om inte PGD funkade så skulle jag troligen inte behöva förbli barnlös och jag började må bättre.

Jag hoppas du snart mår bättre! Vi hamnar alla i svackor ibland.

Kram!

Millan 

• Kattflickan

Även jag har reagerat på liknande sätt, att bli mer osocial. Hela förra hösten ville varken jag eller min man träffa någon. Förr bjöd jag ofta på middagar och gick på fest, men sen våra problem startade har jag ibland tyckt det varit jobbigt att träffa andra än familjen. Nu har det lättat och jag har hört av mig till lite kompisar och gått ut och lunchat och börjat träffa dem igen. Det känns som man lägger hela sitt liv på en hylla i väntan på att bli gravid, svårt att planera saker också då man kanske ska göra IVF. Jag som i princip aldrig varit deppad eller känt ångest fick känningar av detta i höstas. Jag är ju annars glad för det mesta. Jag har varit med om andra jobbiga saker i mitt liv. Mamma gick bort i cancer bl a. Men helt ärligt så har inget påverkat mig så djupt som det som hänt sen vi började försöka få barn.

Nu när jag är gravid känns allt bättre, men jag är så rädd att mattan ska ryckas undan under mina fötter. Att barnet ska visa sig vara sjukt, eller att jag får missfall. Försöker dock njuta av att allt är bra just nu.

Det som är så bra med att diskutera med er här är att vi alla sitter i samma båt. Vi har liknande problem och man kan vända och vrida på dem och häva ur sig när man är ledsen och orolig och ni förstår hur det är! Vänner IRL kan vara deltagande, men de förstår inte helt och fullt. Dessutom har jag lärt mig så mycket av att läsa om era erfarenheter och ta del av era kunskaper. Först när jag fick domen om lågt AMH så trodde jag att det var kört, nu vet jag bättre.

Jag är så glad att ni finns!

Millan 

• Kattflickan

Gud så intressant!!! Jag tog mitt AMH i november. Jag började att ta d- vitamintillskott i februari. Min första Ivf i februari, då fick jag bara ut 4 ägg. Vid min andra Ivf i maj- juni fick jag ut 8 ägg. Samma hormondos. Kan mitt d- vitamintillskott ha spelat in? Eller så är det att dra för långt gående slutsatser av studien.

Hur stor andel D3 är det i de vanliga d- vitamintillskotten?

• Kattflickan

Hur mycket ska man äta? Tror mina tillskott är på 10 ug D- vitamin. Sen finns det 7,5 ug i min multivitamintablett. Så 17,5 ug har jag fått i mig per dag. Sen i somras har jag iofs tagit d- vitaminer varannan dag då jag tänkt att jag får i mig via solen.

Borde inte problemet med lågt AMH på vintern vara större här i Norden än i övriga Europa?

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH