• MammaHela

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

norgesessan skrev 2011-06-22 09:27:48 följande:
    Nu har Jonathan suttit framåt i Emils stol för första gång. Han fick krupp inatt och maken fick köra honom till akuten. Jag fick veta det efteråt. Han ville ha koll på honom (normalt sitter han längst bak på tredje raden). som tur är kör det knappt bilar här på natten (fast den är starkt trafikkerat på dagen) och det tar bara 2-3 minuter att köra dit, om ens så mycket.

Han åkte i sin egen tillbaka.
    i ett sånt fall tycker jag det är befogat.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • MammaHela

Det finns många som jobbar inom förskolan som inte är mycket äldre och inte har utbildning heller på sommaren.

• MammaHela

Idag har jag bråkat lite på erikshjälpen här i Örebro. De sålde ett babyskydd från 01. Jag tog med det och letade reda på den yngsta personalen och gick fram och pratade med honom. Han hade ingen koll på att de kunde bli gamla och blev jättetacksam att jag berättade om att de blir gamla. Han skulle sprida detta vidare och kolla igenom alla bilstolar de hade på lager och slänga alla som var för gamla :D

• MammaHela
    mjuik skrev 2011-06-22 18:27:15 följande:
    Ni som har jättekoll på hur gamla stolar får vara och hur man kollar hur gammal stolen är, kan ingen skriva ihop en liten lathund/informationsblad som man kan skriva ut.
    Jag är rätt dålig på såna här saker så jag vet inte riktigt vad jag ska säga om jag ser en alldeles för gammal stol till salu. Då vore det skönt att ha lite information på ett papper att dela ut.
    det ska finnas en stämpel på baksidan av stolen vilket år och månad som de är tillverkade.

Så här står det på NTF
    Man brukar beräkna att en bilbarnstol har en livslängd på ungefär 10 år. Det bör dock inte vara äldre än ca 5 år då det tas i bruk av ett nytt barn.

För ett babyskydd är livslängden något kortare, mellan 5 och 7 år.

När bilbarnstolen åldras finns risk för att materialet blir sprött och kanske inte kan garantera samma säkerhet vid en eventuell krock.

Om bilbarnstolen varit med om en olycka ska det kasseras direkt, oavsett skick.
  • MammaHela
    chevroletta skrev 2011-06-23 10:50:05 följande:
    jag gjorde likadant på en lokal loppis i stan, första gången blev de glada åt min hjälp, men nästa gång ja satill så skrek hon åt mig (lördag, fullt med folk) -Du ska inte komma hit och tro att du är nåt, tömma våran fina butik...
    alla kunder stannade upp o glodde på oss, de trodde nog att jag snott saker =(
    jag försökte förklara att stolarna är farliga, men hon sa att jag inte hade med det att göra, det var upp till kunderna att veta, hon brydde sig inte ett dugg ifall nåt skulle hända, inte hennes problem tyckte hon.
    Jag an,älde till NTF men det gjorde inget heller, så synd om den ev stackars familjen som köpte i god tro...tänk om nåt skulle hända... 
    Du kan ju alltid sätta upp papper med reglerna för bilstolar på dörren, eller dela ut till folk som tittar på dem.
  • MammaHela

Det är inte föbjudet att informera folk =)

• MammaHela
    straw2008 skrev 2011-06-29 10:22:12 följande:
    Vi har en two way till vår snart 3 åriga son, han åker frammåt i den. Vi provade att sätta den bakåt men det gick bara inte (saab 9-5). HAr en hi way till dottern o den kan sonen absolut inte heller åka i, han är ca 90 lång o väger 14 kg.
    På vilket sätt gick det inte?

För det är konstigt att barn som är 2-3 år äldre och både längre och tungre får plats bakåtvända i sådana bilar?

Det handlar nog lite mer om vilja är kunna där va?
  • MammaHela
    straw2008 skrev 2011-06-29 10:22:12 följande:
    Vi har en two way till vår snart 3 åriga son, han åker frammåt i den. Vi provade att sätta den bakåt men det gick bara inte (saab 9-5). HAr en hi way till dottern o den kan sonen absolut inte heller åka i, han är ca 90 lång o väger 14 kg.
    och du vet om att det är inte ens godkänt att sitta framåt innan 15 kg va?
  • MammaHela
    Alexis mamma skrev 2011-06-30 23:44:33 följande:
    sen har vi alla dessa tvserier - i criminal minds eller om det var csi satte de in babyskyddet löst och framåtvänt och i SVENSKA serier som t.ex gynekologen i askim sätter de 2 åringar i framåtvända bilstolar - vad ger det för signaler liksom???
    Nått som stör mig så enormt är bokserien Kråke som ska vara så pedagosisk och jättebra. Där sitter Kråke 5 år och lillasyster som är 3-4 år framåtvända på bilkudde *mutter* Den riktar sig ändå mot barn och ska lära dem massa saker.,

Jag har mailat och ifrågasatt, men inte fått svar, någon mer som kan tänka sig att ställa upp och maila dem?
  • MammaHela
    t0va skrev 2011-07-12 20:22:55 följande:
    norgesessans kille som är född 05 är ca 60cm lång sittandes. Vet inte hur lång han är annars men det kanske är så att du har en som har lång överkropp. 

Har du tur så växer hans ben ikapp, verkar som om min snart ettåring också har lång överkropp. Har märkt det när det gäller overaller så får vi alltid vika upp i benen om det ska sitta bra i grenen.  
    Min 4 åring har med oroligt lång överkropp. Fick vända henne en månad innan hon fyllde 4 för hon har så lång överkropp att bältena komma ut under axlarna, och så får de absolut inte vara, för om jag krockar så mosas hennes ryggrad ihop. Dottern fick liksom hasa fram med rumpan för att vi skulle kunna spänna fast henne så hon sitter fast.

Så för våran del fanns det inget att göra utom att vända henne.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!