• Kattflickan

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Liv2014 skrev 2016-01-07 21:40:15 följande:

Stort grattis Frazze! Tjuvläser också fortfarande tråden då och då fortfarande och glädjs respektive sörjer med er. Jag är själv gravid för andra gången, i vecka 26, denna gången på naturlig väg. Hade läst att man var som mest fertil inom ett halvår från man slutat amma, vilken min gyn sa inte var sant visserligen, men blev gravid på andra ägglossningen efter jag slutat amma. Min dom som var 5 % chans att få barn på med egna ägg, har nu snart två barn ett med ivf och ett på naturlig väg. Blir tätt mellan barnen men det är bara att tacka och glädjas över det.

Tråden gav mig så mycket hopp när jag var på botten och kämpade så har inte riktigt släppt den än. Tänk att så många som blivit utdömda mer eller mindre ändå lyckas.

Håller tummarna stenhårt Frazze!

Jag har också fått två barn sen min dom om lågt AMH. Vet att det är fler som lyckats med det. Hade dessutom alltid ägglossning. AMH-värdet är inte allt. Det finns så många fler parametrar som påverkar om man kan bli gravid. Hoppas läkarna också insett det.
  • Kattflickan

Hej Linn! Hur har ni det med er son? Jag fick mitt andra barn för ett halvår sen. Otroligt charmig är han, precis som sin storasyster.

Jag tänker ofta på vilken tur jag har som fått mina barn. Ibland när allt är kaos och båda barnen är skrikiga så blundar jag och tänker på hur glad jag ändå är att de finns i mitt liv. Sen känns det lättare att ta ett djupt andetag och lösa situationen. Känner ni andra också så?

• Kattflickan
    Hannah8401 skrev 2016-02-13 22:04:49 följande:

Kattflickan, jag känner absolut igen mig i det du skriver. Jag kan ofta känna att de som kämpat har en annan syn på sina barn än de som inte har. Man är kanske lite extra tacksam bara?

Har du planer om att försöka med ännu en?

Vi kommer inte att skaffa fler barn. Drömmen för både mig och min man har varit att skaffa två barn och nu har den drömmen blivit sann.

Dessutom är jag nu 41 år och eftersom vi behöver göra pgd skulle vi behöva göra det utomlands då åldersgränsen i Sverige är 40 år och pgd kan inte göras privat.
  • Kattflickan

Glömde en sak, det känns otroligt skönt att ha lagt barnlösheten bakom sig. Slippa undvika kaffe, soja, alkohol mm och ta en massa vitaminer och gå på akupunktur etc. Slippa oron över om vi kommer få ut några ägg och friska embryon. Nej, nu ska jag fokusera på mina fina barn och lägga barnlösheten bakom oss.

• Kattflickan
    karro 2014 skrev 2016-09-26 20:31:49 följande:

Hej tjejer:)))

Hur har ni det?

Här är allt bra, har full rulle här hemma med våran lilla 1åring:))

Stort grattis frazze till underverket, hur går allt? Har allt gått bra?

Önskar er alla stort lycka till inför behandlingar m,m.

Ang min något låga äggreserv för min ålder 0,5, var hos läkarn för någon vecka sedan och kollade upp mina värden och gjorde ett ultraljud för o se hur allt såg ut och allt såg likadant ut som för 2 år sedan, ingenting har försämrats vilket jag är väldigt glad över då jag vart lite stressad kring tankarna om syskon..Är det vanligt att man ligger på samma resultat och inte har försämrats efter att något år passerat?

Jag hade exakt samma AMH-värde ( 0,5 ) när jag var 36 som när jag var 39. Fick ut nästan lika många ägg vid ivf. Jag misstänker dock att jag hade d-vitaminbrist när jag var 36 år vilket kan ha gjort att AMH underskattades då.
  • Kattflickan

Grattis Hannah!

Jag har läst att AMH kan underskattas vid d-vitaminbrist.

• Kattflickan

Jessa, har du gjort någon ivf? Man kan få helt olika resultat. Jag har gjort 3 ivf: er. Resultatet var 4 ägg, 2 befruktade, 8 ägg, 6 befruktade, 7 ägg, 4 befruktade. Vid den första ivfen var jag yngst men fick ut minst ägg. Dessa ivfer har lett till 2 barn. För mig tror jag d-vitaminnivån har påverkat.

Ge inte upp än! Vet att vissa blivit hjälpta av dhea. Det finns kliniker som skriver ut det.

• Kattflickan
    Sjuttiosjuan skrev 2017-07-29 19:17:53 följande:

Blir så sjukt trött på min kropp! Trots alla Ivf försök och mixtrande hit och dit med hormoner så har min menscykel snällt hållt sig till sina 28 dagar. Men nu när man har en plan att följa och ska börja med p piller för att påbörja vårt första ÄD försök, då är mensen sen???

Har väntat den sen i onsdags och har motvärk och ont i ryggslutet och har haft det sen typ i måndags. Vad är det för fel? Blir gaaaalen!

Har du tagit ett graviditetstest?
  • Kattflickan

Hej allihopa! Jag var rätt aktiv här förr. Har nu lyckats få två barn, trots lågt AMH.

Började fundera över en sak här om dagen. För ca 6-7 år sen, när jag var 36 år, var mitt AMH 0,5 och läkaren sa att jag var på väg in i ett för tidigt klimakterium. Borde jag inte snart känna känna av klimakteriet? Jag är snart 43 år. Min mens är helt regelbunden, 28-30 dagar som den alltid varit och det känns som om jag har tydliga ägglossningar. Jag har inte känt av några vallningar etc. Jag trodde det skulle gå snabbt? Vid 39 års ålder tog de om provet vilket fortfarande visade 0,5. Är det verkligen säkert att provet visar på ett annalkande klimakterie eller kan det betyda något annat?Någon som vet?

/Kattflickan

• Kattflickan

Hej Frazze!

Tråkigt att höra att du känner av klimakteriet. Jag har för mig att jag kollade upp vilken tidsperiod som AMH testerna visade fel och att mitt första prov inte togs under den perioden. Men man vet ju aldrig. Tyvärr kan man ju inte ta om provet bara för att man är nyfiken på resultatet. Jag får väl bara vara glad att klimakteriet inte är här än.

Jag har gått ner 11 kg på 4-5 månader och ligger nu på min idealvikt. Har följt tallriksmodellen, dvs halva tallriken grönsaker, en fjärdedel kolhydrater och en fjärdedel protein. Sen har jag tagit bort alla sötsaker. Äter också bara grovt osötat bröd med smör och kalkonpålägg om jag äter bröd. Det har varit effektivt för mig och är jag hungrig fyller jag på med grönsaker och frukt. För mig är det viktigt att äta samma mat som resten av familjen.

Jag säger inte att det är rätt sätt för dig, men det är det enda som funkat för mig, förutom att amma. Då rasade jag i vikt. Jag är tydligen känslig för socker för så fort jag äter nåt sött så blir jag hungrig. Sen blir jag grinig och får dåligt tålamod en stund senare.

Hoppas jag lyckas hålla min vikt nu men jag tror det.

Jag håller verkligen tummarna för er ÄD i höst!

/Kattflickan

• Kattflickan

[quote=78412656][quote-nick]germany skrev 2018-01-29 08:12:27 följande:[/quote-nick]Man kan vara i förklimakteriet 10 år innan man hamnar i det "riktiga" klimakteriet.

Men när mensen varit borta i 1 år så brukar man få räkna med att man hamnat i klimakteriet.

Så länge man har mens så finns alltid en  chans att man ägglossar någon cykel åtminstone och då kanske bär med sig ett guldägg. Det är så fint att läsa om alla framgångshistorier i denna tråd och de fylls till min stora glädje på även nu :)

Hej Germany!

Hoppas du har det bra. Jag skrev tidigare i tråden att min menscykel fortfarande är helt normal med tydliga tecken på ägglossning och jag har inte haft några klimakterietecken, trots att AMH var lågt redan för 7 år sen. Jag tycker det är konstigt. Har du en normal menscykel?

Stort Grattis Emhu! Helt fantastiskt!

• Kattflickan

Hej, jag håller inte på med någon ivf men jag var med i den här tråden för tio år sen när den startades. Jag var då 35 år och hade ett AMH på 0,5. Nu var det lite komplicerat för jag gjorde även PGD. Då är det extra bra att få ut många ägg, vilket vi inte fick såklart. Trots maxtid menopur. Jag har dock haft en extrem tur. Tre ivf:er gav totalt tre friska embryon och två av dem blev barn som idag är 5 och 7 år!

Jag tycker att det låter lovande att du blivit gravid den naturliga vägen! Missfallen kan ha varit en slump. Om ni inte lyckas med ivf, fortsätt försök den ?naturliga? vägen. Försök att inte känna dig stressad, jag vet att det är svårt men jag känner att jag kastade bort flera år på att oroa mig när vi egentligen skulle ha passat på att leva livet! Nu funderar vi över varför vi inte reste mer innan barnen kom.

Jag funderar på en sak. För tio år sen hade jag lågt amh och jag trodde jag skulle gå in i ett för tidigt klimakterium. Jag har fortfarande regelbunden mens, 29-31 dagars cykel och iallafall tecken på ägglossning. Borde jag inte ha gått in i klimakteriet? Inga vallningar eller andra tecken heller. Jag är nu 45 år.

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH