• MammaHela

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

gahhhh

idioten till ex har haft våran 3 åring sittnades i en 4 år för gammal stol, farmåtvänd i en stol som är bakptvänd. Plus att stolen är helt trasig, hälften av all frigolit var bortbrutet..

Jag såg det när jag hämtade barnen och jag tog helt enkelt med mig den stolen och talade om att den tänkte jag slänga, skulle han köra med henne i bilen får han skaffa en vettig stol.

Men nu är väl risken stor att hon får sitta framåtvänd på en bilstol, men hellre det än så som hon satt.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • MammaHela
    norgesessan skrev 2010-11-11 20:57:00 följande:
    Det måste vara otroligt jobbigt att inte ha nåt att säga till om.....
    hur menar du nu? Jag vet inte hur jag ska tolka detta inlägg... är påpissigt humör just nu, så jag läser det ironiskt, men vill bara kolla.
  • MammaHela
    Joico skrev 2010-11-12 17:50:50 följande:
    ?? Jag tror inte att hon menar något annat än det hon skrev. Att det måste vara jobbigt att inte ha nåt att säga till om, för det har man ju inte direkt när man har delad vårdnad.
    som jag trodde när jag läste om det =)

Det är asjobbigt.. han gör så mycket lustiga och idiotiska saker att jag blir gråhårig, och jag kan inte göra något åt det. SKITJOBBIGT!!
  • MammaHela

Nu behöver jag experthjälp av er.

Jag har en dotter som fyller 4 år i maj. Just nu sitter hon bakåtvänt i en Graco Cosmic. Hon sitter inte alls bra i den, hon har jättebra plats med benen, men huvudet är ca 2 cm från vindrutan, plus att bältet kommer ut ca 2,5 cm under axlarna. Så det går inte att dra åt bältet tillräkligt hårt för då gallskriker hon och det blir stora röda märken på¨axlarna. Så hon kasar ner och då trycker bältesspännet in mellan benen så hon får röda stora märken där. Dottern är inte ovanligt stor för sin ålder, utan hon ligger på kurvan. Men hon har nästan lika lång överkropp som sin storasyster som är 10.5. Så hon har jättekomstiga proportioner.

Bara att inse, stolen är urvuxen :S

Var på babyproffsen och skulle prova ut en ny stol, har hört att Two-way är den största stolen, de plockar fram en sån, och den är exakt lagom nu, alltså växer hon så att hon blir 1-2 cm längre i överkroppen så är även den för liten.

I affären rekomenderade de oss att köpa en Britax kid plus, för den var den säkraste framåtvända stolen eftersom sidoskydden växte med barnen. Men jag vet att barnen ska sitta bakåt till helst 5 år, men eftersom min dotters överkropp verkar växa mer än benen så undrar jag hur länge hon kan sitta i den.

Ringde till NTF när jag kom hem, tyvärr fanns inte den som är expert på bilstolar på plats förän på måndag, men hon jag pratade med sa att vi skulle absolut inte ha henne bakåtvänd i framsätet alls, eftersom huvudet var alldeles för nära vindrutan, det var helt livsfarligt. Att sätta stolen bak går inte alls, eftersom stödbenen som hör till stolen (den är godkänd i framsätet utan stödben om den lutar mot vindrutan) inte finns. Skulle man sätta den i baksätet med stödben så¨kan ingen sitta fram, för då måste den stolen vara så långt fram att ingen får plats där.
    Vi är fem personer i familjen så alla platser måste det sitta någon på.

Så hur fan ska jag göra????

• MammaHela
    Jempa L skrev 2011-01-22 16:11:07 följande:
    MammaHela: Var det hjässan eller öronspetsarna ni gick efter? Låter märkligt att hon skulle vara för lång för Two-wayen nämligen. (Min femåring har fortfarande plats att växa i den.) Two-wayen är väldigt låg i sitsen, vilket ofta är en fördel jämfört med de stolar som står på en ställning, typ cosmic. Så om hon är nära bilrutan nu i cosmicen så är det inte säkert att det blir lika nära med en Two-way. Dels för att vinkeln kan bli annorlunda och barnet sitter lite lägre. Men det måste ju provas i bilen förstås.
    vindruteproblemet försvinner med two-wayen, men när hon satt i den på affären så var axlarna precis i jämnhöjd med där bältet kommer ut.

Ja det är konstigt, men hon verkar ha väldigt konstiga proportioner, för hon kan utan problem ha 98 på byxor, men på tröjor behöver hon ha 110 för att de inte ska glipa i magen (hon väger 17 kg så hon är inte tjock om magen) men då är ärmarna toklånga.

Väntar tills på måndag och ska prata med experten på NTF, men nu under helgen får hon åka i brorsans Rally Sport, för i framsätet i aktan sätter jag henne inte igen.
    För visst sitter hon säkrare i Rally Sporten än om jag vänder cosmicen?
  • MammaHela
    Jempa L skrev 2011-01-22 16:28:17 följande:
    MammaHela: Ja, en ren bältesstol är bättre än en framåtvänd kombistol! I bältesstolen har du rätt förutsättningar för hur bältet dras över kroppen. I en kombistol hamnar bältet ofta fel vid höfterna, och för långt från kroppen vid axeln.
    Tack, då har jag gjort så gott jag kan nu i helgen i alla fall.

Hoppas på ett bra svar på måndag hur vi ska göra ang hennes långa överkropp :S
  • MammaHela

Nu har jag pratat med Lasse på NTF, och han sa att jag kan vända henne nu, för det är farligare att hon sitter i den bakvända som är för liten. Han ansåg även att det inte var någon vits att köpa en Two-way heller för den är bara några cm längre och hon kommer säkert att växa ur den nästan på en gång.

Han berättade även att det är väldigt vanligt att man måste vändra barnen strax innan 4 år, för medellängden på barnen har ökat de senaste 20 åren, och stolarna hänger inte med.

• MammaHela

Men även om era barn är längre än min dotter, så kan hon ha längre överkropp än era barn. Det handlar om proportioner, de flesta barn i denna ålder så växer mest benen, alltså så funkar stolen längre än vad man från början tror. Men min dotter är så lång i överkroppen fast benen är korta så hon får bältet att komma ut under axelhöjd. Det är farligare än att vända henne framåt enligt NTF.

Vi har provat two-wayen och det handlar om någon cm till innan den är för liten med. Men hennes storebror som är 7 år, han skulle få plats i den ett tag till, fast han är mycket längre än henne, för på honom är det benen som är det mesta av kroppslängden.

Jag litar mer på NTF som ger ut råden, än vad de säger i affärer och på nätet. Säger han att hon inte kan sitta så för det är farligt, ja då litar jag på honom, han är ändå experten.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!