• MammaHela

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

1 och 1 är 3 skrev 2011-02-20 12:15:53 följande:
    Febrig lite loppa här men jag får nog ta mej till en affär och prova känns det som... surt att köpa ny stol när man har en men vad gör man... ungen måste ju sitta säkert!

Vill gärna ha en stol man sen kan vända så slipper vi köpa en till om ett par år bara. Har hört att då ska de va en stol man fäster i vanliga bältet och sen använder 5 punkts bältet till barnet. Detta för att inte barnet ska få tyngden från stolen i nacken vid en krock. Är det en sån du har? En hel djungel de här ju...
    Nej, nej ,nej. Man ska inte använda en vändbar stol, plus att använda fempunktsbälte framåt är rent idiotiskt enligt mig.

När man vänder ska man köpa en bältesstol, alltså en med ryggstöd, sidokrocksskydd och nackstöd med bälstesdragning. Inte med internsele.

Ja det är en djungel, men eftersom din dotter är så liten så blir det till att köpa en ny bakåtvänd, och sen en till ny när hon ska vändas.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • MammaHela
    1 och 1 är 3 skrev 2011-02-20 12:26:10 följande:
    De finns stolar som används med 5 punktsbältet även framåtvänt... vet inte var jag läst det men jag är säker på att de finns... Iaf så lutar det åt att de blir ny stol här då och sen ytterliggare en ny nrä hon vänds.

Då är ju frågan, Vilken stol köper jag, som får plats i min A3a, där hon i längsta möjliga mån kan sitta bakåtvänt?
    En two way, den tar inte så stor plats, den sitter lågt på sätet, den stolen kan barn sitta längst i. Finns en här i tråden som har sin 7(??)åring sittandes bakåt i den.

Ja det finns stolar som man kan sitta framåt emd 5 punktsbälte. Men de rekomenderas bara till barn med funktionshinder. VÄndbara stolar ska inte användas framåt, för de är för tunga för det. Jag skulle aldrig sätta mitt barn framåt med fempunktsbälte, det är som att be om att de ska bryta nacken. Tänkt dig själv att kroppen sitter stenhårt fast och huvudet far frammåt, nacken går av på en gång.
  • MammaHela

Var och kollade på den framåtvända bilstolen på Biltema igår, blev riktigt besviken på den. Tyget på nackskyddet passade så dåligt att skumplasten som satt som stoppning stack ut. Såg riktigt B ut.

• MammaHela
    Joico skrev 2011-02-20 17:47:56 följande:
    Det har jag aldrig sett.. var det så på alla? Jag tycker den ser riktigt bra ut faktistk
    Japp, varenda jag kollade på, på våran biltema.
  • MammaHela
    1 och 1 är 3 skrev 2011-02-20 20:32:41 följande:
    Hon lyckas inte utan stupar på näsan, halkar ur eller ja, slår sej iaf! Hon är nu 2,5 och inne i perioden KAN SJÄLV... och hon blir sååå arg varje gång när jag måste hjälpa henne....

Men en two way får vi nog åka och klämma på! Låter lovande, förrutom att man inte kan sova i den då...
    klart att de kan sova i den. Varför skulle de inte kunna göra det?
  • MammaHela
    1 och 1 är 3 skrev 2011-02-21 13:57:57 följande:
    cicci85 skrev 2011-02-21 08:55:21 följande:
    Vi hade oxå det till stolen och sonen satt jättebra, tappade nästan aldrig huvudet när han somnade! Sover mycket bättre med huvudstödet.
    Låter ju som sagt lysande! Ska ta mej till en butik idag och kolla på stolen och sen får det nog bli en sväng till helgen med mannen för att prova. för visst måste man få prova den i bilen!?
    Ja på babyproffsen har jag alltid fått testa i bilen, bara jag lämnat körkortet som pant i kassa först.
  • MammaHela
    Misery skrev 2011-02-25 10:22:39 följande:
    Min dotter som är 11 sa att hon fått skjuts hem av sin bästa kompis mamma från affären. Dottern sitter ju på kudde fortfarande när hon åker med oss men hennes kompis som är lika gammal men ca 20 cm kortare gör det inte. Mamman ifråga öppnade bara dörren och släppte in sin 2 åring i baksätet trots att dem har en bakåtvänd i framsätet. Kompisen och systern hade inga bälten och min dotter ifrågasatte varför men kompisen sa att hon inte behövde.
    När sen kompisen kom hem hit dagen efter så visade jag en film på youtube att så här händer det när man inte ha bältet på och en annan vad som händer när man inte sitter på kudde utan bara i vanligt bälte. Oj sa kompisen inget mer.
    Förväntade mig ett argt samtal från mamman men det kom inget. Men det hade jag tagit.
    Ofta jag ser mamman bara öppna bakdörren så 2 åringen kan hoppa in. För hon orkar inte sätta ungen i stolen. 

Angående bälten i bussen. Där jag bor så finns det alltid trepunktsbälte i bussarna. Bor i västmanland. 
    Ja en del länsbussar har trepunktsbälte här (Västmanland/Närke), men vissa har bara midjebälte, och stadsbussarna har inga bälten alls.
  • MammaHela

Skrev om Biltemas nya framåtvända stol för ett tag sen och påpekade att nackstödet såg jättekonstigt ut, som om överdragstyget var för litet.

Var där och kollade igen och på varenda stol som de hade in såg det ut så här:

Alltså stoppningen och den hårda platsen sticker fram och det går inte att få överdraget att sitta bra. Undra om babyskyddet är lika dåligt?
  • MammaHela
    Jempa L skrev 2011-03-01 20:55:00 följande:
    MammaHela: Det måste vara produktionsfel på den sändningen! När vi kollade sist (i uppsala) så tyckte jag att de såg ok ut. Jag kollade hur man höjde/sänkte huvudstödet och märkte ingenting om att tyget satt konstigt. Hoppas att det är en engångsföreteelse på just den sändningen, och att de tar ur dem ur sortimentet tills de får in "riktiga".
    De har haft dessa stolar framme sen innan jul, kommer inte ihåg när jag såg dem, men det var när jag letade plastgran. Så de har ingen tanke på att ta bort dem :(
  • MammaHela
    molnen skrev 2011-03-02 18:57:09 följande:
    Någon som vet något om Adventure ? är den bra ? vill ha den bästa bältesstolen på marknaden
    Den ska vara väldigt hård att sitta på, enligt kvinnan på babyproffsen är den jättebra att ha som extrastol i tex mormors bil. Men inte som stol att ha jämt.

Britax kid plus ska vara en av de bättre, men tyvärr är den så bred att vi får inte plats med dem i bilen, för vi har 3 barn bak och då får de inte plats en i mitten alls.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!