• MammaHela

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Finesse skrev 2011-01-24 13:17:54 följande:
    Ja du gör som du vill.. men ring å fråga britax först en gång.. i deras bruksanvisning till hi-way står det att det är säkrare om bältet sitter under axlarna än över.. 
    Ja över är farligt, det ska sitta mer under än över, men nu är det så att hon har det överst och går inte att höja mera. Jag kan alltså inte spänna fast henne ordentligt, det blir ett sånt glapp på bältet att jag får in en knytnäve mellan kroppen och bältet om man drar i det. Alltså så funkar inte bältet som det ska och hon sitter farligt.

(det står ordagrant så här: The shoulder straps MUST be threaded through the slots in the cover and shell
    nearest the top of your child’s shoulders. If in any doubt use the slot just below the shoulder rather than above it (dia 1b).)

Hellre lite under än över, men det är för att man inte ska sätta in barn som har axelbältet gå ut ovanför huvudet på barnet.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • MammaHela
    t0va skrev 2011-01-24 13:41:40 följande:
    Jag kanske rör till det helt nu, men om bältet kommer ut under hennes axlar hur blir det då ett glapp i bältet? För om det är under nu och ni inte kan höja så sitter det ju rätt, det får inte sitta över axlarna. 

Du kan inte ta en bild och visa hur det ser ut så kanske någon här som är duktig kan bekräfta att det inte är rätt.  
    det blir ett glapp för att bältet kommer ut under axlarna, så bältet måste gå upp runt axlarna för att sen gå ner på framsidan över bröstet. Om du tänker dig hur din bh sitter.

Men eftersom hennes axlar blir alldeles nertrycka om man drar åt, så måste man släppa på bältet så det sitter lösare och hon sitter inte fast i stolen,.
    cicci85 skrev 2011-01-24 16:19:41 följande:
    Skillnaden på cosmic och twoway! Tycker det rör sig om betydligt mer än några centimeter
    Ja det är skillnad, men jag har testat henne i two-wayen på babyproffsen i lördags och utan overall så kommer bätet ut precis där axlarna är. Så den funkar inte heller. Tyvärr så är det så.
  • MammaHela

Jag skulle aldrig sätta mitt barn framåtvänd med internbälte på stolen, det blir mycket mer belastning på nacken eftersom stolen sitter fast i bilen och baret i stolen. Nacken knycket mycket mera då än om barnet sitter med vanliga bilbältet som då fjärdrar efter mer.

• MammaHela
    KaKje skrev 2011-02-08 20:41:05 följande:
    Det verkar aningens besvärligt att ta med bilstol i bussen. Ska du ha förankringsband också då? Vart ska du sätta dem??

Hur gammalt är ditt barn??
    Jag tar med en vanlig bilstol och så ser jag till att få sitta så att barnen åker mot färdriktningen, coh sätter fast henne med vanliga bältet till bussen.
  • MammaHela
    myran82 skrev 2011-02-15 10:11:36 följande:
    I går var jag inne och tittade på en besafe-stol med iso-fix. Det verkade nästan för enkelt att montera så jag vet inte om jag litar på det riktigt. Inga förankringsband så stolen sitter inte fast med något i bakkant eller hur man ska förklara. Finns det då ingen risk att den vid en krock "lyfter" i bakdelen? Väldigt svårt att förklara känner jag.

Iallfall så skulle man bara fästa med iso-fixen och sen med en insektsnyckel-liknade-grej göra så stödbenet trycks mer i golven & sen va det klart.

Stolen hade många andra funktioner som jag gillade, blandannat nackstödet & bältet samt magneter som håller undan bältet när man sätter in barnet. Onödigt egentligen, men smart =)
    skulle inte köpa en besafe alls. För de räcker bara till 18 kg, min dotter som är 3 år väger 18 kg nu.. Alltså måste vi köpa ny stol.
  • MammaHela
    myran82 skrev 2011-02-15 11:06:04 följande:
    Jag vet att de bara räcker till 18 kg. Anledningen är att min pappa ska ha stolen i sin bil (sonens morfar) och då behövs en stol som är enkel att ta i och ur eftersom han inte vill ha den där ständigt. Att flytta vår brio någon/några gånger i veckan är inte så kul. Blir han för stor är det väl inte hela världen, då får vi väl flytta brion (funkar väl ett tag men inte i flera år) mellan bilarna eller köpa en annan.

Fortsätter sonen att följa sin kurva väger han 18 kg vid ca 5 år.
    och hade dotter följt sin kurva hade hon vägt 13 kg vid 3 års ålder, inte 18
  • MammaHela
    norgesessan skrev 2011-02-16 08:41:19 följande:
    Igår skulle Emil och en pedagog från skolan gå en sträcka (15-20 minuter). Emil snurrade dock henne runt fingret och fixade så dom kunde åka bussen istället för att det var kallt

En annan lärare erbjöd att köra dom, men då svarade Emil att han inte kan åka bil utan bilbarnstol, för det har hade hans mamma sagt
    Dom åkte bussen.
    varför är det säkrare att åka buss utan bilstol än bil utan bilstol?
  • MammaHela
    myran82 skrev 2011-02-18 11:15:51 följande:
    Någo som vet ungefär hur gammal den här stolen är? Har sett likadana på secondhandaffären i min kommun och hoppas ingen köper dem. Måste vara alldeles för gamla eller hur?
    Länk?
  • MammaHela
    1 och 1 är 3 skrev 2011-02-20 11:11:55 följande:
    Kastar in samma inlägg här:

T har en Graco, Cosmic tror jag den heter... Hon sitter bakåtvänt i baksätet.

MEN, bältet räcker snart inte till längre, Har hon overall på sej får jag verkligen ta i för att kunna knäppa. Ungen sitter på plats iaf

Vad har ni för stolar till era ungar? T är ju inte JÄTTE stor... knubbig men liksom inte stor, 90 lång, 15,6 kg tung, dessutom är hon ju bara 2,5... lång tid kvar innan dags att vända ju. Hur gör jag?
    Cosmicen suger. Min tjej har växt ur den totalt. Även utan overall är den på tok för liten. Hon är 1 m lång, väger 18 kg och blir 4 i maj.

Köp en annan stol, Twoway är mycket större, men inte ens i den så är bältet högt upp för att min dotter ska få plats i den, så henne fick vi vända nu i helgen. Hon har för lång överkropp för att kunna sitta bakåt. Känns trist att vända innan 4, men när tom NTF säger att hon inte får plats bakåt så finns det inget att göra.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!