• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    Sockerbullen skrev 2013-04-03 08:18:19 följande:
    Tack spöke :) Nu återstår bara att se om det är en Astor som tittar ut, jag återkommer om ca 6 veckor :)
    Spännande!
  • bobou
    spöke skrev 2013-03-28 13:30:28 följande:
    Hej! Om du menar fornnordiska namn, så finns det inte så många med fyra stavelser att välja bland. Typiskt för de fornnordiska namnen är nämligen att de är tvåstaviga. Det enda som jag kan komma på är Ingetora. Men sen finns det ju en massa fyrstaviga flicknamn som kanske inte är svenska/nordiska från början, men som är så pass etablerade att man kan kalla dem för "svenska namn": Cecilia Cornelia Ottilia Olivia Felicia Alicia Emilia Viktoria Teresia Natalia Patricia Ofelia Antonia Evelina Josefina Carolina Katarina Vilhelmina Valentina Isabella Gabriella Petronella Mikaela Alexandra Esmeralda Dorotea Teodora Leonora Magdalena Margareta Henrietta  Elisabeth

Haha, Ingetora tyckte jag var roligt... låter som Ingefära, kan man heta det? Jättebra förslag, men ungefär samma som jag kommit på själv. Magdalena är en stark kandidat, liksom Esmeralda! Och ett annat jag gillar är Rosamunda. Fast jag har också hittat en ny absolut favorit, Aurora, som bara är trestavigt, inte är nordiskt och dessutom börjar med A, vilket jag inte ville. Ibland har man ingen nytta alls av att sätta upp kriterier. Får se vad det blir när sambon sagt sitt!
  • bobou
    Y L L E skrev 2013-04-03 07:42:15 följande:
    Bobou! Fyrstaviga nordiska namn ordnas enkelt genom att göra dubbelnamn av de klassiska tvåstaviga - kan det vara något?

Intressant tanke! Ska fundera på det!
  • spöke
    bobou skrev 2013-04-03 16:12:18 följande:

Haha, Ingetora tyckte jag var roligt... låter som Ingefära, kan man heta det? Jättebra förslag, men ungefär samma som jag kommit på själv. Magdalena är en stark kandidat, liksom Esmeralda! Och ett annat jag gillar är Rosamunda. Fast jag har också hittat en ny absolut favorit, Aurora, som bara är trestavigt, inte är nordiskt och dessutom börjar med A, vilket jag inte ville. Ibland har man ingen nytta alls av att sätta upp kriterier. Får se vad det blir när sambon sagt sitt!
    Det finns 1 kvinna som har förnamnet Ingefära. Av dessa har 0 namnet Ingefära som tilltalsnamn.
    (På engelska är ju däremot Ginger ett namn som funkar finfint.)

Här kommer lite fler fyrstaviga namn:
    Adelia Georgina Axelia Emelina Lavinia Isadora Aurelia Cordelia Aprilia
  • bibo

Fler pojknamn Spöket! Jag och sambon kan bara inte enas om ett pojknamn.

Kan du inte slänga in lite olika förslag på random :) 

• spöke
    bibo skrev 2013-04-11 11:12:45 följande:
    Fler pojknamn Spöket! Jag och sambon kan bara inte enas om ett pojknamn.

Kan du inte slänga in lite olika förslag på random :) 
    Random? Javisst!

Adrian Axel Arthur Albin Amadeus
    Björn Bertil Bruno Benjamin Bo
    Caesar Christian Cedric Caspian Cornelis
    David Didrik Dorian Dag Desmond
    Egil Emanuel Edgar Erik Einar
    Frank Frode Felix Florian Finn
    Gustav Gunnar Gabriel Georg Gottfrid
    Harald Helmer Hampus Hilding Holger
    Ivar Isak Ingemar Isidor Ian
    John Jakob Johannes Jesper Justus
    Karl Knut Kasper Kjell Klas
    Lave Ludvig Leonard Linus Lars
    Mandus Malte Mikael Morgan Mattias
    Nils Nikolai Nore Nathan Niklas
    Oskar Otto Ossian Ove Olle
    Pontus Patrik Petter Paul Per
    Ruben Rasmus Rune Reidar Ragnar
    Simon Sture Samuel Sebastian Sune
    Truls Tim Tobias Tore Teodor
    Ulrik Uno Ulf Une Ulve
    Valter Vilhelm Viktor Vide Verner

Glad
  • bibo

Underbart!! Skickar listan till sambon och har fetmarkerat det jag tycker om så får han göra samma sak :)

TUSEN TACK!!!!!!!! 

• Rainbow Dash

OK vi behöver hjälp. Väntar barn nr 3. Har två flickor sen tidigare och de har båda korta namn som börjar med vokaler. Vill undvika det med nr 3 så att det inte blir tripp trapp trull. Det ska även vara ett namn som funkar både på finska och engelska. Namn med CH går då bort, åäö likaså och en del andra kombinationer. Det behöver dock inte vara något internationellt namn som sådant men ska funka på alla tre språk. Vi har ett engelskklingande efternamn om det har någon betydelse. Om namnet är vanligt eller ej spelar ingen större roll, dock påverkar det lite har jag märkt då ett av barnen har ett populärt namn just nu och om två av tre får det känns det lite fel också.

Om det blir en pojke ska han heta Harry.  

Flicknamn jag gillar som ej kan användas
    Stina- heter barnens kusin
    Charlie- funkar ej i Finland
     Idun- funkar ej på engelska
    Lumi- gillar inte hur det blir på svenska Luumi, ska uttalas med finskt u- Lomi.

Starkaste kandidaterna just nu
    Tilda - lite för vanligt kanske
    Ines - varning för tripp trapp trull
    Nikki - känns ej helt rätt 

Har du något annat som kanske skulle passa oss? Har följt din tråd i en evighet och tycker du är duktig så, hit me! 

• kanelkatten
    spöke skrev 2013-02-22 16:10:07 följande:
    Man måste inte vara konsekvent i stilen. Det är viktigare att man känner sig nöjd med varje enskilt namn. Men faktorer som ljud, stavelser och stil kan hjälpa till i jakten på det rätta namnet.

Det viktigaste när man matchar namn är att namnen inte blir för lika. Det blir bara krångligt. Man kan gärna experimentera med antalet stavelser. Kontraster är ofta snyggt. Även att bland hårda och mjuka ljud.

Vilka namn gillar pappan?
    Hej igen spöke!

Vi fastnade helt i namndiskussionen och lade ner projektet ett tag... men nu är tvillingkillarna ute sedan en vecka tillbaka och vi behöver verkligen bestämma oss! Som sagt tidigare... syskonen heter Vera och Herman, efternamnet börjar på F. Vill inte ha "Piff&Puff-namn" eller namn fårn översta delen av topplistan.

Vi har båda fastnat för EDISON, så nu letar vi efter en bra kombo. Inser att Edison kommer att kallas för "Eddie", men det är ok!  Vill inte ha samma bokstav (inte som syskonen heller). Några varianter vi smakat på (men inte riktigt fastnat för) är:
    Edison & Max
    Edison & Jack
    Edison & Ted (blir dock för lika... me plan B skulle kunna vara att köra på Ted istället och välja ett annat namn)
    (av någon anledning tycker jag att det låter bäst med ett enstavigt namn för tvilling 2, men jag kanske barar har snöat in på det?)

Simon & Edison (samma ändelse...)
    Julian & Edison
    Isak & Edison

Vad kan man tänka sig mer? Rufus? Sixten? Linus? Alvin? Nåt HELT annat???
    HJÄLP!!!

• spöke
    bibo skrev 2013-04-12 11:36:51 följande:
    Underbart!! Skickar listan till sambon och har fetmarkerat det jag tycker om så får han göra samma sak :)

TUSEN TACK!!!!!!!! 
    Fick ni några gemensamma markeringar?
Svar på tråden Spökes namn(t)råd