BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
lillronya skrev 2011-06-09 23:58:47 följande:
Hej!Skulle vilja ha lite råd av någon som är bra på det här med säkerhet i bilen för barnen.
Denna frågan gäller vår snart sexåriga dotter.
Hon ska börja i skolan till hösten och redan nu bekymrar jag mej för skoltaxiresorna.
Hon är nämligen ovanligt liten till växten och jag är osäker på vad det finns för regler och lagar att luta sej på.
I vår egen bil har hon en acta graco rallysport tror jag den heter. En kudde med ordentligt ryggstöd.
Hon är en meter lång och väger knappt 16 kg nu. Så jättemycket större är hon ju inte i höst även om hon växer lite grann.
Så nu undrar jag:
Är det lagligt för henne att åka med bara bilkudde för det är det jag tror att de erbjuder i taxin på sin höjd?
De måste väl erbjuda rätt utrustning åt henne när hon åker både till och från skolan varje dag?
Ja egentligen undrar jag över reglerna och lagarna kring detta för sen får jag ju ta fajten utefter det.
Ursäkta mitt långa inlägg och fråga om jag varit otydlig med något.
tror tom att det kan vara så att hon får åka helt utan =( Har aldrig sett en bilkudde i en skoltaxi, och det är väl tillåtet enligt lagen att åka taxiresor utan bilstol för barn =(