• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Y L L E

Hej spöke!
    Jag funderar på namn till kommande barn men tycker det är svårt att kombinera med mannens efternamn (som barnen kommer att få), hur mycket ska man tänka på sådant? Efternamnet är mjukt, trestavigt och börjar på G, vilket gör att jag blir osäker på några av mina favoritnamn som innehåller K. Tycker att det på något vis skär sig ljudmässigt med g och k.. Eller så har jag bara hakat upp mig, kan du kanske ge lite input på mina tankar?
    Det är främst slutbokstaven på flera namn som jag tycker ställer till det med efternamnets G..

• Kim J

Jag skulle behöva hjälp med fransk-klingande namn som ska passa ihop med en liten Estelle!
    Jag hörde ett namn för någon vecka sedan på ett Lekland och tänkte "det ska jag komma ihåg" men nu är det helt bortglömt ;)

Främst flicknamn men gärna ett par pojknamn om du har på lager :)

• spöke
    Y L L E skrev 2013-03-27 07:30:15 följande:
    Hej spöke!
    Jag funderar på namn till kommande barn men tycker det är svårt att kombinera med mannens efternamn (som barnen kommer att få), hur mycket ska man tänka på sådant? Efternamnet är mjukt, trestavigt och börjar på G, vilket gör att jag blir osäker på några av mina favoritnamn som innehåller K. Tycker att det på något vis skär sig ljudmässigt med g och k.. Eller så har jag bara hakat upp mig, kan du kanske ge lite input på mina tankar?
    Det är främst slutbokstaven på flera namn som jag tycker ställer till det med efternamnets G..
    Rent allmänt kan man väl säga att det kan vara bra att tänka på att man inte kombinerar för- och efternamn som bildar mindre fördelaktiga ord tillsammans. Det klassiska exemplet är väl Ann Ahl. Men även Jonas Norberg (Jona Snorberg) och liknande kanske man ska fundera lite extra över. Initialerna kan man också fundera över.

En del gillar kontraster, andra vill gärna att för- och efternamn går i samma stil så att det inte blir Beyoncé Svensson och liknande kombinationer.

G och K är ljud som är väldigt lika. De bildas på samma sätt och på samma ställe i talapparaten - skillnaden är att G är tonande och K är tonlöst. (På samma sätt som B och P samt D och T). Kanske är det därför som du upplever att de skär sig?

Om efternamnet är mjukt (förutom G:et) så kan det bli jättesnyggt med ett lite hårdare förnamn (med K).
  • spöke
    Kim J skrev 2013-03-27 08:06:25 följande:
    Jag skulle behöva hjälp med fransk-klingande namn som ska passa ihop med en liten Estelle!
    Jag hörde ett namn för någon vecka sedan på ett Lekland och tänkte "det ska jag komma ihåg" men nu är det helt bortglömt ;)

Åh, passande nog så är  Spöke lite frankofil.

Franskklingande flicknamn (slutar ofta på stumt e):
    Celeste Coralie Elodie Amélie Celine Charlotte Juliette Aurelie Louise Clotilde Elise Josephine Zoë Anaïs Adeline Blanche Léonie Natalie

Undvik namn som slutar på -elle. Kan bli lite mycket ihop med Estelle.

Och några franskklingande pojknamn:
    André Claude Gaspard Julien Emeric Gaston Léon Lucien Pascal

• Sockerbullen

Hej Spöke!

Nu har jag i flera månader plågat mig själv i denna namndjungel, vi har två tjejer som heter Elly och Lova, nu om några veckor kommer lillebror. Jag har försökt med de flesta namnen men mannen är så svår, han gillar typ inga namn :-/ 
    Jag har även tidigare frågat dig om en massa olika namn och fått jättebra råd från dig men mannen är så svår. Nu har han kommit med ett förslag, som jag funderar på, jag är säker på att jag gillar namnet, men vad tycker du, passar det, både i tiden och ihop med systrarna? namnet är Astor! 

Om jag hade fått välja helt själv hade jag valt, Ebbe, Loke eller Sixten. 

Tack för en bra tråd! 

• Vulpecula
    Kim J skrev 2013-03-27 08:06:25 följande:

Å, detta är visserligen spökes tråd, men låt mig rekommendera Angelie (ann-she-LII), som jag häromdan tänkte skulle vara så fint som syster till just en Estelle!
    Min blogg om namn: olympiasoliver.blogspot.com
  • Kim J

Nu var jag lite snabb på fingrarna ;)

Angelie var fint också, de flesta bar fina :) pojknamnen var lite svårare att fastna för ;) jag frågar åt min närmsta väninna. Så ska vidare befordra dem alla :)

En fråga, hur uttalas Anaïs? :)

• spöke
    Sockerbullen skrev 2013-03-27 18:07:02 följande:
    Hej Spöke!

Nu har jag i flera månader plågat mig själv i denna namndjungel, vi har två tjejer som heter Elly och Lova, nu om några veckor kommer lillebror. Jag har försökt med de flesta namnen men mannen är så svår, han gillar typ inga namn :-/ 
    Jag har även tidigare frågat dig om en massa olika namn och fått jättebra råd från dig men mannen är så svår. Nu har han kommit med ett förslag, som jag funderar på, jag är säker på att jag gillar namnet, men vad tycker du, passar det, både i tiden och ihop med systrarna? namnet är Astor! 

Om jag hade fått välja helt själv hade jag valt, Ebbe, Loke eller Sixten. 

Tack för en bra tråd! 
    Hej! Jag gillar Astor. Och jag tycker det funkar finfint med Elly och Lova.

Andra liknande namn: Assar, Mandor, Tor
  • spöke
    Vulpecula skrev 2013-03-27 19:37:20 följande:

Å, detta är visserligen spökes tråd, men låt mig rekommendera Angelie (ann-she-LII), som jag häromdan tänkte skulle vara så fint som syster till just en Estelle!
    Man får gärna komplettera Spökes förslag.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd