• MammaHela

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Jessika82 skrev 2011-07-13 21:15:34 följande:
    Vilken bil får man plats med 3barnstolar?
    Eller vilka barnstolar är smalast?
    ska alla vara bakåtvända? Kan du tänka dig att ha en fram?
  • MammaHela
    StorFot skrev 2011-07-14 20:31:30 följande:

intressant info, men har mina barn utan kuddar i bilen, alla ligger runt 128-134 i längd, alltså kan jag få böter... tror jag går på lite hur fysiskt utvecklade de är överlag istället för längden...

Min son som är 129 cm sitter i en bilstol med rygg/nackstöd, Skulle inte sätta honom utan kudde för nått i världen.Böter skiter jag fullständigt i. Jag vill ha mina barn levande.

Dottern som är 11 år och har 146/152 i kläder (inte säker på längden på henne) sitter på bilkudde.

Varför leker du med dina barns liv?
  • MammaHela

Jag skulle inte ha ett barn sitta framåtvänt i framsätet alls. Inget skydd alls om något kommer mot framrutan.

Sen så ang ikea barnstol, så har jag för mig att ikea har sålt bilbarnstolar för en väldans massa år sen.

• MammaHela
    myran82 skrev 2011-07-20 09:46:02 följande:
    En kompis till oss har fått en bilstol av en granne. Den ser precis ut som en two way och den har datummärkning december 02. Fanns two way redan då eller vad vad kan det vara för stol.

Jag uppmanade de till att inte använda stolen, dels måste den vara beg innan de fick den av grannen eftersom deras älsta är runt 5 år (och egentligen borde kunna sitta i den fortfarande då han inte var vidare stor) samt att den är ganska gammal.
    japp Two Way fanns redan då, det fanns redan när min dotter föddes 2000.

och jag skulle inte använda den eftersom den är 9 år gammal. Kanske som extrastol i ett år.
  • MammaHela
    Misery skrev 2011-07-22 14:16:34 följande:
    Men vad är det som gör att en hemsydd klädsel är så farligt?
    En bilstolsklädsel är flamskyddsbehandlad så att den inte ska ta eld så lätt om bilen börjar brinna.
  • MammaHela

Ibland tycker jag att det går lite för långt, som att fundera på hur man ska göra med bilstolen om man blir bärgad?
    Hur skulle du göra om ditt barn måste åka ambuland? Spänna fast en stol i deras framsäte?

Om din bil måste bärgas så tar du väl taxi antar jag? Eller blir hämtad, eller om du har otur så åker ni ambulans.

• MammaHela
    norgesessan skrev 2011-07-24 20:35:01 följande:
    Vi har åkt bergningsbil en gång, men då var bilen bara hissa upp, så den var i rätt riktning, vi satt i bilen, åkte till en värkstad. Det var utanför Varberg eller falkenberg, och vi bor i Malmö. Makens bror kom och hämtade oss, jag flyttade stolen och vi åkte hem.
    Jag har fått bilen bärgad en gång med, och då kördes hela bilen upp på bärgningsbilen, den åkte inte bakom alls. Men jag fick inte åka med i bilen, utan jag åkte med en kompis.
  • MammaHela
    Line80 skrev 2011-07-24 22:16:33 följande:
    Kört på sen större sten  som låg mitt på vägen och fått punktering. Bilen bärgades då vi inte har något reserv däck.
    Blev en liten skada på fälgen och nu när vi kört i efterhand känner vi hur det skakar så troligtvis har även drivaxeln tagit skada av detta.
    Är det nu jag ska ringa försäkringsbolaget och fråga om bilstolarna ska bytas ut?
    så länge det inte var en kollision så hade jag inte ringt.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!