• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    fluu skrev 2013-04-23 23:45:14 följande:
    Tack för infon :) Säker får framtida barn något norskt fint namn(om bara sambon låter sig övertalas:P). Passar så bra med dotterns namn Liv.
    Ja, det där med att komma överens om namn verkar inte helt lätt för många föräldrar.
  • spöke
    nelia85 skrev 2013-04-24 10:08:19 följande:
    Tack så mycket för tipsen och du gjorde maken min mycket glad! Han tycker att en framtida son ska få heta Valter (jag håller det dock som ett mellannamn) och en dotter Inez. :)
    Det är två bra namn. Känn på dem ett tag så ska du se att du också gillar dem.
  • spöke
    johannaalkehag skrev 2013-04-25 00:14:30 följande:
    Skulle marwin passa ihop med Leija?
    Ja, både känns som moderna, internationella namn.
  • johannaalkehag

Hejsan =)

Jag antar att du tycker att jag tjatar otroligt mycket om namn som passar ihop med min dotters namn. Hon heter Leija Lily (ska byta till Lily Leija) och vi kommer förmodligen att heta Thilly efter augusti.
    Så nu undrar jag ifall du skulle kunna rada på ett gäng namn som passar till Leija både pojknamn och flicknamn.
    Som andra namn ska vi ha om det blir en pojk Jard eller Christer och om vi får en flicka ska hon heta Majlis.
    Vore jätte tacksam ifall du en sista gång kunde hjälpa mig med namn (helst en del så jag kan välja å vraka =))

Ha det gott      

• spöke
    johannaalkehag skrev 2013-05-08 07:25:41 följande:
    Hejsan =)

Jag antar att du tycker att jag tjatar otroligt mycket om namn som passar ihop med min dotters namn. Hon heter Leija Lily (ska byta till Lily Leija) och vi kommer förmodligen att heta Thilly efter augusti.
    Så nu undrar jag ifall du skulle kunna rada på ett gäng namn som passar till Leija både pojknamn och flicknamn.
    Som andra namn ska vi ha om det blir en pojk Jard eller Christer och om vi får en flicka ska hon heta Majlis.
    Vore jätte tacksam ifall du en sista gång kunde hjälpa mig med namn (helst en del så jag kan välja å vraka =))

Ha det gott      
    Hej! Jag tröttnar aldrig på namndiskussioner. Don't worry.

Ska ni bara byta plats på dotterns förnamn eller ska ni ändra hennes tilltalsnamn till Lily också? Lily Thilly blir ju väldigt rimmigt.

Blandade namnförslag:

Ava Iris Flora Laura Vega Ines Alexia  Isis Alba Luna Manda Mira Alice Juno
    Elona Cleo Aurora Eden Zelda Embla Selma Gina Isa Joline Lana Bianca

Florian Hector Isak Jack Alex Aston Elvis Casper Dante Dorian Justus Lukas
    Malcolm Vince Max Roman Rufus Julius Felix Joel Vincent Marius John Aron

(undvek namn som slutar på i och y för att det ska funka bättre med efternamnet)
  • johannaalkehag

Nej vi ska ha kvar hennes namn Leija :) Bara ändra följden. Det var fräcka namn. Vi har även namnen Molly, Hailie, Lilo som flicknamn och Kian, Wilton, Viggo som pojknamn. Något som är helt uteslutet..

Svar på tråden Spökes namn(t)råd