• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    gröna L skrev 2013-08-16 19:53:24 följande:
    Tack snälla för listan! Jag gillar mest de lite längre och mjukare. Tyvärr får jag nästan säga, för de kan ofta tas för franska namn med stumma e. Gillar tex Simone, men tror det ofta blir med stumt e. Gillar även Adeline, samma problem där
    Ja, många av de långa namnen kan man köra franskt uttal på... och då försvinner ju e:et. Du får fundera på pass viktigt det är för dig att ett namn alltid uttalas på ett och samma sätt och väga det emot hur mycket du gillar de där e-slutande namnen.
  • spöke
    Ragdoll skrev 2013-08-17 22:23:56 följande:
    Har läst att Ebba skulle kunna betyda stark själ?  villket känns som en betydligt trevligare betydelse.
    Namnforskning och etymologi är ingen exakt vetenskap och ett namn kan ha flera olika urspung och betydelser. Enligt mina källor kommer Ebba från Eberhard - där eber står för vildsvin och hard står för hård (men hård skulle kunna vara en synonym för 'stark'). Var 'själ' kommer ifrån vet jag dock inte. Kan bläddra igenom mina namnlexikon en gång till ikväll.
  • spöke
    Jota skrev 2013-08-19 10:30:36 följande:
    Hej spöke! Först vill jag, som så många andra, tacka för en intressant tråd. Vi väntar en son och letar efter det perfekta namnet till honom. Jag hoppas att du kan hjälpa oss att komma på lite nya idéer!

Så vad är det "perfekta" namnet för oss? Jo, vi har några fasta krav och några mer... bonuskrav. Som följer:

Krav:
    Kort, högst två stavelser.
    Ett enkelt namn som folk känner igen och förstår hur det ska stavas och uttalas.
    Ett namn som inte är för vanligt, åtminstone inte bland nyfödda/småbarn.
    Vi letar främst efter ett namn med nordiskt ursprung eftersom storebrors namn har det och vi gärna vill att namnen ska passa i stil.

Bonuskrav:
    Det ska helst vara ett mjukt namn.
    Det får gärna vara lite tjusigt, eller hur jag ska uttrycka det. (Förstår att det här är en svår punkt eftersom det handlar mycket som personliga associationer.)

Storebror har ett namn som jag tycker stämmer in på alla de här kriterierna. Eftersom jag är alldeles för nyfiken på om hans namn kommer dyka upp bland dina förslag så avslöjar jag det inte riktigt än. ;)

Okej - korta, enkla, mjuka, tjusiga, nordiska namn som inte är alltför poppis!

Einar Assar Frej Halle Björn Almar Kjell Olof Signar Sune Leif Halvar
    Hilmer Agne Alf Bo Alvar Eivar Hjalmar Eivind Elof Finn Lave Magne
  • Taggen

Snälla spöke, vad tror du om att ge en nyfödd namnet Elna? Jag oroar mig dels för att det ska uttalas Eel-na i stället för Ell-na, men också för att det ska låta lite "hitte på", även om det ju inte är det.

Har du förslag på andra namn i samma stil, tvåstaviga och helst inte på topp hundra? De får gärna låta lite kavata, jag tänker namn som en rejäl bondpiga kunnat ha!

Våra andra förslag är just nu Ellen och Alma, kanske Ilse, och bebisen kommer om ett par veckor. Panik!

• spöke
    Taggen skrev 2013-08-19 15:56:25 följande:
    Snälla spöke, vad tror du om att ge en nyfödd namnet Elna? Jag oroar mig dels för att det ska uttalas Eel-na i stället för Ell-na, men också för att det ska låta lite "hitte på", även om det ju inte är det.

Har du förslag på andra namn i samma stil, tvåstaviga och helst inte på topp hundra? De får gärna låta lite kavata, jag tänker namn som en rejäl bondpiga kunnat ha!

Våra andra förslag är just nu Ellen och Alma, kanske Ilse, och bebisen kommer om ett par veckor. Panik!
    Jag har aldrig hört någon säga Eeelna, men det kanske förekommer. Dock är ju folk vana vid namn som Elsa och Elma som ju har korta e-ljud. Elma är inte så vanligt heller.

Ni verkar gilla namn med L i, så här kommer fler förslag:

Hilma Hilda Hulda Hildur Mildred Tekla Blenda Ylva Olga Helga Elsy/Elsie Elvy/Elvi Flora Sally Edla Lisen Lotta
  • Jota
    spöke skrev 2013-08-19 15:46:41 följande:
    Okej - korta, enkla, mjuka, tjusiga, nordiska namn som inte är alltför poppis! Einar Assar Frej Halle Björn Almar Kjell Olof Signar Sune Leif Halvar

Hilmer Agne Alf Bo Alvar Eivar Hjalmar Eivind Elof Finn Lave Magne

Tack för förslagen! Vissa av dem är FÖR ovanliga (Halle, Halvar, Agne, Signar, Lave, Almar, Eivind, Eivar), som bara några hundra personer heter. Det känns som att risken är för stor för att det ska bli ett "Vad sa du att du hette sa du?"- namn och det vill vi undvika.

Einar har vi diskuterat. Bo, Alvar, Finn, Björn och Alf är namn som jag BORDE gilla, men som av olika anledningar inte känns rätt.
  • spöke
    Jota skrev 2013-08-19 17:58:49 följande:

Tack för förslagen! Vissa av dem är FÖR ovanliga (Halle, Halvar, Agne, Signar, Lave, Almar, Eivind, Eivar), som bara några hundra personer heter. Det känns som att risken är för stor för att det ska bli ett "Vad sa du att du hette sa du?"- namn och det vill vi undvika.

Einar har vi diskuterat. Bo, Alvar, Finn, Björn och Alf är namn som jag BORDE gilla, men som av olika anledningar inte känns rätt.
    Okej, inte FÖR ovanliga då alltså...

Här kommer fler förslag (men alla är dock inte typiskt mjuka namn):

Algot
    Eskil Sven Tage Tord Holger Ivar Alve Gusten Sture Sixten
    Vidar Torsten Reidar Helge Hilding Joar Ragnar Malte Astor
    Rune
    Stig Birger Viggo Ture Folke Torkel Gunnar Egil Tore
    Truls Svante

• spöke
    Taggen skrev 2013-08-19 19:50:59 följande:
    Tack för tips! Elsie och Lisen har vi pratat om.
    Annars finns det ju söta pignamn utan L också:

Kajsa Asta Britta Sonja Gerda
  • MiaFia

Tack för en underbar tråd för oss namntokiga :)

Om du har tid skulle jag vilja veta lite mer om ursprung, betydelse och popularitet (nu och förr) för namnen Vanja, Isolde, Henry och Florian. Tack på förhand! 

Svar på tråden Spökes namn(t)råd