Din familj har 3 små portioner mat kvar..
... och ni är 3 pers i din familj, kontot är tomt likaså frysen å kylskåpet. Lön kommer imorrn.
En ensamstående som ni inte känner, på andra sidan stan har ingenting.
Va gör du?
... och ni är 3 pers i din familj, kontot är tomt likaså frysen å kylskåpet. Lön kommer imorrn.
En ensamstående som ni inte känner, på andra sidan stan har ingenting.
Va gör du?
Skulle laga maten till min familj och be den svältande kontakta kyrkan.
Familjen skulle äta den. Tyvärr tänker jag så. men dessutom så litar jag på att det finns ett skyddsnät i sverige som gör att dom t. ex kan gå till kyrkan och få mat.
Blir ju ingen win-win situation hur man än gör. Ger man bort hälften eller 1 port så blir ju ändå alla hungriga.
Sen kan man ju fråga sig hur kul det skulle kännas för den ensamstående om en helt okänd person plötsligt ringer på dörren för att ge bort lite mat. Känns lite nervärderande mot henne också att ev göra så, efter som detta ju är en moralisk fråga. Hon får också lön imorgon och kan säkert låna mat/pengar av någon hon känner (som vi också skulle kunna göra istället för att äta pytteportioner och kanske inte bli mätta ). Man ska inte undervärdera sociala nätverk.
Alltså... om min familj bara har tre små portioner mat så går de naturligtvis till våra tre barn (de tre som äter mat, den fjärde ammas ju )
Och om min familj har ett helt bord fullt med mat i överflöd så är det fortfarande vi i familjen som äter den!
Jag förstår hur Ts tänker. Men det är en väldigt märklig fråga, för hur ska man veta om nån man inte känner sitter hungrig på andra sidan stan.
I vilket fall. Jag ger gärna bort mat eller pengar, senast i går gav jag mat till min granne och hennes barn (hon har 8 barn, 5 som bor hemma hos henne)
Själv har jag inte pengar till mat eller räkningar denna månaden, får helt enkelt låna av mina föräldrar för att klara mig.
Ser jag någon som är i större behov av något då kan jag hur lätt som helst ge dom det.
Haha, såg att nån förskökte knyta detta samman med politik (vad man röstar på). jag rösta högern
Haha, "En ensamstående som ni inte känner, på andra sidan stan har ingenting". Men hur har jag hört talas om denna ensamstående människan som jag inte känner då? Seriöst, tror att alla hade valt att ge maten till sin familj om detta hade vart en riktig situation, inte hade man gått genom halva stan för att knacka på nån man inte känner för att säga "Hej, jag känner inte dig, men på nåt jäkla sätt kände jag på mig att just du inte hade nån mat, så här har du en portion makaroner!"