• MammaHela

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

lillronya skrev 2011-06-09 23:58:47 följande:
    Hej!
    Skulle vilja ha lite råd av någon som är bra på det här med säkerhet i bilen för barnen.
    Denna frågan gäller vår snart sexåriga dotter.
    Hon ska börja i skolan till hösten och redan nu bekymrar jag mej för skoltaxiresorna.
    Hon är nämligen ovanligt liten till växten och jag är osäker på vad det finns för regler och lagar att luta sej på.
    I vår egen bil har hon en acta graco rallysport tror jag den heter. En kudde med ordentligt ryggstöd.
    Hon är en meter lång och väger knappt 16 kg nu. Så jättemycket större är hon ju inte i höst även om hon växer lite grann.

Så nu undrar jag:
    Är det lagligt för henne att åka med bara bilkudde för det är det jag tror att de erbjuder i taxin på sin höjd?
    De måste väl erbjuda rätt utrustning åt henne när hon åker både till och från skolan varje dag?

Ja egentligen undrar jag över reglerna och lagarna kring detta för sen får jag ju ta fajten utefter det.

Ursäkta mitt långa inlägg och fråga om jag varit otydlig med något.
    hmm

tror tom att det kan vara så att hon får åka helt utan =( Har aldrig sett en bilkudde i en skoltaxi, och det är väl tillåtet enligt lagen att åka taxiresor utan bilstol för barn =(
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • MammaHela
    lillronya skrev 2011-06-10 00:08:51 följande:

Jo det har använts bilkuddar i skoltaxin här tidigare.

Nu har jag inte så bra koll eftersom tösen vi har som åker nu går ut fyran imorgon och åker utan.

Dessutom har de bytt taxibolag sen hon var mindre.

Jag tänkte att det kanske är andra regler då man åker så regelbundet i taxin.

Tack för ditt svar iaf.

vad bra att de har bilkuddar i era taxibilar.

Har erfarenhet från min kommun med skoltaxi, och där satte de barn som inte ens gick i skolan än (skjuts till kortis) på bara sätet =(
  • MammaHela
    lillronya skrev 2011-06-10 00:12:45 följande:
    Ja så har det varit för ännu längre sen här med. Helt galet!
    Vår äldsta tös som är 17 nu var också så här liten och satt utan kudde i taxin.
    Då tänkte jag inte så mycket på det utan tog emot vad de bestämde.
    Men den tiden är förbi.
    Nu ska det vara rätt utrustning till min unge.

Frågan är bara om just detta taxibolaget har något sånthär.
    mmm, ring coh fråga i morgon =)

och detta var inte många år sen.. 3 år sen kanske
  • MammaHela
    lillronya skrev 2011-06-10 00:22:51 följande:
    Förvånar mej inte alls.
    Trist att de inte tar det här på större allvar.

Ska absolut kolla upp det.
    Skulle ju vilja att hon får ha kudde med ryggstöd.
    Bältet sitter ju inte där det ska med bara en kudde...
    nej de gör ju inte det,

Plus att din dotter är så liten så att hon borde sitta bakåtvänd fortfarande egentligen.
  • MammaHela
    lillronya skrev 2011-06-10 00:28:38 följande:
    Ja det borde hon kanske också göra. Har funderat på det med, men det kommer de ju aldrig gå med på.
    Rekomendationen är ju 4-5 år och det har hon ju passerat då.
    Fast det viktiga är väl kg och storleken på barnet?
  • MammaHela
    Alexis mamma skrev 2011-06-12 20:54:59 följande:
    www.blocket.se/kristianstad/Bilnat__Babis_sky...

Det borde finnas nån slags spärr på blocket för vad som får o inte får säljhas när det gäller barnsäkerhet....detta sätt är väl knappast godkänt längre?? Det finns ju stolar som går att ha i liggläge  har jag för mig) om barnet av medicinska skäl inte kan åka sittandes?
    Fast den är fortfarande godkänd. Vet åtminstonde ett barn som är väldigt sjukt som har fått en sådan från barnhabiliteringen för att den inte kan sitta i en stol. Så godkänd är den.
  • MammaHela
    t0va skrev 2011-06-12 21:40:01 följande:
    synd bara att pappa bor 30mil bort, får nog skaffa mig en starkare sambo, eller så får han dra i spaken nästa gång. Sist vi provade så försökte han trycka fram stolen, han är nog bara klen helt enkelt ;) 

Saknar dock något solskydd när sonen sitter fram. Någon som har tips på skydd till fönstret som täcker lite mer, vi har sånna där fyrkantiga vanliga saker men solen lyser förbi och även från baksätet.  
    fast skymmer du inte sikten åt sidan då? Livsfarligt ju
  • MammaHela
    norgesessan skrev 2011-06-12 21:46:15 följande:

Solskydd i framsätet har jag för mig att är olagligt tillochmed.

Ang. nät till barn som inte kan sitta, då är det då bättre med Britax liggande som har internbälten.

alla barn kan inte ha internbältet tyvärr =( Det finns barn som inte kan ha nått som sitter åt på kroppen.

Fast självklart ska man inte använda det där nätet om det inte absolut är tvunget. Men tillåtet är det.
  • MammaHela
    norgesessan skrev 2011-06-12 22:09:08 följande:
    Mammahela, vilka barn kan inte ha internbälten på kroppen men som kan slängas in i kudden i liften?
    Den till Britax fick tillochmed bra betyg.
    Barn med EB tex, de som inte klarar av tryck mot kroppen. Tryck gör att huden får stora blåsor och huden lossnar.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!