Inlägg från: bobou |Visa alla inlägg
  • bobou

Spökes namn(t)råd

Spöke, kan du inte hjälpa mig med lite namninspiration? Det står helt still för mig/oss, vi pratar inte namn över huvud taget, och ungen kommer om två månader! Kön okänt, men för pojknamn har vi i alla fall ett par alternativ som skulle kunna funka, om ej klockrena.

Jag sätter karaktär framför estetik, alla gånger. Hellre ett namn som man hajar till lite på, och kommer ihåg, än något som är vackert. Jag har ingenting emot långa namn som man kan leka med och bilda smeknamn på. Och så något som är ovanligt men som inte känns överdrivet främmande eller exotiskt. Egentligen sätter jag inget eget värde i att ett namn är ovanligt, men alla namn som inte är ovanliga är ju redan "tagna" och associerade till någon man känner! Och då känns det som att man döper barnet efter den personen, vilket bara är okej i ett mycket litet antal fall.

• bobou
    spöke skrev 2012-11-29 13:41:13 följande:
    Kan du ge några exempel på namn som du gillar?
    De pojknamn vi har som eventuella alternativ är Ernst och Harald, fast det är namn som kanske är lite väl gulliga och inte så ovanliga. Men de finns i släkten, på lagom avstånd så att säga. Vi tjafsar om efternamn också, så då kanske vi måste ta ett släktnamn som förnamn som tröst till den som inte får sitt efternamn. Vi båda gillar ryska pojknamn, men det får inte vara FÖR ryskt för det skulle kännas lite tillgjort då vi inte har någon koppling till Ryssland, och helt säkert skulle det ogillas av finska släkten.

Flicknamn är svårt, jag är lite inne på Dorotea och sambon gillar Ursula, vilket är rätt okej. Agata och Olga har rätt "klang" tycker jag, men är inte rätt namn. (Att alla dessa namn slutar på -a ska inte ses som en trend, andra slutbokstäver är okej!)
  • bobou
    spöke skrev 2012-11-29 16:14:56 följande:
    Här kommer 20 x 2 namn. Kommentera gärna vilka du gillar och inte gillar, så kan jag pricka bättre till nästa omgång.

Valborg
    Eivor
    Rigmor
    Katinka
    Ragnhild
    Dorthe
    Harriet
    Gunnel
    Regina
    Sibylla
    Renate
    Ada
    Margit
    Birgit
    Saskia
    Fredrika
    Hagar
    Rakel
    Inger
    Abra

Ragnar
    Ingemar
    Reinhold
    Leonard
    Leopold
    Benedict
    Georg
    Bernard
    Helge
    Folke
    Viking
    Eyvind
    Sigvard
    Reidar
    Tore
    Birger
    Torsten
    Torkel
    Sylvester
    Holger

Ska fundera lite på ryska namn också...
    Oj, nu blir jag riktigt imponerad! Du var JÄTTEDUKTIG på att pricka in min smak! Fast du hade så lite att gå på!

Jag gillade typ alla pojknamnen; särskilt Bernard (fast det heter en bekant), Viking (också "taget"), Eyvind (det är jättefint!), Sigvard och Holger.

Flicknamn är alltid svårare; de flesta av namnen var bra i stil men ändå inte rätt... Jag gillar mest Eivor, Harriet ("taget"), Fredrika och Hagar. Men jag får för mig att min sambo inte skulle gilla de namnen, och det är väl det värsta, att jag har så dålig koll på hans smak. Vi måste verkligen prata mer med varandra! Skäms Jag ska föra det på tal igen till helgen.

Namnet Abra var nytt för mig, var kommer det ifrån?

• bobou

Förresten, även de flicknamn som du föreslog till Vieira i #1115 tycker jag är fina. Jag vet att de är en helt annan stil, antar att det är två olika sidor av mig, kanske vänster-höger hjärnhalva eller nåt... Jag har funderat på Cornelia, Ofelia och Ottilia (delvis för att jag gillar Otto). Men vill ju samtidigt ha något lite kaxigare...

• bobou
    spöke skrev 2012-11-29 20:36:59 följande:
    Åh, tack för komplimangen. Nu blev spöke väldigt glad.  

Låt honom göra en lista på namn som han kan tänka sig, så har du bättre koll när själva förhandlingen äger rum. Jag kommer gärna med fler förslag när du vet vilken linje ni ska köra på.

Abra är ett hebreiskt namn från början. Har du sett filmen 'Tjenare Kungen'? Huvudrollen heter Abra, hon är cool. 

Lovade att lista några ryska namn (ryska varianter av namn med en rad olika ursprung för att vara mer exakt) också...

Gossar:
    Nikolai Andrei Boris Igor Vladimir Yuri Milan Dmitri Aleksei Leonid Ivan Oleg Pavel Sergei Stanislav Matvei Bogdan Miroslav Sasha

Töser:
    Anastasia Nadja Agnessa Antonina Olga Anja Natasha Irina Feodora Milena Galina Lara Katja Svetlana Tatjana Ljuba Marina Raisa Larissa Tanja Oksana Dominika Inna Kira Lana Ivanna Liliya Manja Natalia
    Nu i morse har vi äntligen haft en seriös namndiskussion! Vi pratade bara om flicknamn, men det är bra, eftersom båda tycker att flicknamn är svårare. Jag och sambon har nog liknande smak i vad vi tycker om, för när vi tittade på dina namnlistor och andra på nätet så gillade vi samma, men problemet är namnen som man _inte_ gillar. Det handlar ju oftast om vilka personliga associationer man har till ett namn, och med de svenska namnen är det lite svårt eftersom det ofta är så att den ena eller andra har en dålig association...

(Ja, om man gillar ett namn kan man såklart kalla barnet det ändå, för man kommer snabbt att börja associera det till sitt eget barn istället, men oftast blir namnen förstörda så att man inte kan tycka att det är fint om man t.ex. haft en elak lärare som hetat så.)

Av de ryska namn du föreslog gillade vi båda samma namn; Igor, Ivan, Olga och Feodora. Men sedan kom vi in på sydslaviska namn istället, och nu har vi några sådana alternativ. Vi får se vad vi kommer fram till, det är ju lite tid kvar, men nu har vi börjat diskutera och det var det viktigaste! Tack så mycket för hjälpen, och jag lovar att meddela vad det så småningom blir!

• bobou

Hej Spöke! Nu grubblar vi över andranamn till vår flicka. För att få en fin rytm tillsammans med de andra namnen skulle jag vilja ha ett fyrstavigt namn, som gärna får låta svenskt eller nordiskt. Har du något fint förslag?

• bobou
    spöke skrev 2013-03-28 13:30:28 följande:
    Hej! Om du menar fornnordiska namn, så finns det inte så många med fyra stavelser att välja bland. Typiskt för de fornnordiska namnen är nämligen att de är tvåstaviga. Det enda som jag kan komma på är Ingetora. Men sen finns det ju en massa fyrstaviga flicknamn som kanske inte är svenska/nordiska från början, men som är så pass etablerade att man kan kalla dem för "svenska namn": Cecilia Cornelia Ottilia Olivia Felicia Alicia Emilia Viktoria Teresia Natalia Patricia Ofelia Antonia Evelina Josefina Carolina Katarina Vilhelmina Valentina Isabella Gabriella Petronella Mikaela Alexandra Esmeralda Dorotea Teodora Leonora Magdalena Margareta Henrietta  Elisabeth

Haha, Ingetora tyckte jag var roligt... låter som Ingefära, kan man heta det? Jättebra förslag, men ungefär samma som jag kommit på själv. Magdalena är en stark kandidat, liksom Esmeralda! Och ett annat jag gillar är Rosamunda. Fast jag har också hittat en ny absolut favorit, Aurora, som bara är trestavigt, inte är nordiskt och dessutom börjar med A, vilket jag inte ville. Ibland har man ingen nytta alls av att sätta upp kriterier. Får se vad det blir när sambon sagt sitt!
  • bobou
    Y L L E skrev 2013-04-03 07:42:15 följande:
    Bobou! Fyrstaviga nordiska namn ordnas enkelt genom att göra dubbelnamn av de klassiska tvåstaviga - kan det vara något?

Intressant tanke! Ska fundera på det!
  • bobou
    Innovationskraft skrev 2013-11-25 21:40:34 följande:
    Hej igen Spöke!  Vi letar som sagt efter namn till kommande syskon och jag efterfrågade tidigare namn som har innebörden stark. Tänkte förtydliga vad jag menar med stark (fick av någon annan förslag på namn som betyder krigare vilket inte rktigt är vad vi är ute efter)

Vår lilla bebis kom till efter mnga många misslyckade IVF men just detta lilla ägg ville fästa. Sedan följde många veckor av oro och  massor av tårar då jag hade flertalet störtblödningar. Men vår lille starka krabat ville inte släppa taget som tur var utan vid varenda UL så fick vi se det lilla hjärtat picka. Vi tror det är en flicka men är inte helt säkra.

Vår nuvarande son heter Gustav och vi vill gärna ha ett namn som matchar stilmässigt och då gärna med innebörden stark. Går nöten att knäcka tror du?
    http://nameberry.com/list/468/Baby-Names-That-Mean-Strong

Adira, högst upp på den listan, tyckte jag var fint! Sedan kan Spöke säkert reda ut etymologin bakom de namnen bättre än vad som anges på sajten.
    Gabriella, som enligt mina snabba googlingar betyder "guds kämpe" eller typ "styrka från gud" tycker jag också låter som ett bra alternativ med er historia, ifall du gillar allitterationen med Gustav.
  • bobou
    enanna skrev 2014-02-27 13:43:10 följande:
    Tack! You nailed it Skrattande Alex heter en nära kompis son som leker mycket med min dotter så min dotter tyckte därför att bebisen också kunde heta Alex Flört Aron, Kasper, Hannes, Jesper och Lukas har alla varit på listorna någon gång i tiden så nu får jag fundera på dem igen!
    Axel/Akseli?
Svar på tråden Spökes namn(t)råd