• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Eba

Hej Spöke! Nu är vår son visserligen bara åtta veckor gammal, men jag börjar redan fundera på namn till hans framtida syskon :) Sonen heter Frank och jag skulle gärna vilja ha förslag på namn som är i samma stil.

• marthamydear

Hej Spöke!

I augusti kommer första barnet och vi har kört fast totalt vad det gäller pojknamn. Om det blir en liten tjej så blir det en Juno, men pojknamn har vi inget alls som känns riktigt bra. Ett tag var vi inne på Vide, men insåg att det kan bli problematiskt med ett efternamn som börjar på R. Har du några förslag?

• Zinnas

Hej igen. Tänkte höra vilka namn som du tycker passar med Elliot? Pojknamn då, alltså :)

• spöke
    Lemonysnickets skrev 2013-06-04 19:23:25 följande:
    Hej spöke! Jag gillar namnet Sigur till en pojke, vart kommer det i från? Den enda jag har hört med namnet är en liten norsk kille! Skulle också vilja vete mer om det norska pojknamnet Sondre!

Tack! 
    Hej! Ursäkta att svar har dröjt.

Sigur och Sigurd är olika former av samma namn: Sigurðr. Det är ett gammalt fornnordiskt namn sammansatt av 'sig' som betyder 'seger' och 'vordr' som betyder 'väktare'.

Sondre är en form av Sundri. Namnet har okänt ursprung (men det finns så klart en rad olika teorier). Namnet har ökat mycket i popularitet i Norge under 2000-talet. Men det är ovanligt i andra länder.
  • Lemonysnickets
    spöke skrev 2013-06-14 18:06:13 följande:
    Hej! Ursäkta att svar har dröjt.

Sigur och Sigurd är olika former av samma namn: Sigurðr. Det är ett gammalt fornnordiskt namn sammansatt av 'sig' som betyder 'seger' och 'vordr' som betyder 'väktare'.

Sondre är en form av Sundri. Namnet har okänt ursprung (men det finns så klart en rad olika teorier). Namnet har ökat mycket i popularitet i Norge under 2000-talet. Men det är ovanligt i andra länder.
    Tack spöke!!
    Alla sätt är bra utom de tråkiga - Povel Ramel
  • spöke
    Eba skrev 2013-06-05 11:47:08 följande:
    Hej Spöke! Nu är vår son visserligen bara åtta veckor gammal, men jag börjar redan fundera på namn till hans framtida syskon :) Sonen heter Frank och jag skulle gärna vilja ha förslag på namn som är i samma stil.
    Hej! Solig

Vad tycker du om ... ?

Frank & Edith
    Frank & Annie
    Frank & Lilly
    Frank & Alice
    Frank & Doris
    Frank & Iris
    Frank & Nancy
    Frank & Sally
    Frank & Ester
    Frank & Ellie

Frank & Ian
    Frank & Henry
    Frank & Edgar
    Frank & Rufus
    Frank & Harry
    Frank & Leonard
    Frank & Ossian
    Frank & Elvis
    Frank & Edmund
    Frank & Arthur
  • spöke
    marthamydear skrev 2013-06-08 20:09:02 följande:
    Hej Spöke!

I augusti kommer första barnet och vi har kört fast totalt vad det gäller pojknamn. Om det blir en liten tjej så blir det en Juno, men pojknamn har vi inget alls som känns riktigt bra. Ett tag var vi inne på Vide, men insåg att det kan bli problematiskt med ett efternamn som börjar på R. Har du några förslag?
    Hej!

Ibland kan det ju bli lite krångliga möten mellan för- och efternamn. Vide + R-efternamn kan göra att det uppfattas som Vidar. Men jag tycker inte att det är något större problem och att ni bör välja bort Vide pga det.

Fler förslag:
    Love Truls Leo Alvar Isar Bruno Elvin Frode Lave Malte

• spöke
    Zinnas skrev 2013-06-08 21:13:33 följande:
    Hej igen. Tänkte höra vilka namn som du tycker passar med Elliot? Pojknamn då, alltså :)
    Namn med lite internationell känsla - precis som Elliot.

Alexander Caspian Florian Gabriel Nicolai Ossian Dante Jack Adrian Casper

• spöke
    kissemisse skrev 2013-06-15 21:07:42 följande:
    hej! Hoppas du kan hjälpa mig. Har du information kring vad Ebba betyder?

Tack så mycket!
    Det är en feminin form av det forntyska namnet Eberhard, som betyder vildsvin. Har funnits i Sverige åtminstone sedan 1400-talet.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd