• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Äppelskruttt
    spöke skrev 2013-05-29 16:27:39 följande:
    Mjuka, tvåstaviga namn har varit inne ett tag nu. Men det verkar som att fler börja intressera för lite längre namn igen. Sekelskiftesnamnen är fortfarande heta, och tjugo- och trettiotalsnamnen kommer mer och mer.

Skulle bli väldigt förvånad om det ploppade ut en unge bara så där helt plötsligt... Har inte bestämt vad mina eventuella framtida barn ska heta, men jag gillar enkla namn som Anna, Lisa, Ellen, Elsa, Britta och Stina samt Erik, Nils, Axel, Gustav och Artur.

Vilka namn gillar du?
    Finns det några typiska tjugo- och trettiotalsnamn?

Just nu funderar jag på namn såsom Ella, Ellen, Agnes och Signe. På pojksidan Axel, Olof, Ludvig och Oscar.  Nils har jag inte tänkt på innan men det är ju ett väldigt bra namn, kommer genast att skriva upp på namnlistan.
  • spöke
    Kim J skrev 2013-05-29 17:18:24 följande:
    Absolut många fina namn som jag själv tänk på men som går bort då familj/vänner redan hunnit före ;)
    Som tex Elliott, Sam, August. Älskar även namnet Milton. Men det heter mannens killpolare... Wilton känns bara som ett substitut för det, haha.

Lio gillar jag en del. :) Men vi har även Mio som förslag. Det känna ännu inte 100.

På tal om Philip som behöver namn till lillebror, så är Philíp ett namn som vi funderat på också. Till vår lille Oliver ;)

Men tack igen för alla försök!
    Fler namn som slutar på -ton:

Elton Aston Agaton Anton Gaston Winston Linton
  • spöke
    Äppelskruttt skrev 2013-05-29 17:23:32 följande:
    Finns det några typiska tjugo- och trettiotalsnamn?

Just nu funderar jag på namn såsom Ella, Ellen, Agnes och Signe. På pojksidan Axel, Olof, Ludvig och Oscar.  Nils har jag inte tänkt på innan men det är ju ett väldigt bra namn, kommer genast att skriva upp på namnlistan.
    Så här såg topplistorna ut på tjugo- resp. trettiotalet:

20-tal
    Anna Ingrid Karin Rut Inga Ulla Kerstin Elsa Britta Birgit Karl Sven Nils Erik Stig Bengt Lars Arne Per Gunnar

30-tal

Kerstin Ingrid Ulla Karin Siv Inger Anna Barbro Gun Berit Karl Sven Lars Bengt Stig Nils Hans Rolf Bo Erik

• spöke
    Mamman76 skrev 2013-05-29 19:39:02 följande:
    Victor och Samuel gillade jag bäst:)
    Solig
  • Palma

Nu är lillebror snart här. Namnångesten ökar...
    Vad tycker du om Sune och Vilgot?
    Kom gärna med fler förslag på vad Sunes lillebror kan heta. Behöver hjälp!

• Zinnas
    spöke skrev 2013-05-28 15:00:37 följande:
    Här kommer lite förslag...

Florian

Justus

Julius

Adrian

Malcom

Dante

Aston

Leopold

Marlon

Aron

Marius

Douglas

Noam

Roman

Vince

Edmund

Leonel

Rufus

Matteo

Nikolai

Tack för hjälpen. Tyvärr fastnade vi inte för något av namnen, även om det fanns flera vi tyckte var fina. Men så är vi tydligen också väldigt kräsna av oss, hehe. Vi får söka vidare helt enkelt, förhoppningsvis hittar vi något snart. Fortsätter att kika in här ändå, för att se ifall vi hittar något här i alla fall :)
  • spöke
    Palma skrev 2013-06-02 21:11:21 följande:
    Nu är lillebror snart här. Namnångesten ökar...
    Vad tycker du om Sune och Vilgot?
    Kom gärna med fler förslag på vad Sunes lillebror kan heta. Behöver hjälp!
    Sune & Vilgot låter bra, tycker jag.

Fler förslag:
    Sune & Hjalmar
    Sune & Allan
    Sune & Harald
    Sune & Ragnar
    Sune & Holger
  • spöke
    Zinnas skrev 2013-06-02 22:51:36 följande:
    Tack för hjälpen. Tyvärr fastnade vi inte för något av namnen, även om det fanns flera vi tyckte var fina. Men så är vi tydligen också väldigt kräsna av oss, hehe. Vi får söka vidare helt enkelt, förhoppningsvis hittar vi något snart. Fortsätter att kika in här ändå, för att se ifall vi hittar något här i alla fall :)
    Här kan man sitta och bara bli matad med massor av förslag:
    www.namedroppa.se
  • Lemonysnickets

Hej spöke! Jag gillar namnet Sigur till en pojke, vart kommer det i från? Den enda jag har hört med namnet är en liten norsk kille! Skulle också vilja vete mer om det norska pojknamnet Sondre!

Tack! 

Alla sätt är bra utom de tråkiga - Povel Ramel
Svar på tråden Spökes namn(t)råd