• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    sarasessi skrev 2013-05-14 22:25:17 följande:
    Hej!

Vi har en son som heter EDVIN (Oscar William) och börjar nu fundera på namnval till nästa barn även om det inte är aktuellt just nu. Flicknamn har vi redan bestämt oss för Alma, men pojknamn är svårare. Jag gillar Valter och Ludvig, men det ratar sambon. Namn som vi tycker är fina men som vi inte tycker passar med efternamnet är: Sam och Love. Namn som vi även tycker är fina men som går bort pga att de finns i vår närhet är: Arvid, Gustav, Oskar, Hugo och Jonatan.  

Så har du några förslag på pojknamn som passar med Edvin? Efternamnet är Bank :)    
    Valter och Ludvig passar finfint med Edvin. Snyggt att V:et återkommer i båda syskonens namn. Synd att pappan inte gillar namnen. Har han några egna förslag?

Fler pojknamn med V:
    Alvar Viktor Vilhelm Ivar Vilgot

Fler förslag:
    Adam Fabian Jakob Samuel Axel August Julius Johannes Helmer Emanuel Aron
  • kevlarsjäl1

Hej igen. Jag skrev här för ett tag sen ang namnförslag till Ediths lillebror eller lillasyster. Det blev en liten bror och även om vi var inne på Frank, Albert m fl så känns det som det lutar åt att han är en liten Bo (gillar även Bosse så det gör inget om han blir kallad även det). Tänkte höra om du har någon fakta om namnet?

Tack på förhand!

• spöke
    kevlarsjäl1 skrev 2013-05-15 10:48:37 följande:
    Hej igen. Jag skrev här för ett tag sen ang namnförslag till Ediths lillebror eller lillasyster. Det blev en liten bror och även om vi var inne på Frank, Albert m fl så känns det som det lutar åt att han är en liten Bo (gillar även Bosse så det gör inget om han blir kallad även det). Tänkte höra om du har någon fakta om namnet?

Tack på förhand!
    Bo är ett fornnordiskt namn som betyder bofast. Namnet har inte varit så poppis de senaste årtiondena, men nu är det på väg tillbaka. Ökar lite i popularitet för varje år. Förra året fick 42 nyfödda gossar namnet Bo. Namnet var populärast på 30-, 40- och 50-talen.

Statistik från SCB:
    Det finns 89627 män som har förnamnet Bo. Av dessa har 43869 namnet Bo som tilltalsnamn.
  • sarasessi
    spöke skrev 2013-05-15 10:26:15 följande:
    Valter och Ludvig passar finfint med Edvin. Snyggt att V:et återkommer i båda syskonens namn. Synd att pappan inte gillar namnen. Har han några egna förslag?

Fler pojknamn med V:
    Alvar Viktor Vilhelm Ivar Vilgot

Fler förslag:
    Adam Fabian Jakob Samuel Axel August Julius Johannes Helmer Emanuel Aron
    Tack för jättefina namnförslag! Flera av namnförslagen fanns med på sonens namnlista. Sambon verkade gilla några av dessa namnen, så tack för hjälpen! Jag kanske återkommer när det är dags :)  
  • spöke
    kevlarsjäl1 skrev 2013-05-15 21:45:26 följande:
    Tack! :)
    Så lite så.
  • spöke
    sarasessi skrev 2013-05-16 09:09:17 följande:
    Tack för jättefina namnförslag! Flera av namnförslagen fanns med på sonens namnlista. Sambon verkade gilla några av dessa namnen, så tack för hjälpen! Jag kanske återkommer när det är dags :)  
    Solig
  • Sockerbullen

Tack snälla spöke för all fin hjälp, igår föddes vår son, det stod mellan Astor eller Vide, efter lottning fick han namnet Vide tillslut, känns helt rätt :)

• Sweethart

Hej spöket! Blev hänvisad till dig i min tråd angående funderingen kring när några namn varit som mest populära.

Jag undrar när var Alice, Elsa och Elise på modet?

• Vulpecula

Spöke får ursäkta, men jag tycker just sådant är så intressant att undersöka att jag lade upp en popularitetskurva för dessa tre på min namnblogg: http://olympiasoliver.blogspot.se/2013/05/elsa-alice-elise.html

Kortfattat så var både Elsa och Alice som störst omkring 1910, men populära flera årtionden före och efter också. Elise var mer jämnvanligt under en längre period, från 1870 till 1930 ungefär. Och så är de förstås väldigt på modet just nu också. ;)

Min blogg om namn: olympiasoliver.blogspot.com
Svar på tråden Spökes namn(t)råd