• MammaHela

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Betty2 skrev 2011-05-22 22:26:47 följande:
    Cecci78: Tack för svar! Jag har inte lyckats hitta några bra tester av bältesstolar (som det ju finns gott om för bakåtvända bilbarnstolar) och tycker därför det var svårt att bilda mig en uppfattning om vad som krävs... Får titta mer på de dyrare varianterna. Vet du om man brukar kunna få plats med två sådana bredvid varandra (eller om de är för breda)? Vi har planerat att sätta stolarna i mitten + till höger i baksätet, så att en vuxen (vid behov) också kan sitta bak (till vänster).

Om någon mer har erfarenhet av olika sorters bältesstolar är jag tacksam för svar!
    Jag hade helst velat ha två såna stolar med lite bättre sidoskydd. Men då går det bara att få plats med 2 barn och ingen vuxen/barn alls mer i baksätet, för stolarna tar sån stor plats på bredden att det är omöjligt.

Så nu har vi två st akta rallysport, för det är enda sättet att få plats med 3 st personer i baksätet.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • MammaHela
    Betty2 skrev 2011-05-22 22:45:47 följande:

Cecci: Som jag misstänkte, för jag har inte lyckats hitta några tester för bältesstolar...

MammaHela: Aha, tack för svar! Bra att vara förberedd på det, för det kan bli problem om vi inte kan utnyttja alla 3 platserna i baksätet... Vi har tänkt försöka ta oss (hela familjen + bilen) till närmaste babyproffsen någon helg och testa lite - både låta barnen provsitta stolarna (i butiken) och testa stolar i bilen för att se om de får plats osv - innan vi bestämmer oss.

eftersom jag har 3 barn så måste jag få plats med alla barnen bak. Så jag hade inget annat val än att köpa de som fick plats.

Lycka till
  • MammaHela
    Jempa L skrev 2011-05-28 22:03:06 följande:
    Jo, hon har dragit iväg i längd, det märks på kläderna  Hon är ca 115 cm lång, varav överkroppen är ca 65 från rumpan och upp till huvudet när hon sitter. Vi har nyligen börjat slussa in henne i bältesstolen vid "säkrare" resor. (Om det nu finns sådana, men inom 50-vägar tex.) Annars är det fortfarande bakåt som gäller när vi åker på vägar med mer trafik och högre hastigheter.
    jag har samma problem med min yngsta, hon har så otroligt lång överkropp och korta ben, så barn som är längre än henne kan sitta bra i bilstolar, men hon får inte plats. Men benplatsen är kanonbra...
  • MammaHela
    norgesessan skrev 2011-06-01 17:35:51 följande:
    JMW, har aldrig använt bara kudde, så därför kan jag inte svara dig.
    och jag kan inte svara för jag har haft kvar ryggstödet tills de är så stora att de sitter bra utan att bältet blir fel.
  • MammaHela
    molnen skrev 2011-06-05 22:50:13 följande:
    Japp det gör hon =)
    Helt OT,, men.. Min yngsta dotter heter med Liv, och min stora dotterns pappas dotter heter Nelia.. tycker det var lite kul bara
  • MammaHela

Men har ni som lägger skumgummi och blöjor och sånt tänkt på detta med flamsäkert?
    Jag skulle aldrig våga lägga nått i stolen som inte är flamsäkert, klädseln på stolen är behandlad för att inte ta eld, men sätter man dit saker som inte är gjorda för det är det en stor risk.

Samma med alla dessa som har fleecefiltar istället för overaller på barnen, livsfarligt, en fleecefilt smälter ju på en gång och gör stora skador.

• MammaHela

Såg nått mysko idag när vi var på McD.. Bilen som stod brevid hade passagerar sätet i stort sett liggandes ner, och bakom det satt det en bakvänd stol model GAMMAL, den stod så illa eftersom sätet framför var så liggandes att den lutade nästan framåt.. Stolen stod så långt in på sätet att där sittdelen tar slut satt mot ryggstödet och sen lutade själva ryggen framåt.

Vem sätter ett barn så jävla illa?

• MammaHela

En fråga som jag hittat i en annan tråd,

En mamma är så arg på att hon måste låna ut bilstolen till exet när han har umgänge varannan helg.

Skulle ni låta exet låna bilstolen eller bråka om det?

För det första anser jag att bilstolen är barnets, och jag vill att barnet ska sitta så skyddat och säkert som möjligt och skulle låta han ta stolen under umgänget utan ett ord.

• MammaHela
    Joico skrev 2011-06-09 23:47:15 följande:
    Nu har ju inte jag några barn. Och det framgår inte vad alternativet är, alltså om mamman vägrar låna ut stolen - hur färdas barnet då?

Jag hade, hursom, absolut lånat ut stolen. Barnets säkerhet först!
    Ja du vad alternativet är vet jag inte, men att han ska köpa en egen.
    Av erfarenhet av egna ex så skulle det inte hända och barnet hader åkt i nått härk från tidigt 90-tal.

Barnets säkerhet först.

I min bil sitter sonen på 7 år i en rallysport, den lämnar jag till pappan när det är hans vecka, trodde i mitt enfald att sonen åkte på den där med. Men lillasyster som växt ur sinBesafe (bara godkänd till 18 kg och hon väger 20 och är 4 år) har inte fått en ny, utan hon har storebrors stol, och han sitter på en vanlig bilkudde från 1800-kallt.

Inget jag kan göra, mer än att skicka med storebrors stol så hon åtminstode sitter på den istället för bälteskudde.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!