• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Minttu

Kul tråd!

Vi väntar en lillebror till Hilma och Emmi. Namn som jag gillar är Hjalmar, Vidar och Valdemar. Mannen tycker inte om något av dem men har inget eget förslag. Vill gärna ha ett ovanligt fast ändå "vanligt" namn, inget hittepå namn:) bra också om det går att uttala på finska.

Har du spöke något annat namn till oss eller kan du hjälpa till att välja något av de tre nämnda?

Trevlig helg!

• MoGi
    Minttu skrev 2013-12-07 18:58:35 följande:
    Kul tråd!

Vi väntar en lillebror till Hilma och Emmi. Namn som jag gillar är Hjalmar, Vidar och Valdemar. Mannen tycker inte om något av dem men har inget eget förslag. Vill gärna ha ett ovanligt fast ändå "vanligt" namn, inget hittepå namn:) bra också om det går att uttala på finska.

Har du spöke något annat namn till oss eller kan du hjälpa till att välja något av de tre nämnda?

Trevlig helg!

Jag är inte "spöke", men kommer med ett förslag: Vilmer!
  • MoGi
    Minttu skrev 2013-12-07 19:35:57 följande:
    Tack mogi! Tyvärr är Vilmer upptaget av en släkting.

Aha :) Ja så är det ju tyvärr med många namn...
  • spöke
    sarasessi skrev 2013-12-05 23:11:45 följande:
    Tack, håller med dig i det du skriver om rättvisa, har inte tänkt på det innan.

Ja, jag gillar verkligen Julius, men många verkar rynka på näsan när jag pratar om det namnet, vet inte varför. Viktor gillar jag och även Joel är ok. Vi är även inne på Ludvig, men vi får se. Jag återkommer säkert :)   

Det finns alltid någon som inte gillar namnvalet. Går inte att göra alla nöjda.
  • spöke
    MoGi skrev 2013-12-05 20:41:51 följande:

Jag tycker det är liiiite finare med Pennie än Penny.
    Ja, man kanske växer i sitt namn, men jag tycker ändå att man kan se om någon passar i ett namn eller inte :)
    Är inte bombsäker på att hon inte är en Stella, det känns lite fel på något sätt...
    Tror ni får sätta upp en deadline. På julafton eller kanske innan året är slut så ska ni ha bestämt er.
  • spöke
    Minttu skrev 2013-12-07 18:58:35 följande:
    Kul tråd!

Trevlig helg!
    Typiskt män. Får ofta höra hur pappan säger nej till alla mammans förslag men har inga egna. Hehe!

Tycker om alla dina förslag. Hjalmar och Valdemar har dessutom M i sig - som en röd tråd för alla syskon. Personligen röstar jag på Hjalmar, gillar verkligen det namnet.

Fler namn med M:
    Vilhelm Samuel Herman Malte Melker Manfred Edmund Malkolm Amadeus Amandus Mandus Mandor Elmer
  • spöke
    Willa skrev 2013-12-10 14:11:13 följande:

Namnförslag till Hedwigs lillebror som kommer i januari?

Hedwig & Astor
    Hedwig & Harry
    Hedwig & Joar
    Hedwig & Svante
    Hedwig & Olle
    Hedwig & Axel
    Hedwig & Walter
    Hedwig & Ossian
    Hedwig & Frank
    Hedwig & Hjalmar
  • Willa
    spöke skrev 2013-12-10 14:21:24 följande:
    Hedwig & Astor
    Hedwig & Harry
    Hedwig & Joar
    Hedwig & Svante
    Hedwig & Olle
    Hedwig & Axel
    Hedwig & Walter
    Hedwig & Ossian
    Hedwig & Frank
    Hedwig & Hjalmar
    Tack för jättebra förslag! Vi har hela tiden haft Olle som förslag men börjat vela nu mot slutet, men det här avgjorde saken det blir en liten Olle :)
Svar på tråden Spökes namn(t)råd