• MammaHela

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Finesse skrev 2011-08-01 08:39:04 följande:
    Kan du inte ta ett kort så får vi se när han sitter i tw.. kom ihåg att det är när öronen är över kanten (2/3 delar av huvudet) som stolen är urvuxen.. 

Dottern är 102 cm lång och kan sitta i tw i säkert 2 år till..  
    barn växer så olika. Det vanligaste är att benen är det som växer mest när de kommer i denna åldern, men tex min dotter hon är inte sån. Utan på henne så är det fortfarande överkroppen som växer mest. hon har lång överkropp och korta ben. Så även om hon är några cm kortare än sin kompis, så kan hon inte sitta bakåtvänt i hennes stol, för hon får inte plats med axlarna under högsta punkten för bältet.
  • MammaHela

Idag såg jag ett riktigt ärkepucko..

Hon åkte i en typ golf eller annan minibil, gammal som gatan och rostig som få.

Fram hade hon en bebis i babyskydd, bak satt en kvinna till och  4 barn och jag lovar ingen av dem var äldre än 4 år. De låg ganska nära oss på stranden så jag hade sett dem flera gånger under dagen.

• MammaHela

usch och fyy

Satt och pratade med två tjejer i dag, båda åker färdtjänst pga funktionshinder och båda har barn. Vilka problem de har när de ska åka med barnen, vilka hemska historier de berättade. Om att en chaufför ville pressa ner hennes 3 åring som väger 14 kg i ett babyskydd, eller när hennes bebis var liten och åkte babyskydd så orkade inte chauffören spänna fast stolen, så han tyckte att hon skulle hålla fast babyskyddet :o

• MammaHela
    norgesessan skrev 2011-08-04 11:03:42 följande:
    Är det någon som har en duoflex som kan kolla upp hur den monteras framåtvänd fast barnet ska sitta i internbälterna? (Gäller bakåtvänd säte i en husbil)
    Jag skulle nog sätta stolen framåtvänt, sätta på internbältena och sen på med bilens bälte ovanpå. För en duoflex kan bara sättas fast så framåntvänt.
  • MammaHela
    MammaHela skrev 2011-08-04 12:38:46 följande:
    Jag skulle nog sätta stolen framåtvänt, sätta på internbältena och sen på med bilens bälte ovanpå. För en duoflex kan bara sättas fast så framåntvänt.
    Alltså, det finns inga andra sätt att sätta den framåt.

Eftersom den ska åka bakåtvänt i alla fall fast den monteras framåt så skulle jag göra så.
  • MammaHela
    Joico skrev 2011-08-04 12:45:20 följande:
    Så får man absolut inte göra! Det bryter mot ECE-standarden. Man måste kunna knäppa loss barnet med endast en knapptryckning. Det är jätteviktigt vid t.ex brand, om man kör ner i vattnet...

Nu tycker jag att ni börjar hitta på lite egna monteringar här. Brukar vi inte vara ganska noga med att bilbarnstolar ska monteras rätt?!  Obestämd
    ja det har du helt rätt i, tänkte inte på det alls.
  • MammaHela
    norgesessan skrev 2011-08-05 14:05:35 följande:
    Så med andra ord, hon ljuger i annonsen... För den är inte godkänt.
    Kollar du på bilderna till stolen så ser du att den är godkänd för framåtåkande från 9 kg

http://212.112.179.20/images/83/8391387602.jpg
  • MammaHela

För det står väl inte i lagen att man måste sitta bakåt till man väger 15 kg. Det är väl bara att det inte finns några stolar som är godkända framåtvända under 15 kg?

Så om denna stol finns, och den är godkänd så är det tillåtet att ha barnet framåtvänd från 9 kg.

Vilket jag tycker är helt sjukt

• MammaHela
    norgesessan skrev 2011-08-05 20:18:00 följande:
    Mammahela, man får INTE sitta med BILENS bälte (trepunkt) före efter 15 kg. Spelar ingen roll vad det står på stolen. Från 9 kg kan barnet sitta framåt med internbältet.
    Så säger faktiskt lagen.
    kan du visa mig var den lagen finns. För vad jag har sett så finns det bara en lag som säger att barn under 135 cm ska sitta i godkänd anordning,.
  • MammaHela
    norgesessan skrev 2011-08-06 14:27:24 följande:
    mamahela, skrev ovan att jag inte hittade.
    jag såg inte det innan jag svarade på ditt förra.

Det är helt enkelt så, det är helt tillåtet enligt lagen att vända ett barn under 15 kg framåt, bara det sker i en stol som är godkänd för att vara framåtvänd.

Det är alltså inte ok att sätta en 9 kg barn i en stol som är godkänd från 15 kg.

Sjukt.. Ja men inte olagligt.
  • MammaHela
    Finesse skrev 2011-08-06 23:31:18 följande:
    Jo det är olagligt att sätta en 9 kg barn i en stol som är godkänd från 15 kg.

Man måste ju sitta i en godkänd skyddsutrustning.. och det är ju inte godkänt då = olagligt..
    Men det var ju det jag skrev. Att det är lagligt att sätta ett barn framåt i en stol som är godkänd från 9 kg, men inte från 15...
  • MammaHela
    norgesessan skrev 2011-08-06 23:45:12 följande:
    Stolen vi syftade på var godkänt från 9, en bältesstol. På andra står det 15, då är det olagligt att väga under 15 i den.
    Nu förstår jag inte, det var en framåtvänd stol från 9 kg, då är det helt lagligt att sitta framåtvänd i den från 9 kg...
    Inte ett dugg olagligt att väga under 15...
    Finesse skrev 2011-08-06 23:56:30 följande:
    Fast om det star 9 så är det väl 9?
    Ja precis så är det. Även om jag tycker att man är helt vrickad då... Men fortfarande helt lagligt
  • MammaHela
    stor grön drake skrev 2011-08-07 09:39:50 följande:
    hörde en hemsk diskussion igår, har två gånger försökt skriva ut hela storyn men laptoppen bytter sida så fort som jag använder musen...

så i korta drag, vad är bättre för en nyfödd bebis/barn som borde ha babyskydd?

-i en liggdel från 60-/70-talet med lastnät löst i baksätet
    -fastbunden i en vävd bärsjal och personen ser noga till att bilbältet inte är på bebisen

och jo, båda alternativen är åt helvete, men vilket skulle vara bättre?
    Om det är ett godkänt lastnät, som faktiskt säljs fortfarande och är godkänt att ha. Så måste det vara bäst.
  • MammaHela
    t0va skrev 2011-08-07 12:47:33 följande:
    Det står att den är 61 cm bred, den utan sidoskydden är 43cm, så det känns som om den är gigantisk. Har inte sett den än min butik har bara den "vanliga". Skulle faktiskt tvivla på att du kan ha 2 brevid varandra. 
    det är synd att de gör så.

Jag har en ford mondeo, en ganska stor bil mao, men med tre barn och alla sitter på någon sorts bilstol så var det bara akta rallysport som fungerade.

De två yngsta sitter i varsin sån, och i mitten sitter min stora tjej på en bilkudde.
  • MammaHela
    Cashew skrev 2011-08-07 13:01:32 följande:
    oj, det va stor skillnad på bredden. men å andra sidan så mig veterligen så finns det ingen bil med iso-fix i mitten bak. så det får bli en på var ytterplats bak. 
    behöver ni att någon ska kunna sitta i mitten så kommer nog den personen inte få plats.

Det är det som är problemet att vi är 5 i familjen, när vi hade bakåtvända stolar var det inga problem. Men nu när alla är så stora att de sitter framåt är det ett stort problem att få plats med 3 framåtvända stolar.

Så 11 åringen får sitta på bara bilkudde fast hon utan problem får plats i en med rygg och nackstöd, för alla stolar är så breda att de får inte plats.
  • MammaHela
    leij skrev 2011-08-09 14:56:23 följande:
    Hej,

Skulle bli glad om ni som kan så mycket om bilbarnstolar ville komma med lite kommentarer och synpunkter.
    Sonen är 5 mån och väger 8,6 kg och är 68 cm. Sitter själv gör han inte riktigt, lite vingligt åt sidorna Men det börjar bli dags för en ny bilstol då babyskyddet börjar bli trångt även att det är ett stort akta graco logicoo s.

I helgen var vi i en butik och provsatt lite olika stolar. Rent generellt så var det mycket mer plats kvar "över huvudet" på de akta graco stolar vi testade. Nu till dilemmat: Har hittat ett riktigt bra erbjudande på en cosmic comfort men den känns lite "oombonad" om man jämför mot hur belogic:en är. Är han "för liten" för en sån stol redan och ska man satsa på en belogic, har även kollat på britax highway som känns lite likställd med belogic. 

Vi har en Kia Ceed och i bildtråden ser det inte ut som att det är några problem med att få plats. Än så länge finns bara en stol i bilen. Vi gör lite längre resor ganska "ofta" då vi har 40 mil till mormor och morfar och än så länge har han sovit sig igenom större delen av dessa resor. Vad jag tänkte på med cosmic stolen är att huvudet kanske hänger fram om han somnar eftersom den känns lite mer rak i ryggen än de andra jag nämnde. Vad tycker/anser ni?
    INTE en cosmic, hade en sån till dottern och hon växte ur den fort som fan. Hon satt inge bra i den, och lutningsfunktionen är ett skämt. Det enda den gör är att vinkla upp benen och rumpan på barnen.
  • MammaHela
    norgesessan skrev 2011-08-09 17:01:21 följande:
    MammaHela, håller med, den lutningsgrejen var bara trams.

Annars ang. cosmicen är jag inte försjust i att bilbältet bara dras om två pinnar, alla andra utom cosmic och duologicm (vet inte omd et finns fler) har ju hål som bältet träs igenom.
    Det är säkert därför cosmic inte blev godkänt i det testet 2006.
    Ingen aktastol har väl hål?

Har haft duoflex och cosmic och båda dem så trädde man bara bältet om dessa horn. Men träs mobin genom hål i stolen?
  • MammaHela
    norgesessan skrev 2011-08-09 18:06:55 följande:
    Det står alla andra UTOM har ju hål.
    Menade förresten duoflex, inte duologic.
    jag läste "alla aktastolar utom cosmic"

blev lite knas =)
  • MammaHela
    norgesessan skrev 2011-08-20 08:51:37 följande:
    Jag har också varit med i en norsk trafikklubb, jag fick små LP plator. Vad jag känner mig gammal.
    var det med Televinken?

För jag var med i Televinkens trafikklubb och fick hem små LPsinglar =)
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!