• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    SannaM skrev 2013-11-08 07:07:25 följande:

Tack! Ilon finns på både pojk- och flicklistan Ines har varit favorit sedan jag och min fru först började prata om barn, därför tröttnar vi liksom lite... men å andra sidan får ju namnet liv på riktigt när bebisen kommer. Om det blir eb flicka vill säga. Vi har lite svårt för spexiga namn som Osmond och Isis, det är liksom lite för konstigt och sänder ut en personlighet som inte är vi. Hmm. Kanske ska nöja oss med Ines och Ilon så länge. Ett till pojknamn vore dock fint att ha på lager... Min fru gillar Julian men det är så likt Adrian. Elis pratade vi om ett tag, men vet inte... svårt är det - men kul!!
    Ja, visst är det svårt! Det är ett viktigt beslut.

Tycker att både Ines och Ilon är bra förslag. Om de känns bäst, så kör på dem.

Julian och Adrian blir lite lika, ja. Vad tycker ni om Julius eller Justus? 
  • kajsa835

Letar namn till lillasyster som kommer i december. Storasyskonen heter Malkolm, Douglas och Milou. Gillar lite ovanliga men inte konstiga namn.

Förslag vi har är Nike, Sindy som vi båda gillar. Jag gillar Juno o Sasha.

Vad tycker du om Nike? Jobbar med folk som pratar arabiska o har förstått att nika, nike, niki betyder nåt inte så roligt att heta (knulla) men spelar det nån roll funderar jag på.

Sambon tycker det känns lite konstigt för han har mkt NIKE kläder. Annars är det namnet vi båda gillar bäst.

Har du fler förslag du tror skulle passa oss?

• spöke
    kajsa835 skrev 2013-11-14 21:31:20 följande:
    Letar namn till lillasyster som kommer i december. Storasyskonen heter Malkolm, Douglas och Milou. Gillar lite ovanliga men inte konstiga namn.

Förslag vi har är Nike, Sindy som vi båda gillar. Jag gillar Juno o Sasha.

Vad tycker du om Nike? Jobbar med folk som pratar arabiska o har förstått att nika, nike, niki betyder nåt inte så roligt att heta (knulla) men spelar det nån roll funderar jag på.
    Sambon tycker det känns lite konstigt för han har mkt NIKE kläder. Annars är det namnet vi båda gillar bäst.

Har du fler förslag du tror skulle passa oss?
    Hej! Jag kan varken arabiska och persiska, men jag tänker att man själv måste avgöra vilka språk man ska ta hänsyn till i sina namnval - lämpligtvis de språk som finns frekvent i ens närhet. Det är svårt att ha koll på alla språk. Nike är ju en gammal grekisk gudinna, så det är ju ändå ett namn som de flesta (oavsett språk) har hört talas om.

Här kommer några fler förslag:
    Alba Alexis Sally Theia Noomi Tilly Isis Essy Eden Flora Adèle Abra Vanda 
  • Tiiinaa

Hej. Vill ha lite utifrån-råd. Vi väntar nu en flicka. Vi har en liten busig kille sedan innan. Han heter Julian och är 2,5 år Vi har väldiga problem med tjejnamn. Hade det varit en lillebror i magen hade valet varit enkelt: Wilhelm.

Men nu velar vi fram och tillbaka. Några av våra/mina förslag är

Elsie (fint men passar det med Julian?)

Vega (går inte hem hos maken)

Ellie (jättefint men kanske lite mycket smeknamnskänsla?)

Lilly (makens favvo men jag tycker det är svårt att säga med alla l)

Della (mitt favvo men maken tvekar)

Andranamn blir Mary.

Fler förslag?

• spöke
    Tiiinaa skrev 2013-11-19 21:22:06 följande:
    Hej. Vill ha lite utifrån-råd. Vi väntar nu en flicka. Vi har en liten busig kille sedan innan. Han heter Julian och är 2,5 år Vi har väldiga problem med tjejnamn. Hade det varit en lillebror i magen hade valet varit enkelt: Wilhelm.

Men nu velar vi fram och tillbaka. Några av våra/mina förslag är
    Elsie (fint men passar det med Julian?)
    Vega (går inte hem hos maken)
    Ellie (jättefint men kanske lite mycket smeknamnskänsla?)
    Lilly (makens favvo men jag tycker det är svårt att säga med alla l)
    Della (mitt favvo men maken tvekar)

Andra - namn blir Mary.

Fler förslag?
    Hej!

Lite input på er lista:
    Elsie - Tycker också att det är fint, dock har det en annan stil än Julian (om det är viktigt för er att matcha stilmässigt).
    Vega - Att matcha ett hårdare namn (som Vega) med ett mjukare namn (som Julian) ger en snygg kontrast.
    Ellie - Jo, namnet har lite smeknamnskänsla. Det är också ett av de namn som ökar mest i popularitet just nu.
    Lilly - Jag trodde bara att det var jag som hade problem att få till alla L:en i Lilly, hehe. 
    Della - Tufft och sött på samma gång. Tycker det passar finfint med Julian.

Det finns ju fler liknande alternativ till Della och Lilly om ni inte kan samsas:
    Ella, Nella, Bella, Tella, Delia, Dalia, Adèle, Adela, Milly, Hilly, Tilly, Nelly, Ally, Sally
  • Tiiinaa
    spöke skrev 2013-11-21 15:21:39 följande:
    Hej!

Lite input på er lista:

Elsie - Tycker också att det är fint, dock har det en annan stil än Julian (om det är viktigt för er att matcha stilmässigt).

Vega - Att matcha ett hårdare namn (som Vega) med ett mjukare namn (som Julian) ger en snygg kontrast.

Ellie - Jo, namnet har lite smeknamnskänsla. Det är också ett av de namn som ökar mest i popularitet just nu.

Lilly - Jag trodde bara att det var jag som hade problem att få till alla L:en i Lilly, hehe. 

Della - Tufft och sött på samma gång. Tycker det passar finfint med Julian.

Det finns ju fler liknande alternativ till Della och Lilly om ni inte kan samsas:

Ella, Nella, Bella, Tella, Delia, Dalia, Adèle, Adela, Milly, Hilly, Tilly, Nelly, Ally, Sally

Tack för ditt svar. Jag läste vad du skrev om namnen för maken och han sa att han inte tänkt på dom på det viset...tror han börjar ändra lite uppfattning om både Vega och Della. Alltid bra att få någon annans åsikt/perspektiv för man blir ju så hemmablind annars. Av dina namnförslag gillar jag Bella, Delia och Adela bäst ..det är några förslag att fundera på definitivt!
  • spöke
    Tiiinaa skrev 2013-11-21 20:04:26 följande:

Tack för ditt svar. Jag läste vad du skrev om namnen för maken och han sa att han inte tänkt på dom på det viset...tror han börjar ändra lite uppfattning om både Vega och Della. Alltid bra att få någon annans åsikt/perspektiv för man blir ju så hemmablind annars. Av dina namnförslag gillar jag Bella, Delia och Adela bäst ..det är några förslag att fundera på definitivt!
    Hoppas ni kommer fram till en bra lösning som båda tycker är bra. Finns här om ni behöver bolla lite mer.
  • BeautifulPink

Hej! Väntar troligtvis en flicka i april. Behöver hjälp med namn. Storebröderna heter Neo och Viggo. Vi har kommit överens om att namnet ska va i samma stil som Nova (passar bra med brödernas namn tycker jag) men namnen ska inte börja på N eller V.

Behöver massa alternativ. : )

• Innovationskraft

Hej igen Spöke!  Vi letar som sagt efter namn till kommande syskon och jag efterfrågade tidigare namn som har innebörden stark. Tänkte förtydliga vad jag menar med stark (fick av någon annan förslag på namn som betyder krigare vilket inte rktigt är vad vi är ute efter)

Vår lilla bebis kom till efter mnga många misslyckade IVF men just detta lilla ägg ville fästa. Sedan följde många veckor av oro och  massor av tårar då jag hade flertalet störtblödningar. Men vår lille starka krabat ville inte släppa taget som tur var utan vid varenda UL så fick vi se det lilla hjärtat picka. Vi tror det är en flicka men är inte helt säkra.

Vår nuvarande son heter Gustav och vi vill gärna ha ett namn som matchar stilmässigt och då gärna med innebörden stark. Går nöten att knäcka tror du?

• bobou
    Innovationskraft skrev 2013-11-25 21:40:34 följande:
    Hej igen Spöke!  Vi letar som sagt efter namn till kommande syskon och jag efterfrågade tidigare namn som har innebörden stark. Tänkte förtydliga vad jag menar med stark (fick av någon annan förslag på namn som betyder krigare vilket inte rktigt är vad vi är ute efter)

Vår lilla bebis kom till efter mnga många misslyckade IVF men just detta lilla ägg ville fästa. Sedan följde många veckor av oro och  massor av tårar då jag hade flertalet störtblödningar. Men vår lille starka krabat ville inte släppa taget som tur var utan vid varenda UL så fick vi se det lilla hjärtat picka. Vi tror det är en flicka men är inte helt säkra.

Vår nuvarande son heter Gustav och vi vill gärna ha ett namn som matchar stilmässigt och då gärna med innebörden stark. Går nöten att knäcka tror du?
    http://nameberry.com/list/468/Baby-Names-That-Mean-Strong

Adira, högst upp på den listan, tyckte jag var fint! Sedan kan Spöke säkert reda ut etymologin bakom de namnen bättre än vad som anges på sajten.
    Gabriella, som enligt mina snabba googlingar betyder "guds kämpe" eller typ "styrka från gud" tycker jag också låter som ett bra alternativ med er historia, ifall du gillar allitterationen med Gustav.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd