• ericap

Din familj har 3 små portioner mat kvar..

... och ni är 3 pers i din familj, kontot är tomt likaså frysen å kylskåpet. Lön kommer imorrn.

En ensamstående som ni inte känner, på andra sidan stan har ingenting.

Va gör du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din familj har 3 små portioner mat kvar..
  • C060908

Jag hade klarat mig till nästa morgon säkert min man också. Men mina flickorna små hade ju behövt sin mat. Men min mat hade jag inte haft några problem att ge bort

• Tigrino

Oj, det var ju jättesvårt... jag hade nog bjudit in den ensamstående, så hade vi fördelat allting mellan oss så gott det gick. I min positiva karmafantasi i alla fall...! 
    Men var det någon jag inte känner som TS säger, hade vi antagligen inte vetat att denne behövde mat. Då har den personen förhoppningsvis lite nära vänner/släkt som kan bidra med mat...  

• Mylla

Jag förstår inte hur vi skulle kunna veta att någon vi inte känner inte har mat just då? Det finns många i världen som inte har mat, jämt. Vi äter mat ändå. Vore man så empatisk att man inte kunde äta för att andra svälter får man ju problem. Det spelar väl ingen större roll var de bor?

Var det någon hemma hos mig som var hungrig skulle vi dela lika. Hypotetiskt, för i verkligheten skulle jag panta flaskorna i skåpet och köpa mer mat om den inte räcker. Eller ta parkeringspengarna i bilen.

• Perly

Undrar som många andra hur man vet att personen svälter?

Men vi sätter oss in i situationen,

ericap skrev 2010-09-23 13:27:28 följande:
    ... och ni är 3 pers i din familj, kontot är tomt likaså frysen å kylskåpet. Lön kommer imorrn.

En ensamstående som ni inte känner, på andra sidan stan har ingenting.

Va gör du?
    Lönen kommer alltså nästa dag? Svälter inte om man hoppar över matten en dag/ får en lite mindre portion?
    Så vrf skulle man inte kunna ge den andra personen? 
    daPerley is thá bést, and u ynow it ;)
  • Eriin

En ensamstående som vi inte känner? Då skulle vi antagligen inte ha den blekaste aning om att denne inte hade någon mat. Men bad han om att få lite, så skulle han såklart fått det. Vi kan gå 25 meter till farmor & farfar och äta om det verkligen skulle krisa sig.

• Lavish

Tja för det första så vet man väl normalt inte om att någon annan är hungrig. Men, för det första sätter jag utan tvekan min familj först. Framför alla andra. För det andra så har ju vi jobbat ihop till att ha mat för dagen. Frågan blir ju mer intressant om vi ska välja mellan oxfile till oss eller pasta carbonara till oss OCH den ensamma personen.

• trädis

vi äter upp vår mat. sonen får äta tills han är nöjd sen delar jag och mannen på resten.

visst skulle det vara synd om grannen, men vi får hoppas att han har anhöriga eller någon annan granne som har bättre ställt! vi avstår inte från vår egna mat när vi behöver den själva.

världens lyckligaste mamma
  • Queenie70

Talar om för vederbörande att han eller hon kan vända sig till socialtjänsten, eftersom vi har ett fördelningssystem i Sverige i solidaritet med de som har det sämre, Och sen kollar jag mitt lönebesked i morgon och känner mig glad för att jag kunnat bidra med drygt 10,000 i skatt till de som inte är lika lyckligt lottade som jag denna månad också.

• sär skriven

Vi i vår familj kan dela på två portoner, så kan den hungriga få en portion.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
Svar på tråden Din familj har 3 små portioner mat kvar..