• MammaHela

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

norgesessan skrev 2011-06-12 23:41:13 följande:
    Det räcker med en hård inbromsning så har EB barnet ennu mer blåsor.
    Nja, det jag har sett så ligger barnet totalt inbäddad i vagnen och kommer inte så långt.

Men vad jag ville säga att det är godkänt, det är väl det enda som räknas.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • MammaHela
    Tjollabolla skrev 2011-06-15 08:35:27 följande:
    Vi bytte tol till vår tös när hon var 5 månader och köpte då en Be Safe Izi kid. UNDERBAR stol! Den är så himla bra, har aldrig varit så nöjd med en stol som den. Ett stort plus för att man kan luta den i viloläge så dom aldrig tappar huvudet. Hon satt jättebra i den redan var 5 mån och den är från 0kg.
    stora problemet med den är att den är bara godkänd till 18 kg. När dottern var 3 vägde hon 18 kg. Pappan som har den i sin bil satte henne framåt då :(

I min bil satt hon bakptvänt tills hon växte ur på alla längder.
  • MammaHela
    EnStoltMamma skrev 2011-06-15 21:36:22 följande:
    okej.. så ett barn på ett 1½ år kan inte få det ens om läkare godkänner? :S
    Min dotter fick det från 2 år, men jag rinde bara 1177 och frågade, och de sa att det var ok,

Men det står att det ska vara på läkares inrådan. Men jag har för mig att det var ½ eller tom 1/4 tablett i början
  • MammaHela
    Joico skrev 2011-06-15 21:45:05 följande:
    Antingen var jag otydlig eller så missuppfattade du Barn över 5år kan ta receptfritt (prata med Apotekspersonalen och läs bipackssedeln). Barn under 5år måste prata med läkare så avgör denna. 
    ja, alltså vad jag menade var att en sjuksköterska på 1177 sa att det var ok, alltså  inte en läkare. Men att det står på paketet att det ska vara enligt läkares inrådan under 5.

Ville visa att det kan räcka med en sjuksköterskas inrådan. De brukar vara lättare att få tag på.
  • MammaHela
    t0va skrev 2011-06-16 16:54:42 följande:
    Vi har också den regeln, men det är bara jag som kör ändå förutom när bilen ska in på service och då har jag fått ta bort stolen. För våran barnstol sitter fast i förarstolen, finns inga fästpunkter där som gör att man kan ha den fast och flytta förarstolen, var samma när den suttit bakom passagerarstolen också, där sitter den när vi åker i en annan bil och det finns en chans att någon annan än jag ska köra. Min pappa lyssnade inte utan tyckte han kunde höja sätet för att få bättre plats, då det blev att spänna om stolen. 

Villken liten kille som sitter i stolen du länkade till på videon, han måste ju vara runt året, så läskigt att se.  
    Menar du att den som kör inte får ändra inställningarna på stolen?
  • MammaHela
    t0va skrev 2011-06-16 17:07:57 följande:
    Japp, fast det är bara jag som kör ändå, för ifall någon som är normallång eller längre ska köra måste barnstolen tas bort. Skitbil som inte har vettiga fästpunkter. Fast nu står stolen fram istället så sambon får sitta bak och då gnäller han, men så länge som det mest är jag och sonen som åker bil får han sitta bak när han är med. 

Det funkar att ändra vinkeln på ryggstödet eftersom barnstolen har stödben men inget mer. Hatar bilen och vill helst skaffa en som är mer barnvänlig.  
    Ja det förstår jag. Det är ju livsfarligt om någon annan ska köra bilen och inte kan sätta in stolen så att den sitter bra.
  • MammaHela
    Macina skrev 2011-06-18 11:32:01 följande:
    Det blev en Britax two way. Kommer i veckan.
    kanonnbra =)

Grattis till ett bra beslut
  • MammaHela
    myran82 skrev 2011-06-18 13:42:24 följande:
    Hittade det här babyskyddet från 1994 i en secondhandaffär. Jag pratade med personalen och det plockades bort och skulle kastas. Jag visade även hur man kan se när en stol är tillverkad och vad gränserna går.
    en sån hade jag några veckor till min dotter när hon var nyfödd. Hon är född 2000. Den var helt sjukt obekväm :S

Men jag såg en bebis i en sån för några veckor sen...
  • MammaHela
    stor grön drake skrev 2011-06-18 22:42:35 följande:
    Nej, den såg ut exakt sådär, och var fastspänd i bil. Jag gillade det ju, för då var ju både docka och stol ordentligt fastspänd och utgjorde ingen fara. Det var en babydocka av storlek större, inte en babyborn utan mera "riktig"storlek. Reagerade för 4åriga systerdottern som var i famnen ville ju ha en sån... Ryser vid tanken på att det har varit ett riktigt babyskydd....
    Ja det är en äkta bilstol och ingen leksak. Jag hade som sagt en sådan till mitt förstra barn som föddes 00.
  • MammaHela
    cicci85 skrev 2011-06-22 07:09:42 följande:
    Min son äälskar att vara där! Han vill åka till ikea bara för att äta och sen vara i lekrummet! Det brukar alltid vara samma personal där så det är väl inte omöjligt att de har nån barnskötarutbildning.
    Jag har inga problem med att lämna in mina barn där heller. Nu är äldsta för gammal för att vara där. Men i min stad är kontrollen enorm,så jag är inte alls orolig,
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!