BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
Om någon mer har erfarenhet av olika sorters bältesstolar är jag tacksam för svar!
Så nu har vi två st akta rallysport, för det är enda sättet att få plats med 3 st personer i baksätet.
Cecci: Som jag misstänkte, för jag har inte lyckats hitta några tester för bältesstolar...
MammaHela: Aha, tack för svar! Bra att vara förberedd på det, för det kan bli problem om vi inte kan utnyttja alla 3 platserna i baksätet... Vi har tänkt försöka ta oss (hela familjen + bilen) till närmaste babyproffsen någon helg och testa lite - både låta barnen provsitta stolarna (i butiken) och testa stolar i bilen för att se om de får plats osv - innan vi bestämmer oss.
Men har ni som lägger skumgummi och blöjor och sånt tänkt på detta med flamsäkert?
Jag skulle aldrig våga lägga nått i stolen som inte är flamsäkert, klädseln på stolen är behandlad för att inte ta eld, men sätter man dit saker som inte är gjorda för det är det en stor risk.
Samma med alla dessa som har fleecefiltar istället för overaller på barnen, livsfarligt, en fleecefilt smälter ju på en gång och gör stora skador.
Såg nått mysko idag när vi var på McD.. Bilen som stod brevid hade passagerar sätet i stort sett liggandes ner, och bakom det satt det en bakvänd stol model GAMMAL, den stod så illa eftersom sätet framför var så liggandes att den lutade nästan framåt.. Stolen stod så långt in på sätet att där sittdelen tar slut satt mot ryggstödet och sen lutade själva ryggen framåt.
Vem sätter ett barn så jävla illa?
En fråga som jag hittat i en annan tråd,
En mamma är så arg på att hon måste låna ut bilstolen till exet när han har umgänge varannan helg.
Skulle ni låta exet låna bilstolen eller bråka om det?
För det första anser jag att bilstolen är barnets, och jag vill att barnet ska sitta så skyddat och säkert som möjligt och skulle låta han ta stolen under umgänget utan ett ord.