• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • kissemisse
    spöke skrev 2013-06-17 13:38:47 följande:
    Det är en feminin form av det forntyska namnet Eberhard, som betyder vildsvin. Har funnits i Sverige åtminstone sedan 1400-talet.
    Tackar för informationen. Jag sökte lite på nätet och läste någonstans att Ebba eventuellt kunde betyda vildsvin och nu fick jag det bekräftat av "namnexperten". Vi funderar på att ge kommande bebis namnet Ebba men känns nu mindre kul att det betyder vildsvin, vill ha ett namn med fin innebörd.Gråter

Vill även ha ett namn med lång tradition i Sverige, vilket Ebba däremot har!

• spöke
    kissemisse skrev 2013-06-17 21:19:50 följande:
    Tackar för informationen. Jag sökte lite på nätet och läste någonstans att Ebba eventuellt kunde betyda vildsvin och nu fick jag det bekräftat av "namnexperten". Vi funderar på att ge kommande bebis namnet Ebba men känns nu mindre kul att det betyder vildsvin, vill ha ett namn med fin innebörd.Gråter

Vill även ha ett namn med lång tradition i Sverige, vilket Ebba däremot har!

Fast vildsvinsungar är himla söta!

Här kommer lite förslag på väletablerade flicknamn med trevlig betydelse:
    Alma (spanskt namn, betyder själ)
    Klara (latinskt namn, betyder klar/ljus)
    Frida (nordiskt namn, betyder skön/älskad)
    Greta (kortform av Margareta, persiskt namn, betyder pärla)
    Ester (persiskt/hebreiskt namn, betyder stjärna)
    Doris (grekiskt namn, betyder gåva)
    Rosa (latinskt namn, betyder ros)
    Sofia (grekiskt namn, betyder vishet)
    Vera (ryskt namn, betyder tro)
    Iris (grekiskt namn, betyder regnbåge + finns en fin blomma som heter så)

• Zinnas
    spöke skrev 2013-06-17 13:36:58 följande:
    Namn med lite internationell känsla - precis som Elliot.

Alexander Caspian Florian Gabriel Nicolai Ossian Dante Jack Adrian Casper

Ossian gillar vi båda. Matheo, som du tipsade om innan, har vi lite funderat på också. Lillebror har kommit nu, och han har fått heta Matheo i en dag nu, så vi får se om det passar eller inte. Har du fler förslag på "nyare", inte ännu så populärna namn? 
    På förslagslistan har vi haft namn som Matheo, Ossian, Amos, Colin, Elton osv. namn som känns lite engelska alltså.. :) 
  • Palma

Hej Spöke! Nu är Sunes lillebror här och ja, namnförslagen har varit många på slutet hade vi tre finalister som testades och diskuterades; Björn, Peter och så vinnarnamnet Svante!
    Svante är kanske inte riktigt så ovanligt på bebisar idag som jag skulle velat och det är alldeles för matchigt med Sune egentligen. Men, vad gör man? Det är ju en Svante!
    Tänkte bara tacka för hjälpen, gillar din tråd massor!!

• Wendela72
    spöke skrev 2013-02-13 17:32:47 följande:
    Vad är reglerna?
    Andreas och Linda känns som namn från samma generation, liksom Amadeus och Lovelia. Ska nummer fem matcha samtliga syskon eller bara ena gruppen? Vill ni fortsätta med namn på A och L eller köra en helt ny bokstav?
    Hej spöke! I mars tittade en liten tös ut och de blev en Elise Danielle.
    Tack för all hjälp!
  • trinity e

Hej Spöke!

Frågar å en väns vägnar; hon har en son som heter Pontus. Nu kommer hans lillebror snart, vad passar ihop med Pontus?

Tack på förhand!    

• spöke
    Zinnas skrev 2013-06-21 14:13:43 följande:
    Ossian gillar vi båda. Matheo, som du tipsade om innan, har vi lite funderat på också. Lillebror har kommit nu, och han har fått heta Matheo i en dag nu, så vi får se om det passar eller inte. Har du fler förslag på "nyare", inte ännu så populärna namn? 
    På förslagslistan har vi haft namn som Matheo, Ossian, Amos, Colin, Elton osv. namn som känns lite engelska alltså.. :) 
    Hej! Har haft lite semester. Har ni hittat något namn som passar än?
  • spöke
    Palma skrev 2013-07-04 16:26:45 följande:
    Hej Spöke! Nu är Sunes lillebror här och ja, namnförslagen har varit många på slutet hade vi tre finalister som testades och diskuterades; Björn, Peter och så vinnarnamnet Svante!
    Svante är kanske inte riktigt så ovanligt på bebisar idag som jag skulle velat och det är alldeles för matchigt med Sune egentligen. Men, vad gör man? Det är ju en Svante!
    Tänkte bara tacka för hjälpen, gillar din tråd massor!!
    Grattis till lille Svante! Jag gillar Svante massor.
  • spöke
    Wendela72 skrev 2013-07-14 03:23:30 följande:
    Hej spöke! I mars tittade en liten tös ut och de blev en Elise Danielle.
    Tack för all hjälp!
    Grattis till lilla Elise!
  • spöke
    trinity e skrev 2013-07-14 12:59:56 följande:
     Hej Spöke!

Frågar å en väns vägnar; hon har en son som heter Pontus. Nu kommer hans lillebror snart, vad passar ihop med Pontus?

Tack på förhand!    
    Pontus & Viktor
    Pontus & Jesper
    Pontus & Samuel
    Pontus & Alexander
    Pontus & Filip
    Pontus & Martin
    Pontus & Simon
    Pontus & Gabriel
    Pontus & Emanuel
    Pontus & David

Solig