• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • nelia85

Vi har en liten Ellen och funderar nu på syskonnamn. Om vi får en pojke gillar jag Zack men maken säger att det är ett smeknamn. Han kan däremot tänka sig Zackarias men det tycker jag är lite långt. Han gillar Nikolai men jag tycker inte att det riktigt passar med Ellen.
    Tjej är ännu svårare. Jag är helt insnöad på Joline, maken vägrar.
    Har du några tips? :)

• Tiiinaa

...

Jo, du har rätt i att det kan bli lite hovdamskänsla över flicknamn. Nämn några flicknamn som du gillar så ska jag tänka lite till! [/quote]

Jag gillar som sagt vackra namn hellre än tuffa. Några exempel:

Ella tycker jag är fint men för vanligt. Hellre Elle (med tyst e på slutet) eller Ellie i så fall.

Mira är fint men snäppet för gulligulligt. Jag var ett tag inne på Levina tills min syster sa att det lät som ett strippa-namn. Då förstördes det lite. Haha tack syrran lixom.

Elsa är fiiint men fel kategori och för vanligt.

Alice likaså. Alicia är ett alternativ kanske men jag gillar inte uttalet på engelska.

Vilhelmina är lite fint

Vivianne är så fint men rimmar precis på Julian så det går bort.

Elvira är sött

På din lista gillade jag nog mest

Adele men frågar mig om det funkar så bra på svenska

Bianca (men det känns elakt på något vis)

Emilia men pappa heter Emil så det går inte.

Tjejnamn känns hopplöst. Om du har några andra förslag skulle det vara kul att få. Nu har ju inte vi bråttom då jag inte ens är gravid än men jag vill fylla på min väldigt korta lista så ge mig så jag tål

• kanelkatten
    spöke skrev 2013-04-16 11:37:25 följande:
    Jag tycker inte att du behöver begränsa dig till enstaviga namn. Tycker även fleråstaviga låter bra med Edison.

Edison & Ted blir lite för gulligt ihop. Eddie och Teddie. Låter som Teddie och Freddie i Saltkråkan. Skulle även stryka Edison & Simon eftersom de har samma ändelse.

Om jag skulle välja två av namnen på er lista skulle jag nog kombinera Sixten & Rufus. Låter tufft ihop. Och funkar bra med Vera och Herman också.

Fler namn att kombinera Edison med:
    Edison & Bruno
    Edison & Douglas
    Edison & Mandus
    Edison & Isidor
    Edison & Osvald

Det blev en ISAK och en EDISON. Tack för hjälpen!
  • spöke
    nelia85 skrev 2013-04-23 16:20:58 följande:
    Vi har en liten Ellen och funderar nu på syskonnamn. Om vi får en pojke gillar jag Zack men maken säger att det är ett smeknamn. Han kan däremot tänka sig Zackarias men det tycker jag är lite långt. Han gillar Nikolai men jag tycker inte att det riktigt passar med Ellen.
    Tjej är ännu svårare. Jag är helt insnöad på Joline, maken vägrar.
    Har du några tips? :)
    Zack är ju mycket riktigt ett smeknamn - av just Zackarias. Men vi använder massor av namn som från början varit kortformer - Olle, Sanna etc. En kompromiss kunde väl vara att sonen får namnet Zackarias men kan kallas Zack av den som vill.

Nikolai tycker jag funkar fint med Ellen. Bättre än Zack rent stilmässigt.

Förslag:
    Ellen & Joel
    Ellen & Samuel
    Ellen & Felix
    Ellen & Love
    Ellen & Justus
    Ellen & Gabriel
    Ellen & Hannes 
    Ellen & Jakob
    Ellen & Oskar 
    Ellen & Valter

Ellen & Annie
    Ellen & Ines
    Ellen & Klara
    Ellen & Nancy
    Ellen & Tove
    Ellen & Flora
    Ellen & Iris 
    Ellen & Laura 
    Ellen & Thelise 
  • spöke
    Tiiinaa skrev 2013-04-23 16:34:12 följande:
    ...

Jo, du har rätt i att det kan bli lite hovdamskänsla över flicknamn. Nämn några flicknamn som du gillar så ska jag tänka lite till! [/quote]

Jag gillar som sagt vackra namn hellre än tuffa. Några exempel:
    Ella tycker jag är fint men för vanligt. Hellre Elle (med tyst e på slutet) eller Ellie i så fall.
    Mira är fint men snäppet för gulligulligt. Jag var ett tag inne på Levina tills min syster sa att det lät som ett strippa-namn. Då förstördes det lite. Haha tack syrran lixom.
    Elsa är fiiint men fel kategori och för vanligt.
    Alice likaså. Alicia är ett alternativ kanske men jag gillar inte uttalet på engelska.
    Vilhelmina är lite fint
    Vivianne är så fint men rimmar precis på Julian så det går bort.
    Elvira är sött

På din lista gillade jag nog mest
    Adele men frågar mig om det funkar så bra på svenska
    Bianca (men det känns elakt på något vis)
    Emilia men pappa heter Emil så det går inte.

Tjejnamn känns hopplöst. Om du har några andra förslag skulle det vara kul att få. Nu har ju inte vi bråttom då jag inte ens är gravid än men jag vill fylla på min väldigt korta lista så ge mig så jag tål
    Här kommer fler förslag... Vackra snarare än tuffa namn - men inte för mycket hovdam över det hela.

Amelia Novella Adelia Andrea Olivia Rebecka Leona Elise Thelise Noelle Mirabelle Nickolina

Nåt åt det hållet?
  • spöke
    kanelkatten skrev 2013-04-23 18:51:02 följande:
    Det blev en ISAK och en EDISON. Tack för hjälpen!
    Skönt att ni har bestämt er. Och grattis till killarna! Solig
  • Anna74a

Kände att min grabb skulle heta Movitz, vad finns det för historik, kopplingar till det namnet? :)
    Känner bara till Fredmans Epistlar.

• shopahollic

Jag har en tjej och två pojkar  - Mercedes Olivia, Leon Matteus och Henry Philip. 
    Vad passar till det tycker du? Både pojk och flicknamn :) 

majbebis08.blogg.se *Mercedes 080521 *Leon 100131 *Henry 120819
  • Tiiinaa

Tack!! Adelia var ju jättefint .. och även Leona eller kanske Leonie istället. Nu blev ja faktiskt inspirerad. Andra varianter om man spinner vidare kan ju vara Dalia eller Delia. Tack igen!!

• spöke
    Anna74a skrev 2013-04-23 21:37:33 följande:
    Kände att min grabb skulle heta Movitz, vad finns det för historik, kopplingar till det namnet? :)
    Känner bara till Fredmans Epistlar.
    Ja, det är väl just genom Bellman som de flesta känner igen namnet Movitz. Movitz är egentligen ett efternamn - mannen i epistlarna hette Fredrik Movitz. 

Efternamn som slutar på -itz är ofta en germansk variant av den slaviska ändelsen -ic (som ju till exempel många från forna Jugoslavien heter). Immigranterna ville helt enkelt "tyska till" sina efternamn lite.

Även många judiska efternamn slutar på -itz, t.ex. Kravitz.

Vad som är Movitz ursprung vet jag inte. Utländska efternamn har jag inte stenkoll på.

Statistik från SCB:
    Det finns 65 personer som har efternamnet Movitz. Det finns 112 män som har förnamnet Movitz. Av dessa har 59 namnet Movitz som tilltalsnamn.  
Svar på tråden Spökes namn(t)råd