• Kattflickan

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Frazze: Den här graviditeten har känts helt annorlunda mot förra. Jag hade mycket mensvärk i början. Helt vanlig mensvärk. Förra graviditeten drog det bara i ligamenten.

Imorgon går jag in i vecka 11, 10+0. Känner mig jättetrött och är också förkyld.

• Kattflickan

Vi har en stor fördel. Jag blev gravid på naturlig väg tre gånger på ett år. Tyvärr så hade två av fostrena downs syndrom och så fick jag ett missfall. Sen fick jag remiss att göra PGD, för det visade sig att jag hade ett genetiskt fel. Vid PGD gör man även ivf och när jag tog proverna inför ivf så visade det sig att mitt AMH var 0,5.

Men jag har haft relativt lätt att bli gravid och det hjälper självklart till vid en ivf!!! En viktig del i det hela är ju att embryot ska fästa. Så, ha gott hopp!

• Kattflickan

Liv: Stressa inte med att sluta amma! Jag slutade tidigare än jag ville (vid 14 månader) och jag ångrade det.

Jag hade en blastis i frysen som det inte blev nåt av. Då ångrade jag verkligen att jag avslutat amningen innan jag och dottern var färdiga med den.

Sen har jag gjort en ny stimulering och blivit gravid! Jag hade AMH 0,5 för över tre år sedan. Nu togs provet om och det var fortfarande 0,5!

Men för att svara på din fråga. Det jag fick höra av Karolinska var att man skulle ha slutat amma minst tre månader innan jag skulle göra FET.

• Kattflickan
    zasu skrev 2015-01-20 20:44:26 följande:

Lite statusuppdatering. Hade ägguttag i onsdags. Fick ut 9 st varav ett var omoget. Av de 8 så befruktades 7 st. Jättenöjd med resultatet men det blev tyvärr ingen återföring pga mitt TSH var för högt. Givetvis besviken på detta men förstår att det är viktigt att ligga på rätt nivå. Embryona odlades vidare och idag fick jag veta att av 7 st blev det 3 till frysen. En 5-dagars blastocyst och två 6-dagars.

Tog ett nytt tsh-prov igår och värdet har redan sjunkit en hel del så hoppas på att jag kan få köra en FET inom kort.

Jättebra resultat! Det är viktigt att TSH ligger rätt. Har du Hashimoto? En teori är att bland annat autoimmuna sjukdomar kan ligga bakom för tidigt klimakterium och indirekt lågt AMH.
  • Kattflickan

Hej! Jag har inte skrivit här på jättelänge! Trodde att ingen skrivit något men det visade sig att tråden fallit bort från mina favoriter?

Gosmos: Tråkigt att det inte tog sig denna gång, men visst har du nåt i frysen?

Jag gjorde ett lyckat RUL idag. Känns underbart, jag väntar en liten pojke!

Vill peppa er lite. Om jag med mina usla förutsättningar lyckas få två barn efter att ha fått domen " lågt AMH" så borde ni också kunna lyckas. Jag har lågt AMH ( 0,5), det har varit detsamma sedan 2011. Jag har också ett genetiskt fel som kräver PGD. Sist var bara ett embryo friskt, men det räckte. Jag har även problem med sköldkörteln ( hashimoto) och är nu 40 år.

För fyra år sedan kändes allt nattsvart men nu har jag en tvåårig frisk dotter och ett barn till på väg. Det är så mycket mer än jag nånsin vågade hoppas på.

Jag önskar er alla lycka till och jag fortsätter följa tråden ett tag.

Jag vill också rekommendera att ta d- vitamintillskott och att testa akupunktur. Tror att det var det som gjorde att jag fick ut fler ägg. Det sämsta utfallet av ägg var vid min första ivf, när jag var 36 år.

• Kattflickan

Frazze: Jag nedreglerade med Synarela. Tog sedan 450 enheter Menopur.

• Kattflickan
    Frazze skrev 2015-03-18 21:06:08 följande:
    Jag frågade om det för jag fick oxå bara 375 menopur. Men de sa att det har ingen extra effekt att ta 400 istället för 375. De körde med det innan i Göteborg men tog bort det för att det hade ingen visad effekt! Jag är oxå svårstumulerad därför får jag köra långa protokollet denna gången. Men jag gillar inte att byta allt och göra allt nytt. Riktigt nervös!
    Jag har hört att privata kliniker ger som högst 400 enheter menopur för högre dos har ingen verkan. Jag gjorde ivf inom landstinget och de är nog lite efter i utvecklingen och kör därför med en högre dos. Om det gav någon effekt vet jag inte. Har alltid haft den dosen.

Vet inte om det stämmer, men har tidigare läst att menopur kan funka bättre om man är äldre och har dålig äggreserv.
  • Kattflickan

Jo, menopur kan ge färre ägg men eventuellt bättre kvalitet. Men lita mer på vad din läkare säger. Det är rätt individuellt hur man svarar på olika preparat.

• Kattflickan

Stort Grattis Germany! Fantastiska nyheter. Blir så glad! Jag har funderat över varför du varit så tyst!! Har ni gjort något ultraljud än?

Dhea verkar verkligen fungera för dig.

Jobbigt att du mått så illa, jag har knappt mått illa alls denna gång, jag tror det beror på att det är en kille.

Mitt kliande har i princip försvunnit, känner av det vagt ibland. Jag tror jag kommer att få hepatos men hoppas det dröjer.

Kram!

• Kattflickan

Frazze: Jag tror du fattat rätt beslut! Jag har hört om rätt många ( särskilt äldre och de med låg äggreserv) som fått embryon med bättre kvalitet med menopur.

Jag har iofs bara testat menopur, men varje ET har gett plus ( ett blev missfall).

Min syster använde gonal F, hon var 40 år. Hon fick ut 16 ägg vid första ivf'en. 15 blev befruktade. Ingen graviditet. De satte in två åt gången.

Nästa ivf använde hon också gonal F fick ut 14 ägg, de flesta befruktades. Till sist var det ett embryo som fastnade och blev min systerson!

Slutresultatet blev bra men egentligen var utfallet rätt dåligt. Undrar om hon också hade lyckats bättre med menopur.

Jag har bara fått ut enstaka embryon vid varje ivf, men de har funkat.

Det går iofs inte att dra några statistiska slutsatser från mina privata erfarenheter om gonal F aldrig fungerade skulle det inte användas.

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH