• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    BeautifulPink skrev 2013-08-01 08:28:03 följande:
    Vi börjar fundera på en trea. Vi har två söner som heter Neo och Viggo. Vill ha nåt liknande namn. Inte längre än fem bokstäver och inte för vanligt. Har haft tjejnamnet Theia som förslag sen första sonen låg i magen. Är fortfarande en favorit men kan ändra mig. Vill gärna ha förslag.
    Eftersom Neo och Viggo är två väldigt olika namn både när det gäller stil och ursprung så finns det inget speciellt tema som du behöver följa. Visserligen slutar båda namnen på O, men det blir nog lite väl mycket av det goda om även nummer tre ska ha ett sådant namn. Blir lätt lite kennelvarning när det är fler än två.

Det som namnen har gemensamt är att de ligger i tiden. De förekommer bland barn födda på 2000-talet, men är inte så vanliga i de närmast föregående generationerna (även om namnen inte alls är nya i sig). För att gallra bland alla namn kan man då, förslagsvis, börja med att titta på namn som känns moderna idag och kanske hoppa över namn som var poppis för ett par årtionden sedan men som verkar hopplöst ute just nu, t.ex. Anita och Anders.

Theia är gulligt. Funkar bra, tycker jag. Passar in i "mallen" för moderna namn (med liknande namn som Meja, Thea, Lea och Leia).

Här kommer lite fler namn som känns 2000-tal med som ändå doftar lite historia:

Alea Alba Lana Ellie Thelma Isis Lilja Smilla Juni(e) Juli(e)
    Leia Luna Tara Mila Enya Tilja Mira Indra Livia Stella
    Arwen

Dion Elvis Tristan Ellis Elton Felix Sander Milton Aston
    Alvin Elvin Silas Lion Roman Imre Sindre
    Zion Wilton

• BeautifulPink

Ja tanken va väl inte från början att bägge namnen skulle sluta på O så ett tredje på O tror jag inte att det blir.
    Det va många namn som va i min smak. En del av namnen finns i vår närhet plus att Elvis heter min äldsta i andranamn. Men de var helt klart i min smak. Har du fler?

• spöke
    BeautifulPink skrev 2013-08-01 11:41:12 följande:
    Ja tanken va väl inte från början att bägge namnen skulle sluta på O så ett tredje på O tror jag inte att det blir.
    Det va många namn som va i min smak. En del av namnen finns i vår närhet plus att Elvis heter min äldsta i andranamn. Men de var helt klart i min smak. Har du fler?
    Lykke Tilia Tilly Eden Isa Viva Sally Milly Ronja
    Eira Lyra Polly Linn Engla Vilma Mila Molly Lilly

Love Harry Levi Morris Rufus Eli Dante Mile Melvin
    Marlon Marvin Ebbot Alfons Lias Thias Alban Pax

• Sthlmtjej24

Hej Spöke!

Tänkte höra lite vilka namn som kan göra sig väl till Fredrika? Gillar verkligen långa och tjusiga namn, men det blir ju alldeles för kungligt att bränna av ett sådant till. (T.ex Eleonora, Wilhelmina, Lovisa...) Har funderat på att fortsätta med 1800-talsnamn såsom Siri eller liknande, vad kan man då tänka sig mer?

På killsidan, vad skulle vara ditt förstahandsval? 

• spöke
    Sthlmtjej24 skrev 2013-08-01 21:17:47 följande:
    Hej Spöke!

Tänkte höra lite vilka namn som kan göra sig väl till Fredrika? Gillar verkligen långa och tjusiga namn, men det blir ju alldeles för kungligt att bränna av ett sådant till. (T.ex Eleonora, Wilhelmina, Lovisa...) Har funderat på att fortsätta med 1800-talsnamn såsom Siri eller liknande, vad kan man då tänka sig mer?

På killsidan, vad skulle vara ditt förstahandsval? 
    Hej!

Fredrika är ett jättetjusigt namn. Bra val! Kan dock hålla med om att det kan bli för mycket av det goda att kombinera det med namn som Eleonora. Däremot så tycker jag att varianten Ellinor skulle passa toppen. Det är inte lika "kungligt", men ändå tjusigt. Eller varför inte Josefin (snyggt med F i båda namnen)? Eller Kristin?

Siri tycker jag funkar jättebra med Fredrika. Annars är risken med en del korta, tvåstaviga namn att de ser lite för gulliga och kanske lite för barnsliga ut ihop med just Fredrika, som är väldigt starkt och lite mer vuxet.

Fler flicknamn:
    Anna
    Laura
    Ingrid
    Cecilia
    Miriam
    Sofia
    Emilia
    Beata
    Matilda
    Hedvig

Och så några pojknamn:
    Hjalmar
    Adrian
    Gustav
    Edvard
    Oskar
    Artur
    Julius
    Samuel
    Edgar
    Ragnar

• Sthlmtjej24
    spöke skrev 2013-08-02 10:25:27 följande:
    Hej!

Fredrika är ett jättetjusigt namn. Bra val! Kan dock hålla med om att det kan bli för mycket av det goda att kombinera det med namn som Eleonora. Däremot så tycker jag att varianten Ellinor skulle passa toppen. Det är inte lika "kungligt", men ändå tjusigt. Eller varför inte Josefin (snyggt med F i båda namnen)? Eller Kristin?

Siri tycker jag funkar jättebra med Fredrika. Annars är risken med en del korta, tvåstaviga namn att de ser lite för gulliga och kanske lite för barnsliga ut ihop med just Fredrika, som är väldigt starkt och lite mer vuxet.

Fler flicknamn:
    Anna
    Laura
    Ingrid
    Cecilia
    Miriam
    Sofia
    Emilia
    Beata
    Matilda
    Hedvig

Och så några pojknamn:
    Hjalmar
    Adrian
    Gustav
    Edvard
    Oskar
    Artur
    Julius
    Samuel
    Edgar
    Ragnar

Jag får tacka så mycket för återkoppling! Pojknamnen innehöll en del namn som jag inte tänkt på men som verkligen är strålande; främst Arthur. Bland kvinnonamnen är Ingrid en total favorit, men finns lite för nära i familjen. Trevlig helg!
  • spöke
    Sthlmtjej24 skrev 2013-08-02 19:29:33 följande:
    Jag får tacka så mycket för återkoppling! Pojknamnen innehöll en del namn som jag inte tänkt på men som verkligen är strålande; främst Arthur. Bland kvinnonamnen är Ingrid en total favorit, men finns lite för nära i familjen. Trevlig helg!
    Arthur är jättefint. Starkt och ståtligt.
  • gröna L

Åh spöke vilken fantastisk tråd! Jag har läst HELA under de senaste dagarna, mycket intressant! Och ganska tidsödande

Jag läste för flera år sen en bok om en Alberte. Jag har sen dess haft en liten grej för kvinnonamn som slutar på (uttalade) e. Har du några på lut som du vill dela med dig av?

Svar på tråden Spökes namn(t)råd