spöke skrev 2012-11-29 20:36:59 följande:
Åh, tack för komplimangen. Nu blev spöke väldigt glad.
Låt honom göra en lista på namn som han kan tänka sig, så har du bättre koll när själva förhandlingen äger rum.
Jag kommer gärna med fler förslag när du vet vilken linje ni ska köra på.
Abra är ett hebreiskt namn från början. Har du sett filmen 'Tjenare Kungen'? Huvudrollen heter Abra, hon är cool.
Lovade att lista några ryska namn (ryska varianter av namn med en rad olika ursprung för att vara mer exakt) också...
Gossar:
Nikolai Andrei Boris Igor Vladimir Yuri Milan Dmitri Aleksei Leonid Ivan Oleg Pavel Sergei Stanislav Matvei Bogdan Miroslav Sasha
Töser:
Anastasia Nadja Agnessa Antonina Olga Anja Natasha Irina Feodora Milena Galina Lara Katja Svetlana Tatjana Ljuba Marina Raisa Larissa Tanja Oksana Dominika Inna Kira Lana Ivanna Liliya Manja Natalia
Nu i morse har vi äntligen haft en seriös namndiskussion! Vi pratade bara om flicknamn, men det är bra, eftersom båda tycker att flicknamn är svårare. Jag och sambon har nog liknande smak i vad vi tycker om, för när vi tittade på dina namnlistor och andra på nätet så gillade vi samma, men problemet är namnen som man _inte_ gillar. Det handlar ju oftast om vilka personliga associationer man har till ett namn, och med de svenska namnen är det lite svårt eftersom det ofta är så att den ena eller andra har en dålig association...
(Ja, om man gillar ett namn kan man såklart kalla barnet det ändå, för man kommer snabbt att börja associera det till sitt eget barn istället, men oftast blir namnen förstörda så att man inte kan tycka att det är fint om man t.ex. haft en elak lärare som hetat så.)
Av de ryska namn du föreslog gillade vi båda samma namn; Igor, Ivan, Olga och Feodora. Men sedan kom vi in på sydslaviska namn istället, och nu har vi några sådana alternativ.
Vi får se vad vi kommer fram till, det är ju lite tid kvar, men nu har vi börjat diskutera och det var det viktigaste! Tack så mycket för hjälpen, och jag lovar att meddela vad det så småningom blir!